راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی خبر داد / اجباری شدن عضویت کسب‌وکارها در سامانه مؤدیان از 31 تیرماه

رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی ضمن بیان اینکه از 31 تیرماه عضویت در سامانه مؤدیان برای کسب‌وکارهای حقیقی اجباری می‌شود، گفت: «شرکت‌های نرم‌افزاری به‌عنوان یک بازوی اجرایی قوی می‌توانند به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی بسیار کمک کنند.»

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، مظاهر مرجانی رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی درباره کارکرد سامانه مؤدیان، جنبه‌ها و چالش‌های اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی اظهار کرد: «سامانه مؤدیان این امکان را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد تا این سازمان بتواند به صورت لحظه‌ای آمار فروش و خرید در کل کشور را در اختیار داشته باشد. سامانه طراحی‌شده از سال جاری به صورت رسمی اجرایی شده که عضویت در آن از اول فروردین برای شرکت‌های حقوقی و از 31 تیرماه برای کسب‌وکارهای حقیقی اجباری می‌شود.»
او ادامه داد: «در این سامانه هر مؤدی مالیاتی دارای یک کارپوشه است که در آن هر مؤدی می‌تواند اطلاعات خود را داشته باشد. اولین گام در سامانه مؤدیان این است که مؤدی باید فاکتورها و صورتحساب‌های صادرشده خود را به‌صورت لحظه‌ای برای سازمان امور مالیاتی ارسال کند. این ارسال می‌تواند به شیوه‌های مختلف صورت گیرد که در ادامه توضیح آن داده می‌شود؛ بنابراین یک تکلیف مؤدی این است که صورتحساب خود را در سامانه مؤدیان ارسال کند. هنگامی که مؤدی اقدام به ارسال صورتحساب و فاکتورهای خود می‌کند در کارپوشه اختصاصی او قرار می‌گیرد و از سوی دیگر در کارپوشه افرادی که برای آنها صورتحساب صادر شده نیز مشاهده می‌شود. خریدار با مشاهده آن امکان تأیید یا رد فاکتور را دارد؛ در صورت تأیید در کارپوشه خریدار هم قرار می‌گیرد و در صورت ردکردن آن، باید دلایل خود را بیان کند.»
مرجانی در ادامه بیان کرد: «این موجب می‌شود خریدار و فروشنده بتوانند فاکتورهای یکدیگر را تأیید کنند و پس از مدتی این اطلاعات کامل‌تر می‌شود. در صورتی هم که خریدار با گذشت یک ماه از تأیید فاکتور خودداری کند، فاکتور به صورت خودکار تأییدشده به شمار می‌رود، اما این امکان در اختیار خریدار وجود دارد که فاکتوری به صورت اشتباه به نام او صادر نشود. در بلندمدت هنگامی که فاکتور فروش‌ها و خریدهای یک مجموعه در این کارپوشه قرار گرفته است حتی همه قبوض آب و برق و سایر موارد در همین سامانه قرار می‌گیرد؛ بنابراین سازمان امور مالیاتی به صورت نسبی متوجه می‌شود که کل فاکتورهای خریدوفروش یک مجموعه به چه میزان بوده و می‌تواند سود و زیان یک مجموعه را آنلاین محاسبه کند.»


