پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
صدور مجوز در درگاه ملی مجوزها شروع شد / مراحل و شروط دریافت پروانه کسب جدید
مرکز ملی بهبود محیط کسبوکار از شروع به کار درگاه ملی مجوزها برای ثبت درخواست و صدور مجوزهای صنفی خبر داد. همچنین طبق اطلاعیه این مرکز، سامانه قدیمی (G4B.IR) و ایرانیان اصناف برای همیشه از دسترس خارج شده است.
به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مرکز ملی بهبود محیط کسبوکار درباره پروانههای جدید کسب در اطلاعیهای اعلام کرد: «با لطف الهی و همت اتاق اصناف کشور و دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت، از هفته آخر اسفندماه گذشته، ثبت درخواست و صدور مجوزهای صنفی (پروانه کسب) در درگاه ملی مجوزها شروع شده و سامانه قدیمی (G4B.IR) و ایرانیان اصناف برای همیشه از دسترس خارج شده است.»
در ادامه اطلاعیه این مرکز، برای اطلاع متقاضیان دریافت پروانه کسب و مسئولان اتحادیههای صنفی در سراسر کشور چند نکته به شرح زیر آمده است:
1. طبق حکم ماده ۷ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، از سال 1401 کل فرایند ثبت درخواست تا صدور همه مجوزهای کسبوکار در سراسر کشور باید کاملاً الکترونیک باشد. این حکم از ابتدای سال برای مجوزهای صادره وزارتخانهها اجرا شد و در پایان سال با آمادهشدن «سامانه نوین ایرانیان اصناف» درباره پروانههای کسب نیز اجرا شده است.
2. روش ثبت درخواست و دریافت پروانه کسب از اسفند ۱۴۰۱ به این ترتیب است که متقاضی ابتدا صفحه «راهنمای دریافت پروانه کسب» مورد نظر خود را در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir) پیدا میکند. در این صفحه، شرایط، مدارک، هزینه و زمان لازم برای صدور پروانه مورد نظر نوشته شده است. اگر متقاضی، همه شرایط و مدارک را داشت، میتواند از طریق دکمه پایین همان صفحه درخواست خود را ثبت کند.
درگاه ملی مجوزها، اطلاعات هویتی و مکان کسب مورد نظر را از متقاضی دریافت و پس از احراز هویت (خودکار) و تأیید نشانی (توسط مأمور پست محل)، پرونده متقاضی را برای بررسی تخصصی به درگاه جدید صدور پروانههای کسب (نوین ایرانیان اصناف) ارسال میکند. متقاضی در آنجا اطلاعات تکمیلی را ارائه میکند و در زمان اعلامشده فایل پروانه کسب او صادر میشود. کل این فرایند، غیرحضوری و برای کسانی که مدارکشان کامل باشد، بین سه تا 10 روز انجام میشود.
۸۰ درصد پروانههای کسب سهروزه صادر میشوند
3. پس از ثبت اولیه درخواست در درگاه ملی، طی دو روز مأمور پست در محل کد پستی حاضر میشود تا حضور متقاضی در نشانی را تأیید کند. لطفاً در این مدت، کارت ملی را در دسترس نگه دارید و با مأمور پست زحمتکش، همکاری کنید.
4. حدود ۸۰ درصد کل پروانههای کسب، «ثبتمحور» هستند؛ یعنی پس از ثبت درخواست و احراز نشانی، حداکثر سهروزه صادر میشوند. 20 درصد مابقی پروانه کسبها، «تأییدمحور» هستند؛ یعنی صدور آنها به بازدید و تأیید پلیس نیاز دارد.
5. شرکت در دورههای آموزشی احکام تجارت و کسبوکار و اخذ گواهینامه پایان این دوره برای دریافت پروانه کسب قانوناً اجباری است و هر متقاضی پروانه کسب، قبل از ثبت درخواست باید این گواهینامه را از اتحادیه مربوطه یا اتاق اصناف دریافت کرده باشد.
