راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سود بین‌ بانکی به 23.5 درصد رسید / بانک مرکزی کاهش سود را ادامه‌ می‌دهد؟

سود بین‌ بانکی در آخرین آمار اعلام‌شده از بانک مرکزی به 23.55 درصد رسیده که نسبت به نرخ قبلی (23.62 درصد)، معادل 0.07 کاهش‌ یافته است.

سود بین‌ بانکی که به‌عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد، در واقع قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آنها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین‌ بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

روند این سود از ابتدای سال جاری تاکنون صعودی بوده؛ به‌گونه‌ای که سود بین‌ بانکی در ابتدای امسال 23.36 درصد بوده و با طی‌کردن روند افزایشی خود به 23.62 درصد در تاریخ 6 اردیبهشت‌ماه 1402 رسیده است.

این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال 1401، نرخ سود بین‌ بانکی در محدوده 20 درصد قرار داشته و اواسط اردیبهشت‌ماه سال قبل به 20.55 درصد رسیده بود.

بنابراین در شرایطی سود بین‌ بانکی در سال 1402 در کانال 23 درصد قرار دارد که ورود این نرخ به کانال 21 درصد در سال گذشته موجب اختلاف بورسی‌ها و بانکی‌ها شد و در جلسه مسئولان بانکی و بورسی قرار شد نرخ سود بین‌ بانکی کنترل شود و برای مدتی این نرخ در محدوده 21 درصد نگه داشته شد، اما در اوایل اسفندماه وارد کانال 23 درصد شد و روند افزایشی این نرخ در این کانال ادامه دارد.

با این تفاسیر، با توجه‌ به اینکه بیش از یک ماه از روند افزایشی سود بین‌ بانکی می‌گذرد و در جدیدترین نرخ اعلامی این سود، هرچند به میزان ناچیزی، اما سود بین‌بانکی کم شد، باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده باز هم نرخ این سود کاهش پیدا می‌کند یا خیر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.