راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس انتقاد کرد / هزینه‌های گزاف بخشنامه‌های آنی برای کسب‌وکارها

امسال کسب وکارها با بخشنامه‌های متعددی در زمینه فعالیت خود روربه رو شدند که بسیاری از آنها غافلگیر کننده بود، مانند کاهش سقف تراکنش، اصلاحات نظام بانکی و محدودیت‌های اینترنت و پلتفرم‌ها. مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است این بخشنامه‌های آنی عملا فرصت تصمیم گیری را از کسب و کارها سلب می‌کند و هزینه های زیادی را به آنها تحمیل می‌کند.

با تحولات دهه‌های اخیر درخصوص تولید روزافزون مقررات ازسوی نهادهای متعدد مقررات‌گذاری در کشور، ضرورت انتشار و دسترســی همگان به مقررات، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بررسی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، نشانگر آن است که بسیاری از معضلات و مشکلات کسب و کارها، به تصویب حجم عظیم آئین نامه‌ها، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و مقرراتی با عناوین دیگر، ازسوی دستگاه‌های زیرمجموعه قوه مجریه و دیگر قوا بازمی‌گردد که به‌طور مکرر و زودهنگام نیز اصلاح می‌شوند.

کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس معتقدند، صدور بخشنامه‌های آنی و بدون بررسی کافی کارشناسی، هزینه‌هایی بسیار گزاف و سنگین برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. به‌ویژه اینکه این قبیل مقررات، اغلب به آسانی در دسترس نیستند و به نحوی نظام‌مند منتشــر نمی‌شوند. بنابراین بخش خصوصی نمی‌تواند برنامه‌ریزی‌ها و
هماهنگی های مقتضی را در راستای اجرای این مقررات صورت دهد.

بازوی پژوهشی مجلس پیشنهاد داده، هر قانون و مقرره به ویژه در حوزه کســب وکار باید با نظرخواهی و مشارکت فعالان اقتصادی و نهادها و تشکل‌های نمایندگی کننده آنها صورت گیرد. الزام به انتشار قوانین و مقررات، در بسیاری از موارد، با الزام دولت و به طورکلی مقررات‌گذار به دردسترس قرار دادن متن پیش نویس قانون یا مقرره برای کسب نظر همگان همراه است.

مهم‌ترین دستاورد انتشار قوانین و مقررات، در صورت ثبات نسبی قوانین و مقررات، قابل پیش‌بینی پذیری و ایجاد قابلیت برنامه‌ریزی برای فعالان اقتصادی، باتوجه به مفاد قانونی و مقرراتی معتبر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.