راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فهرست کارگزاران سکه سهمیه‌ای تا عمق نگرفتن بازار منتشر نمی‌شود / مرکز مبادله ارز و طلا از مردم خواست عجله نکنند

اوایل فروردین‌ماه بانک مرکزی اعلام کرد برای جلوگیری از التهاب بازار طلا و ارز ایران به هر کد ملی با قیمتی پایین‌تر از نرخ بازار آزاد ربع‌سکه فروخته خواهد شد. در این راستا 15 فروردین ربع‌سکه‌های مرکز مبادله ایران چهار میلیون کمتر از قیمت بازار آزاد کشف قیمت شدند و قرار شد صرافی‌های عضو بازار متشکل نهایتاً یک درصد از نرخ تعیین‌شده (۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) ربع‌سکه را به مردم بفروشند.

در اولین روز عرضه ربع‌سکه مرکز مبادله، 112 قطعه ربع‌سکه با میانگین قیمت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شد و مسعود توکلی مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت‌وگویی با همشهری اعلام کرد که مردم برای خرید ربع‌سکه مرکز مبادله می‌توانند به صرافی‌های طرف معامله با مرکز مراجعه کنند. پس از انتشار این خبر، متقاضیان از به فروش نرسیدن ربع‌سکه‌های سهمیه‌ای در کارگزاری‌های مورد تأیید مرکز مبادله خبر دادند. برای پیگیری‌ این ماجرا با تعدادی از کارگزاری‌های عامل فروش سکه تماس گرفتیم. تعدادی از این صرافی‌ها از وجود ربع‌سکه‌ها اظهار بی‌اطلاعی کردند و تعدادی از آنها صراحتاً اعلام کردند که نه‌تنها ربع‌سکه‌ای با این نرخ در این صرافی مبادله نخواهد شد، بلکه برای عرضه آن هم برنامه‌ای وجود ندارد. دو صرافی‌ هم عرضه ربع‌سکه‌های ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تأیید کردند، اما گفتند که تاکنون درخواستی نداشته‌اند. در این بین هم یک کارگزاری اعلام کرد که آماده فروش ربع‌سکه سهمیه‌ای است اما هنوز ضوابط و محدودیت‌های فروش به آنها اعلام نشده است.


تصمیم عرضه ربع‌سکه با کارگزاری است


مسعود توکلی مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در پاسخ به پیگیری‌های «راه پرداخت» اعلام کرد: «هنوز هیچ فهرستی از صرافی‌های عرضه‌کننده منتشر نشده و مرکز مبادله ایران تنها اعلام کرده که تمام کارگزاران و صرافان عضو بازار متشکل و مرکز مبادله می‌توانند خرید سکه انجام دهند. خرید و عرضه ربع‌سکه از مرکز تصمیمی است که به سیاست هر صرافی مربوط می‌شود.»

او با اعلام اینکه بعد از عمق‌گرفتن بازار نام صرافی‌ها منتشر خواهد شد از مردم خواست برای خرید این‌ سکه‌ها شتاب نکنند و نگران اتمام زمان و سهمیه هم نباشند. توکلی ادامه داد: «درست است که فعلاً مجاز به عرضه ۳۰۰ هزار قطعه ربع‌سکه هستیم، اما این مجوز تمدید خواهد شد.»


برای جلوگیری از اتلاف وقت ابتدا تماس بگیرید


توکلی می‌گوید: «تا زمان انتشار لیست صرافی‌های عرضه‌کننده ربع‌سکه مرکز مبادله، مردم برای جلوگیری از هدررفت وقت و آگاهی از وضعیت صرافی می‌توانند اول با صرافی نزدیک محل سکونت‌شان تماس بگیرند و در صورت اطمینان به صرافی مراجعه کنند.»

او در پاسخ به سؤال راه پرداخت مبنی بر نظارت‌های مرکز مبادله برای جلوگیری از ایجاد رانت درون‌صرافی‌ای و اجاره کدهای ملی توضیح داد: «خرید سکه سازوکاری مانند خرید و فروش ارز دارد؛ لازم است کارت‌ بانکی به نام خود شخص باشد و فرد با کد ملی و مدارک هویتی به‌صورت حضوری در صرافی‌ها حاضر شود. علاوه بر این، بازرس‌های بانک مرکزی نیز به فرایند عرضه و خرید سکه مرکز مبادله نظارت خواهند کرد تا سوءاستفاده به حداقل برسد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.