راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش راه پرداخت از جریان انتخابات اتاق بازرگانی تهران / صندلی‌های منتخبان اتاق، تریبون دفاع از صنف به خصوصی نشود

دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی از صبح امروز در سراسر کشور با حضور فعالان بخش خصوصی در حال برگزاری است. انتخابات اتاق تهران هم از ساعت هشت صبح در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی برپا شده است.

فرشید فرزانگان رئیس اتاق مشترک ایران و امارات به‌عنوان یکی از اعضای اتاق که تجربه حضور در دوره‌های پیشین انتخابات را دارد، در محل برگزاری انتخابات اعلام کرد: «در این سال‌ها حاکمیت اقتصاد را تحت‌تأثیر قرار داده و بر برگزیدگان واجب است که مطالبات بخش خصوصی را از ابتدا در دستور کارشان قرار دهند. درست است که بخشی از عدم موفقت گروه‌های پیشین به عدم مسئولیت‌پذیری حاکمیت باز می‌گردد؛ اما هر گروه و یا فردی که با رأی دیگران انتخاب شود موظف است سه وظیفه اصلی اتاق بازرگانی یعنی بهبود فضای کسب‌وکار، مانع‌زدایی و توسعه بازارهای بین‌المللی و مشاوره را مدنظر دهد. دولتمردان هم باید نگاه دقیق‌تری به این حوزه داشته باشند و به مرجعیت اتاق بازرگانی کمک کنند.»

به گفته او، سیاست‌گذار باید بخش خصوصی را به رسمیت بشناسند تا اتاق هم بتواند سه وظیفه بنیادی خود (مشاوره به سران قوا، بهبود فضای کسب‌وکار مانع‌زدایی) را به‌خوبی پیش ببرد. او می‌گوید: «اتاق بازرگانی در این سال‌ها در دو بخش مانع‌زدایی و مشاوره عملکرد خوبی داشته و در زمینه توسعه بازارهای بین‌المللی ضعیف عمل کرده است.»

به گفته فرزانگان، ‌انتخابات پر شوری است و به نظر می‌رسد تمامی گروه‌ها مشارکت خوبی داشته‌اند. هیئت‌ها باید عنصر تشکلی داشته باشد و نگاه ملی را به‌عنوان سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهد. برگزیدگانی که نگاه تشکلی و ملی و تعلق قلب برای کمک نداشته باشد در هیچ صنفی موفق نخواهند شد.


انتظار استقبال کمتری داشتیم


حسین اسلامی رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در جریان انتخابات حضور داشت و خواهان تمدید زمان انتخاب بود. اسلامی می‌گوید: «باتوجه‌به تاریخ برگزاری انتخابات و فضای آن، انتظار استقبال کمتری داشتیم؛ اما انتخابات از تصورمان پرشورتر است و افراد زیادی در اینجا حاضرند. تاکنون مشکلی برای رأی‌گیری پیش نیامده است و امیدوارم زمان رأی‌گیری بعد از ساعت 18 هم تمدید شود.»

او خطاب به برگزیدگان گفت: «به برگزیدگان پیشنهاد می‌کنم زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال را در نظر بگیرند و آگاه باشند که در آینده بخش زیادی از اقتصاد کشور به این نوع از اقتصاد ارتباط خواهد داشت. انتظار می‌رود اتاق به‌عنوان بزرگ‌ترین واسط میان بخش خصوصی و دولت اجازه ندهد اتفاقات اخیر، به ناامیدی در فضای کسب‌وکاری به‌ویژه بخش خصوصی حاکم شود.»

به گفته او، ارتباطات بین‌المللی مناسب، همراهی بیشتر با کسب‌وکارهای داخلی، همراهی تنظیم‌گران با کارآفرینان به این موضوع کمک به سزایی خواهد کرد.


نحوه برگزاری انتخابات به کاهش استقبال منجر شد


شهاب جوانمردی مدیرعامل هلدینگ فناپ که پیشنهاد برگزاری مجازی انتخابات را ارائه داده بود معتقد است که زمان و مکان و نحوه برگزاری انتخابات باعث شده افراد نسبت به سال‌های گذشته حضور کم‌رنگ‌تری داشته باشند: «انتخاب 20 اسفند به‌عنوان تاریخ برگزاری و استقرار انتخابات در محلی پرترافیک شرایط حضور به‌هم‌رساندن را دشوار کرد و تعداد حضار را کاهش داده است. پیشنهاد دادیم انتخابات مجازی و بر بستر بلاکچین به‌صورت امن انجام شود؛ اما شورای مرکزی نظارت پیشنهاد را رد کرد و این اقدام  به کاهش استقبال منجر شد.»

جوانمردی ادامه داد: «امیدوارم هر فرد منتخب به اقتصاد دیجیتال توجه داشته باشد و نقش پررنگی را در زمینه‌های اجرایی و تصمیمی گیری ایفا کنند و در تعامل با سایر بخش‌های اقتصاد سهم اقتصاد دیجیتال را افزایش دهند.»


مانیفست‌های انتخاباتی خود را فراموش نکنید


محمد لاهوتی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز به راه پرداخت اعلام کرد که ایرادی به روند برگزاری این دوره انتخابات وارد نیست، شرایط آرام و مناسب است برای جلوگیری از اتلاف وقت رای دهندگان صندوق‌های زیادی درنظر گرفته شد و هیچ صفی وجود ندارد. تعداد کارت‌های بازرگانی و تعداد اعضای اتاق نسبت به دوره‌های قبل افزایش پیدا کرده و در حال حاضر نزدیک به 15 هزار کارت در اتاق تهران واجد رأی‌دادن هستند.

از نگاه لاهوتی، ‌برگزاری انتخاب اتاق بازرگانی از مسائل مهم حوزه تجارت خارجی است و به همین دلیل حضور پررنگ دارندگان کارت بازرگانی و حمایت آنها از برگزیدگان اتاق بازرگانی بسیار حائز اهمیت است.

او منتخبان این دوره از  انتخابات اتاق را مخاطب قرارداد و گفت قول و وعده‌ها و مانیفست‌های انتخاباتی خود را فراموش نکنید و در نظر داشته باشید که اتاق بازرگانی تریبونی برای دفاع از صنف به خصوصی نیست و تمام مطالبه‌گری‌ها باید نگاهی عام و توام به منافع ملی داشته باشند.

به اعتقاد لاهوتی، چه رأی‌دهندگان و چه آنهایی که به‌پای صندوق نیامده‌اند، عملکرد منتخبین را می‌سنجند و آنها موظف به پاسخگویی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.