راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پنل تجارت الکترونیک و فناوری‌های مالی در سال 1402 مطرح شد / اینترنت و نیروی انسانی؛ دو چالش بزرگ

پنل تجارت الکترونیک و فناوری‌های مالی در سال ۱۴۰۲ با حضور امیرحسین داودیان، امید ترابی، پشوتن پورپزشک و مهدی فاطمیان برگزار شد.

مهدی فاطمیان، مدیرعامل زیبال در این پنل گفت: «ضعف لایه رگولاتوری باعث شده نتوانیم برخی خدمات را در حوزه پرداخت ارائه دهیم و بانک مرکزی باید به استارتاپ‌ها فضا برای ارائه خدمات جدید بدهد. به نظر می‌رسد سال آینده خدمات BNPL رشد قابل‌ توجهی در کشور داشته باشند و نگاه بهتری به ولث‌تک‌ها شکل بگیرد.»

او درباره امیدها و ترس‌ها در سال ۱۴۰۲ از نبود استارتاپ‌های حوزه رگ‌تک صحبت کرد و گفت: «نباید رگولاتور به‌عنوان متصدی و مجری وارد زمین‌ بازی کسب‌وکارها شود. تهدیدهای کسب‌وکار ما هر روز بیشتر می‌شود. نداشتن رفتار درست از جانب رگولاتور و اینترنت طبقاتی نمونه‌ای از این تهدیدهاست‌.»

فاطمیان با بیان اینکه رویکرد رگولاتور در فضای کسب‌وکارهای فین‌تک باید تعاملی باشد، ادامه داد: «موضوع بعدی رفتن و مهاجرت افراد خبره از اکوسیستم است که این موضوع، زنگ خطر جدی برای کسب‌و‌کارها و حاکمیت است. هنوز محیط دانشگاه پویاست و امیدوارم که شرکت‌ها وارد این فضا شوند و با برگزاری ایونت‌ها به جوانان شوق و انگیزه بدهند.»

امیرحسین داودیان، معاون مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت نیز به فاصله بین رفع درد و نیاز و خلق ارزش اشاره کرد و افزود: «فاصله زیادی بین رفع نیاز و ایجاد ارزش‌ افزوده وجود دارد. ما در زمینه اعتبارسنجی و بحث اعتباردهی ضعیف بوده‌ایم و باید بیشتر روی آن متمرکز باشیم.»

او ادامه داد: «برای سال آینده کسانی که در این صنعت فعال هستند خیلی بیشتر و دلسوزانه‌تر به زنجیره مالی فکر کنند؛ زیرا هر چقدر زنجیره مالی پویاتر باشد و خلق ارزش کند، به تأمین مالی کمک می‌کند. مهاجرت و فرار نیروی انسانی یکی از تهدیدهای مهم در تجارت الکترونیک است؛ زیرا درآمدهای این صنعت به دلیل دارایی‌هایشان رشد می‌کند و هرچه نرخ برابری کاهش پیدا کند، این فشار بیشتر می‌شود‌.»

داودیان افزود: «شما هیچ شخص و سازمانی را از دولت گرفته تا کسب‌وکارها در کشور پیدا نمی‌کنید که دخل‌وخرج متناسبی داشته باشند. اندازه تولید ناخالص ملی کشور بزرگ نشده که هیچ، کوچک‌تر هم شده و اگر به بیماری‌های اقتصاد کلان توجه نشود، هیچ امیدی به تغییر نیست.»

همچنین پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو به موضوع فرار مغزها در کشور اشاره کرد و توضیح داد: «به نظر من حسن اتفاقات اخیر این بود که دست از امیدهای واهی بکشیم و متوجه باشیم تنها خود اکوسیستم است که می‌تواند به خود کمک کند.»

او افزود: «در بازار ما خیلی نگاه به ساخت مشابه نمونه‌های موفق دنیا در ایران وجود دارد در حوزه فین‌تک هم این مسئله وجود دارد؛ اما فکر می‌کنم توجه به نیاز کاربران جامعه بسیار مهم‌تر است که در حال حاضر شاهد آن نیستیم.»

امید ترابی، مدیرعامل دیار دیجیتال نیز بزرگ‌ترین ترس در شرایط اقتصادی فعلی را موضوع بی‌ثباتی شرایط عنوان کرد و گفت: «بزرگ‌ترین ترس ما این شده که هیچ‌ چیز قابل‌ پیش‌بینی نیست. بزرگ‌ترین بیم، انزواست و انزوایی که هر روز بیشتر می‌شود. گرچه امیدواریم شرایط بهتر شود، اما واقعیت این است که شرایط به‌شدت سخت شده و امیدواریم بتوانیم از لابه‌لای تهدیدها، فرصت‌ها را دریابیم.»

او در ادامه بیان کرد: «هیچ نوآوری جدیدی در حوزه فین‌تک، پرداخت و بانکداری و در دنیای اقتصاد دیجیتال ایجاد نخواهد شد مگر اینکه ارتباطات بین‌المللی داشته باشیم. تنها راه به سمت جلو این گزینه است که امیدی به تحول از سمت پی‌منت نمی‌بینیم. اگر امیدی هم هست از سمت کسب‌وکارهاست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.