مزایای عضویت در سامانه مؤدیان


رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی گفت: «اکنون سازمان امور مالیاتی چند مزیت قرار داده است؛ مثلاً اینکه هر فردی در سامانه مؤدیان عضو شود، سازمان همه اطلاعات آن را می‌پذیرد و دیگر نیازی به ارسال دفاتر نیست. پس این قانون برای همه لازم‌الاجرا است و چون بنا است همه کسب‌وکارها وارد این فضا شوند، برخی از کمیسیون‌های سازمان کارفرمایی نظام صنفی استان تهران را درگیر موضوع کرده است؛ ازجمله کمیسیون مالیات سازمان که سعی کرده همه شرکت‌ها را نسبت به این قانون آگاه کند تا نسبت به عضویت خود در سامانه اقدام کنند.»
او درباره اینکه روش‌های ارسال داده‌ها به چه شیوه‌ای انجام می‌شود، پاسخ می‌دهد: «در روش ارسال و اینکه کسب‌وکارها چگونه فاکتورهای خود را ارسال کنند سازمان امور مالیاتی دو راهکار قرار داده است؛ یک راهکار ارسال به‌وسیله شرکت‌های معتمد مالیاتی است. در قانون پایانه‌های فروشگاهی شرایطی فراهم شده تا شرکت‌هایی به‌عنوان شرکت‌های معتمد مالیاتی آغاز به فعالیت کنند. قرار است این شرکت‌ها داده‌ها را از مؤدیان دریافت کرده و آن را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.»
مرجانی ادامه داد: «روش دیگری که سازمان برای ارسال در نظر گرفته، ارسال مستقیم داده‌ها از سوی مؤدی است؛ یعنی با دارابودن نرم‌افزار و تیم نرم‌افزاری اقدام به ارسال اطلاعات کند. در این بخش کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی بسیار درگیر موضوع است؛ چون بیشتر مؤدیان دارای نرم‌افزار هستند و انتظار دارند تا نرم‌افزار داده‌ها را ارسال کند، نه اینکه خود آنها بار دیگر داده‌ها را استخراج کنند.»


روش‌های ارسال داده‌ها در سامانه مؤدیان


رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی بیان کرد: «در روندهای گذشته هر سه ماه یک‌بار گزارش داده‌های ارزش‌افزوده ارسال می‌شد، چون داده‌ها حالت تجمیعی داشت انتظاری برای انجام آن توسط نرم‌افزار وجود نداشت؛ اما با توجه به قانون فعلی که تمام فاکتورها باید حداکثر ظرف مدت یک هفته به سازمان ارسال شود، پس بهترین ابزار برای مؤدی جهت ارسال داده‌ها در این زمان کم، نرم‌افزار است. نرم‌افزارهای این حوزه مانند فروشگاهی، حسابداری و غیره هستند؛ یعنی هر نرم‌افزاری که دارای امکان صدور فاکتور باشد در حال حاضر نیازمند این است که بتواند داده‌ها و صورتحساب‌های مشتریان را برای سامانه مؤدیان ارسال کند که این کار یا به روش مستقیم یا به‌واسطه شرکت‌های معتمد یا با هر دو شیوه و به درخواست مؤدی کار صورت گیرد.»
او در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت‌های بازار ایران که بخشی از آن سنتی است آمادگی پذیرش و اجرای این قانون را دارد، می‌گوید: «حالا این که آیا ساختار ما برای این کار فراهم است یا خیر، منوط به همین روندهاست. این که مؤدیان ما تا چه اندازه دارای نرم‌افزارهای حسابداری هستند، تا چه اندازه با قوانین مالیاتی آشنایی دارند، چقدر بسترها مهیاست؛ همان‌طور که عنوان شد دارندگان نرم‌افزار فرایند بسیار سهل‌تری دارند. همه این موارد اهمیت زیادی دارند. به طور مثال همین شرکت‌های نرم‌افزاری که بنده ریاست کمیسیون آن را برعهده دارم برای تشکیل یک جلسه با سازمان امور مالیاتی چند ماه زمان صرف شد تا پرسش‌های فنی خود را مطرح کنیم؛ این هم بخشی از همین ساختارهاست و ساختار تنها سیستم امور مالیاتی نیست؛ بلکه اجزای مختلفی را در بر می‌گیرد.»
مرجانی ادامه داد: «نکته مهم این است که شرکت‌های نرم‌افزاری به‌عنوان یک بازوی اجرایی قوی می‌توانند به اجرای این طرح بسیار کمک کنند. اگر امروز همه نرم‌افزارهای ما متصل بود شاید تعداد فاکتورهای ارسالی برای سامانه، بیش از تعداد کنونی بود. امیدوارم با تعاملی که بین سازمان نصر تهران و سازمان امور مالیاتی شکل می‌گیرد، توانمندی فنی افزایش یابد و شرکت‌های نرم‌افزاری به‌صورت قوی‌تری عمل کنند که به سود سازمان هم خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.