راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه شد که «تفاس» شکل گرفت؟ / مروری بر فعالیت هلدینگ آی‌تی نوپای بانک سینا در گفت‌وگو با ابراهیم محمدی

حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و بانکداری مدرن پروژه بزرگی است که چند سالی است همگام با جهان اما با سرعتی کمتر در ایران نیز پیگیری می‌شود. جهان امروز با تحول دیجتال دسترسی به خدمات را راحت‌تر کرده و از آن طرف کسب‌وکارهای زیادی حول آن شکل گرفته و به‌نوعی سهم اشتغال مهمی در این بخش نوظهور شکل گرفته است. بانک سینا هم از آن دسته بانک‌هایی است که قدم در این مسیر گذاشته و امسال یک هلدینگ آی‌تی به نام «تفاس» تأسیس کرد. به گفته ابراهیم محمدی، مدیرعامل این هلدینگ تحول دیجیتال حالا تبدیل به یک استراتژی مهم در بانک سینا شده و تأسیس این هلدینگ هم در این راستا بوده است.

چندسالی است در جهان و همزمان در ایران، تحول دیجیتال در بخش‌های مختلف کسب و کار و زندگی مردم فراگیر شده و تقریبا دیگر بانک‌هایی که با روش های قدیمی و سرویس‌های سنتی در بازار حضور داشتند، عملا درحال از دست دادن قدرت رقابت خود هستند. به همین علت امروز راه‌بری اکثریت بانک‌ها به سمت تحول دیجیتال را شاهد هستیم؛ مسیری که راهکار فعلی بانک‌ها برای جانماندن از بازار و نیازهای جامعه مخاطب است.

بانک سینا هم این موضوع را درک کرده و از قبل تلاش‌هایی را برای تحول سرویس‌ها و خدمات انجام داده اما حالا با تیم مدیریتی جدید در این بانک موضوع تغییر در رویکردها و توجه به تحول دیجیتال در صنعت به عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی بانک پیگیری می‌شود.

بروز اجرایی این استراتژی را هم در گام‌های نخست در ایجاد یک هلدینگ می‌بینیم که به‌دنبال یکپارچه‌سازی و هم‌راستایی فعالیت‌های بانک در حوزه فناوری اطلاعات است. به گفته مدیرعامل این هلدینگ قرار است تفاس در مسیرسیاست‌گذاری و برنامه‌های اجرایی همه شرکت‌های این هلدینگ قدم بردارد.


افق ۴ ساله تفاس


عمر زیادی از ایجاد این هلدینگ نمی‌گذرد و این هلدینگ‌ نوپا طی سه ماه گذشته برنامه‌ریزی‌های لازم برای شکل‌گیری اولیه، طراحی ساختارهای اجرایی و انجام امور رسمی و قانونی انتقال سهام شرکت‌ها و تعیین اهداف و استراتژی‌های هلدینگ را انجام داده است.

ابراهیم محمدی در این رابطه می‌گوید:« برنامه ما این است در حین انجام ماموریت‌های مورد نظر بانک، بتوانیم مجموعه شرکت‌های منتقل شده به تفاس را بهره‌ور و برخی از فعالیت‌های واحدهای تعریف شده در شرکت تفاس را با تدوین مدلی به عنوان واحدی مستقل و سودآور، مدیریت کنیم. به شرط تداوم فعالیت و گسترش بازار در گروه ذیفنعان بانک و با ملاحظه قوانین و الزامات بالادستی به شرکت‌های مورد اشاره منتقل می‌کنیم و عملا مجموعه هلدینگ شکل می‌گیرد. البته از سوی دیگر برخی زیر ساخت‌های فنی مورد نیاز برای فعالیت قدرتمند هلدینگ در حوزه‌های مختلف در حال تهیه و به‌کارگیری است که در برنامه کسب و کار شرکت در افق 1404 کامل خواهد شد.»

اما با وجود شرکت‌های فعال بانک سینا در زمینه فناوری اطلاعات چرا این بانک به سمت ایجاد یک هلدینگ رفت؟ محمدی پاسخ به این پرسش را با تأکید بر ضرورت هدایت فعالیت‌های به سمت اقتصاد دیجیتال می‌دهد و عنوان می‌کند:« بانک سینا امسال پروژه بانکداری دیجیتال را با عملیاتی‌سازی یک پلتفرم چابک توسعه محصولات دیجیتال آغاز کرد. هدف از به‌کارگیری این پلتفرم ایجاد زیرساخت‌های فنی برای تولید اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مورد نیاز بانک در حوزه بانکداری دیجیتال است. رویکرد «بانک به عنوان پلتفرم» در طراحی این پلتفرم مدنظر قرار گرفته و با استفاده از آن بانک سینا قادر خواهد بود توسط تیم‌های توسعه خود با سرعت و چابکی بالا نسبت به تولید محصولات دیجیتال اقدام کند.»

او در ادامه افزود: «تفاس در این خصوص دو نقش را بر عهده گرفته است. یکی پیاده‌سازی و به‌کارگیری این پلتفرم در توسعه سرویس‌های مورد نیاز بانک و دیگر، هرجا که بانک بخواهد سرویسی را به کسب و کارهای دیگر ارائه کند، این خدمات توسط هلدینگ انجام خواهد شد. به این صورت که با مشارکت بانک هم در طراحی مدل کسب و کار و هم در پیاده‌سازی آن از طریق کانال‌های دیجیتال و ارائه آن به مشتریان یا بیزینس‌ها اقدام خواهد شد.»

در این میان زمزمه‌هایی نیز در بحث اینکه فن‌آوا کارت به عنوان پی‌اس‌پی بانک سینا شناسایی شود، مطرح بود. محمدی این موضوع را به‌نوعی تأیید می‌کند و توضیح می‌دهد:«بانک سینا از سال‌های قبل سهام‌دار شرکت فن‌آوا بوده و در برنامه‌های جدید خود همچنان فن‌آوا را به عنوان یکی ازدارایی‌های خود در حوزه پرداخت و همچنین یک شریک استراتژیک محسوب می‌کند.»

بانک سینا و هلدینگ آی تی آن به سال ۱۴۰۲ خیلی امیدوار هستند و برنامه‌های عملیاتی زیادی برای اجرا دارند. از جمله ایفای نقش در ارائه راه‌کارهای موثر در کسب و کار بانک خصوصا در حوزه تولید سیستم‌ها و سامانه‌های سفارش مشتری و توانمند‌سازی و تقویت تیم فنی و توان عملیاتی هلدینگ و شرکت‌های زیر مجموعه آن.

مدیرعامل هلدینگ تفاس به توسعه پلتفرم سیبانک به‌عنوان بازوی نوآوری بانک و تولید و توسعه نرم افزارهای مورد درخواست مشتریان ویژه بانک مبتنی بر پلتفرم چابک شرکت هم به‌عنوان برنامه‌های آتی خود اشاره می‌کند.

همچنین این هلدینگ قصد دارد شرکت‌های گروه را تقویت کرده و آنها را در حوزه SCF و توسعه تجارت الکترونیک با مدل B2B2C فعال کند.

1 دیدگاه
  1. بهزاد یاری می‌گوید

    برای مدیر توانمند ، جناب دکتر محمدی و خانواده بزرگ تفاس آرزوی موفقیت دارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.