راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا سیف 7‌ سال رئیس بانک مرکزی می‌ماند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز بررسی مجمع برای تدوین فرآیند انتخاب و عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی خبر داد و گفت: پیشنهاد 7 ساله شدن ریاست کل بانک مرکزی نیز مطرح است که در کمیسیون اقتصادی مجمع در دست بررسی است.

غلامرضا مصباحی مقدم در ارتباط با اخبار مطرح شده مبنی بر طرح تغییر شیوه عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: اصل این موضوع که نصب و عزل رئیس کل بانک مرکزی یا قبول استعفا توسط رئیس‌جمهور انجام می‌شود در نامه ابلاغی مقام معظم رهبری به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تأکید قرار گرفته است.

 .

وی با بیان اینکه این موضوع منافاتی با تدوین و تعریف فرآیند مشخصی برای نصب یا عزل رئیس کل بانک مرکزی ندارد، تصریح کرد: از همین رو مجمع تشخیص مصلحت نظام‌‌ همان نامه‌ای را که مقام معظم رهبری ارسال کرده و موضوع فرآیند انتخاب رئیس بانک مرکزی و عزل وی را معضل تلقی کرده بودند.

 .

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در پیشنهادی که مجلس داشت، نصب و عزل رئیس کل بانک مرکزی به یک معنا تا حدودی از دست رئیس‌جمهور خارج شده بود و بعد از آن رئیس‌جمهور وقت خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشت و گفت: این‌گونه نمی‌توان دولت را اداره کرد و نصب و عزل باید به‌عهده رئیس‌جمهور باشد.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز در آن مقطع تأکید کردند که نصب و عزل رئیس کل بانک مرکزی به‌عهده رئیس جمهور باشد، تأکید کرد: اما موضوع بانک مرکزی از‌‌ همان سال‌های نخست انقلاب اسلامی با مشکلاتی در کشور مواجه بوده و معضل است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تأکید بر اینکه معضل تنها در عزل رئیس کل بانک مرکزی نیست، گفت: در فرآیند نصب موضوع این است که چه‌کسی با چه صلاحیت‌هایی رئیس بانک مرکزی بشود و چگونه چنین فردی تشخیص داده شود. همچنین در فرآیند عزل مدت مدیریت رئیس کل بانک مرکزی مطرح است و اینکه چگونه فرآیند خروج او از این مسئولیت پیش‌بینی شود مورد بحث است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ۷ساله شدن رئیس کل بانک مرکزی مطرح است، افزود: پیشنهادهای مختلفی درباره زمان مدیریت رئیس کل بانک مرکزی مطرح است و اینکه کنار رئیس‌جمهور، دستگاه‌های دیگر نیز در این تصمیم‌گیری حق رأی داشته باشند نیز جزو پیشنهاد‌ها است ولی جمع‌بندی در کمیسیون انجام می‌شود و به صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت.

منبع: تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.