راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی سرویس‌های هوشمند اعتبارسنجی چک‌های صیادی ونیفای

یکی از مهم‌ترین مدارک ارسالی در خدماتی همچون درخواست ارائه وام و تسهیلات، درخواست ضمانت، درخواست اقساط بیمه و … تصویر چک صیادی است. اهمیت این تصویر به علت اعتباری است که چک و حساب پشت آن باید دارا باشد. بررسی این تصویر و استعلام چک و وضعیت حساب پشت آن، توسط اپراتور فرآیندی بسیار زمان‌بر است.

به گزارش روابط عمومی عصرداده، چک‌های صیادی در دو رنگ سبز و بنفش موجود هستند. همان‌طور که از نام این چک‌ها پیداست، اولین و بارزترین تفاوت مربوط به رنگ این چک‌ها است. در حال حاضر چک‌های جدید صیادی با رنگ بنفش تولید می‌شوند.البته علاوه بر تغییر رنگ برگه‌های چک، روی چک صیادی بنفش عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» قابل مشاهده است که این امر ویژگی مهم و منحصر به چک صیادی بنفش محسوب می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی چک‌های صیادی شناسه ۱۶ رقمی منحصر به هر برگه چک است که این شماره همواره یکتا و مختص یک برگ چک است.

سرویس‌های هوشمند ونیفای به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که قادر به تشخیص شناسه صیادی هستند و ضمن تشخیص و دریافت این شماره به سامانه بانک مرکزی متصل شده و از جانب بانک گزارشی از استعلام وضعیت چک دریافت می‌کنند و در اختیار مشتری قرار می‌دهند. سرویس‌های ارائه شده توسط ونیفای شامل موارد زیر می‌شود:

  • سرویس استاندارد تصویر چک (Cheque-reader)
  • سرویس پیشرفته تصویر چک (Advanced-cheque-reader)
  • سرویس تشخیص نوع چک (Cheque-type)

در ادامه این مطلب به شرح و معرفی این سرویس‌ها خواهیم پرداخت.


معرفی سرویس‌ها


  • سرویس استاندارد تصویر چک (Cheque-reader)

این سرویس با شناسایی شناسه صیادی از تصویر ارسالی توسط کاربر و ارسال آن به سرویس استعلام چک بانک مرکزی، وضعیت چک را از طرف بانک دریافت می‌کند. این استعلام وضعیت شامل موارد زیر می‌شود:

صحت سنجی چک: مشخص می‌شود آیا چک مربوطه از طرف بانک و به صورت قانونی تأیید می‌شود یا خیر.

نام و نام خانوادگی صاحب چک: اطلاعات دارنده حساب در این بخش مشخص می‌شود.

وضعیت حساب: این وضعیت بر اساس پیشینه‌ فرد دارنده حساب گزارش می‌شود. در این گزارش، وضعیت حساب کاربر به صورت طیفی از رنگ‌های مختلف (سبز به قرمز) ارائه می‌شود و اطلاعات مربوطه در کنار رنگ‌ها درج می‌شود. این سرویس برای چک‌های سبز و بنفش قابل استفاده خواهد بود.

  • سرویس پیشرفته تصویر چک (Advanced-cheque-reader)

این سرویس علاوه بر دارا بودن تمام ویژگی‌های سرویس قبلی، امکانات پیشرفته‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این امکانات شامل موارد زیر است:

1. تشخیص مبلغ چک

2.تشخیص تاریخ صدور

3. تشخیص شماره شناسه ملی

البته در صورتی که مشتری نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشد می‌تواند موارد زیر را نیز توسط سرویس ونیفای بررسی کند.

4. شماره شبا

5. سریال چک

6. همچنین این سرویس قابلیت بررسی وضعیت ثبت چک‌های بنفش را دارد. در واقع ضمن ارسال شماره صیادی به بانک مرکزی وضعیت ثبت چک را نیز بررسی می‌کند.

  • سرویس تشخیص نوع چک (Cheque-type)

این سرویس با بررسی مشخصات ظاهری نوع چک (چک سبز، چک بنفش) را تشخیص می‌دهد. اگر چک مورد نظر بنفش باشد از طریق سرویس پیشرفته تصویر چک صیادی مورد بررسی قرار می‌گیرد و استعلام وضعیت آن از بانک مرکزی پیگیری می‌شود  و اگر سبز باشد توسط سرویس استاندارد تصویر چک ادامه مراحل انجام می‌شود.


سرویس‌های هوشمند چک‌های صیادی ونیفای در یک نگاه


مشتریان سرویس‌های هوشمند چک:

تمام سازمان‌های مالی که به نوعی نیاز به بررسی چک‌ها دارند می‌توانند از این سرویس‌ها در جهت اهداف خود بهره‌مند شوند. برای نمونه لندتک‌ها، بیمه‌ها و همین طور بانک‌ها و صرافی‌ها از مشتریان اصلی این سرویس‌ها هستند.

هدف اصلی این سرویس‌ها جلوگیری از اتلاف وقت کاربران است. اگر تصویر چک خوانا نیست سریعاً به کاربر گفته می‌شود تا تصویر جدیدی ارسال کند. اگر خود چک یا حساب پشت آن اعتبار کافی ندارد فورا به کاربر گفته می‌شود تا چک دیگری را آماده کند و تصویر آن را ارسال کند و یا اگر کاربر چک بنفشی را انتخاب کرده و فراموش کرده تا آن را ثبت کند، همان لحظه که در سامانه است به او یادآوری می‌شود که چک خود را ثبت کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.