6. طبق قانون، داشتن سند مالکیت یا اجارهنامه معتبر، برای صدور پروانه کسب ضروری است. اصالتسنجی سند مالکیت یا اجارهنامه واحدهای صنفی که برای آنها پروانه کسب صادر میشود به عهده اتحادیههای صنفی است. متقاضی پروانه کسب باید این مدارک را در سامانه نوین اصناف بارگذاری کند. اصالت آن بهصورت الکترونیکی در مدت دو روز توسط اتحادیه مربوطه بررسی و اعلام میشود.
7. با اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها، نظارت بر واحدهای صنفی و کسبهٔ محترم، از حالت «نظارت پیشینی» (گرفتن حضوری مدارک)، به «نظارت پسینی» تبدیل شده است. یعنی دریافت «پروانه کسب»، غیرحضوری و نسبتاً راحت شده؛ اما کسی که فعالیت صنفی شروع میکند باید تحت نظارت دائمی و دقیق و مؤثر اتحادیه مربوط باشد تا کاملاً در چهارچوب قانون نظام صنفی و مقررات اتاق اصناف فعالیت کند. با توجه به این نکته، در شرایط جدید، فعالیت اتحادیههای صنفی نهتنها کمتر نشده، بلکه قطعاً بیشتر هم خواهد شد.
در همین راستا، مرکز ملی بهبود محیط کسبوکار، جزوه «ابزارهای نظارت پسینی» را تهیه کرده که میتواند به اتحادیههای محترم در طراحی نظارتهای پسینی خود کمک کند.
پروانه کسب جدید به امضا نیاز ندارد
8. بر اساس قانون جدید، استعلامهای بهداشت، نظاموظیفه، بدهی مالیاتی (۱۸۶)، ایثارگری و هویت شخص حقوقی، بهصورت کاملاً غیرحضوری توسط درگاه ملی مجوزها اخذ میشود. لازم به ذکر است دریافت مدارکی نظیر کارت پایان خدمت یا گواهی گذراندن دوره احکام کسبوکار یا گواهی بهداشت برای مغازه، توسط متقاضی ضروری است و باید به طور متعارف انجام شود، اما برای استعلام این مدارک، نیازی به مراجعه یا صرف هزینه نیست و متقاضی هر پروانه کسب، باید قبل از ثبت درخواست، این مدارک (نظیر کارت پایان خدمت، گواهی احکام و…) را از مسیر مربوطه تهیه کرده باشد.
9. پروانه کسب جدید، یک فایل دارای شناسه یکتا (QRcode) است و نیازی به امضا ندارد. در عین حال کسبه محترم در صورت تمایل میتوانند با مراجعه به اتحادیه مربوطه پرینت پروانه کسب را به امضای رئیس محترم اتحادیه برسانند. لازم به یادآوری است همه پروانههای کسب جدید، در «بانک اطلاعات مجوزهای کسبوکار» (qr.mojavez.ir) در تمام ساعات شبانهروز برای همه از طریق تلفن همراه قابل استعلام است و بر اساس ماده ۷ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی (اصلاحیه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹) مطالبه مدرکی به جز شناسه یکتای صادره از درگاه ملی مجوزهای کشور بهعنوان «پروانه کسب»، توسط هر مقام و مأموری جرم است و شش ماه تا دو سال حبس دارد.
۱۰. ثبت درخواست صدور، تمدید یا اصلاح همه پروانههای کسب در هر ساعت از شبانهروز از طریق درگاه ملی مجوزها قابل انجام است. سعی شده فرایند ثبت تا صدور پروانه، روشن و شفاف باشد در عین حال متقاضیان محترم پروانه کسب در صورت داشتن هرگونه سؤال یا اشکال میتوانند از ساعت هشت صبح تا 21، از شماره 63648400-021 راهنمایی بخواهند.
Javad ghulestani