راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پی رایزنی‌های بخش خصوصی با تتا / 15 هزار اینماد بدون ستاره در 1401 صادر شد

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اطلاع داده که سرانه روزانه اعطای اینماد به 100 رسیده و تاکنون بیش از 15 هزار کسب‌وکار خرد اینماد بدون ستاره دریافت کردند. صدور امکان دریافت اینماد بدون ستاره نتیجه جلسه این مرکز با زرین‌پال، زیبال، وندار، پی استار و پی دات‌آی‌آر بوده تا کسب‌وکارهای خرد نیز بتوانند به اینماد متصل شوند.

تتا خبر داده که روزانه بیش از 100 اینماد به طور خودکار از طریق وب‌سرویس پرداخت‌یارها اعطا می‌شود و تاکنون بیش از 15 هزار کسب‌وکار خرد اینماد بدون ستاره دریافت کردند.

 به گزارش روابط‌ عمومی تتا،‌ پس از اجرای الزام اینماد کسب‌وکارهای اینترنتی برای پرداخت‌یارها توسط متولی شبکه پرداخت کشور در آذرماه سال 1400، اینماد بدون ستاره به‌عنوان راهکار پیشنهادی بخش خصوصی برای کسب‌وکارهای خرد مطرح و پس از برگزاری جلسات کارشناسی بین مرکز تتا، بانک مرکزی، شرکت شاپرک و بخش خصوصی با محوریت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، نهایی و به‌عنوان بخشی از تدابیر مشترک جهت اجرای بهینه الزام اینماد برای پرداخت‌یارها از همان زمان اجرایی شد.

تتا اعلام کرده که پیرو استقبال بسیار خوب کسب‌وکارهای خرد از اینماد بدون ستاره از سال 1400 و ارائه وب‌سرویس اینماد بدون ستاره به پرداخت‌یارها از سال گذشته، تعداد اینمادهای بدون ستاره در فصل زمستان 1401 از مرز 15100 کسب‌وکار عبور کرده که اکثر این کسب‌وکارها تا قبل از آن از امکان ثبت و استفاده از مزایای داشتن مجوز قانونی محروم بودند، ولی با استفاده از قابلیت دریافت اینماد بدون ستاره توانسته‌اند از مزایای مجوز قانونی نزدیک مرجع حاکمیتی بهره‌‌مند شوند.


اعطای خودکار روزانه 100 اینماد


مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعلام اینکه توزیع اینمادهای بدون ستاره در رشته‌فعالیت‌های مختلف تقریباً مشابه گذشته است تصریح کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد کمتر از یک درصد کسب‌وکارها از سطح فعالیت مجاز عبور کرده‌اند. همچنین پیرو جلسه مورخ هشتم آذرماه 1401 با شرکت‌های پرداخت‌یار شامل زرین‌پال، زیبال، وندار، پی استار و پی دات‌آی‌آر و موافقت با تمامی درخواست‌های تکمیلی مطرح‌شده در مورد وب‌سرویس اعطای خودکار اینماد بدون ستاره و اتصال به پنجره واحد تجارت الکترونیکی از جمله امکان دریافت اینماد برای کسب‌وکارهایی که به طور مستقیم در سامانه اینماد ثبت‌نام و قبلاً اینماد دریافت کرده‌اند، امکان دریافت اطلاعات تکمیلی کسب‌وکار از جمله کد رهگیری پس از دریافت اینماد و دیگر موارد، هم‌اکنون روزانه بیش از 100 اینماد به طور خودکار از طریق وب‌سرویس پرداخت‌یارها اعطا می‌شود.»

از نگاه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اینماد بدون ستاره برای فرایند ساده‎‌شده اعطای نماد تجارت الکترونیکی برای کسب‌وکارهای خرد است که به‌عنوان اولین تجربه مجوز ثبت‌محور در کشور صرفاً با احراز هویت و دامنه عملیاتی شده و ظرف چند دقیقه قابل دریافت است.

به‌منظور مدیریت ریسک ناشی از عدم انجام احرازهای دیگر در فرایند اصلی اینماد و جلوگیری از بروز تخلفات و کلاهبرداری‌های گسترده، کسب‌وکار خرد به‌گونه‌ای تعریف شده که تعداد و مجموع مبلغ تراکنش‌های آن در ماه به ترتیب کمتر از 100 عدد و 100 میلیون تومان باشد و این موضوع به‌صورت سیستمی کنترل می‌شود.  

به گفته تتا، در صورت عبور کسب‌وکار خرد از سطح تعیین‌شده، کسب‌وکار موظف است ظرف 10 روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای اینماد و دریافت اینماد ستاره‌دار اقدام کند.


آمارهایی از وضعیت دامنه‌ها


آمارهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان می‌دهند که به ازای 15.102 کسب‌وکار اینترنتی 13.962 دامنه یکتای دارای تراکنش در این شبکه وجود دارد که از این تعداد 13.770 دامنه تراکنش‌هایی کمتر از سقف مجاز دارند و 192 دامنه بیش از سقف مجاز تراکنش دارند. 1.140 دامنه هم تراکنش ندارند.

47 دامنه بعد از تعلیق به اینماد ستاره‌دار تبدیل شده‌اند و 47 دامنه هم قبل از اتمام مهلت ده‌روزه اینماد ستاره‌دار دریافت کرده‌اند. 98 دامنه هم در تعلیق باقی‌ مانده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.