پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در کارگاه آموزشی حاکمیت داده در صنعت بانکداری مطرح شد / ضرورت حرکت از مدیریت داده به سمت حاکمیت داده
کارگاه آموزشی با عنوان حاکمیت داده در صنعت بانکداری توسط هلدینگ داده ورزی سداد در روز دوم نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت برگزار شد.
حمیدرضا احمدیان، مدیرعامل هلدینگ داده ورزی سداد در این کارگاه تخصصی اظهار داشت: «مفهوم دیتا والت از سال 2016 تغییر کرد؛ بدین معنی که در این سال خلا نبود بسیاری از قوانین در مورد استفاده از حجم بسیار زیاد دیتاها و از طرفی موضوع امحاء آنها مطرح شد و در نهایت پروژهای توسط ایالاتمتحده آمریکا اجرا شد و در برخی از کشورها مانند انگلستان و آفریقا جنوبی دیتا سنتر ایجاد کردند و در ادامه از این مفهوم عبور کردند و به دیتا والت رسیدند تا ادبیات نگهداری و استفاده از داده دگرگون شود؛ بنابراین در ابتدای راه وبسایتهایی برای ایجاد فضاهای راهنمایی استفاده از دیتاها راهاندازی شد اما امروزه با تغییرات گسترده بسیاری از کشورها دنبال دیتا والتهای ملی رفتهاند.»
او با اشاره به اینکه ما حدود 183 شاخص در مورد دیتا احصا کردهایم، افزود: «موضوع اینجاست که بیشتر سازمانها دیتاهای بسیاری جمعآوری کردهاند اما از آن استفاده نمیکنند چرا که خودشان را مالک دیتاها میدانند و به همین خاطر حاکمیت داده اتفاق نمیافتد؛ در حالی که دیتا باید سیال باشد. نکته دیگر اینکه ما مدیریت دیتا از جمله نگهداری و آرشیو را میدانیم اما یک گام از این اصطلاح جلوتر حرکت نکردهایم تا به حاکمیت داده یاDATA GOVERNANCE برسیم و واقعیت این است که در ایران علیرغم آغاز جریان حاکمیت داده، بانکها به سند یا راهبردی در این بخش نرسیدهاند.»
نیاز داریم به سمت نشنال دیتا والت حرکت کنیم
مدیرعامل هلدینگ داده ورزی سداد با بیان اینکه دادههای ملی دادهای است که دولتها نسبت به آن پاسخگو هستند و همیشه روند افزایشی دارند، افزود: «اتحادیه اروپا سندی به نام اشتراکگذاری داده تهیهکرده که هفت شاخص شامل تضمین امنیت داده، شاخصهای تفاهم و مدیریت داده، تعیین تکلیف فراداده، هزینههای مدیریت داده، محیطهای تست و آزمون گری اشتراک داده، تکنولوژی مورد تایید و آموزش کاربران را برای اشتراکگذاری داده در این سند مشخص کرده است.»
او در ادامه با طرح این سوال که چه لزومی دارد که از مدیریت داده به سمت حاکمیت داده حرکت کنیم، گفت: «پاسخ این است که دیتا در کشور ما رها شده است و ما نیاز داریم به سمت نشنال دیتا والت حرکت کنیم که سه موضوع تحقق منابع دادهای، پایه درست برای برنامههای کاربردی و عملیاتی و همچنین افزایش یا سیالیت دادههای ملی را پوشش دهد. از سوی دیگر اگر بخواهیم به این نشنال دیتا والت برسیم، باید شاخصهای کلان از جمله امنیت، کسبوکار، معماری داده، محیط توسعه، زیر ساخت، داده و اطلاعات، تکنولوژی، قوانین و مقررات، کاربران، راهبری پاسخگو باشند؛ بنابراین این موارد لایههای بیرونی مدل ماست و حاکمیت داده باید مسیر مدیریت داده را با تحقق چهار آیتم دسترسپذیری، قابلیت استفاده، یکپارچگی و امنیت کامل کند.»
احمدیان با بیان اینکه حاکمیت داده و خزانه داده دو عضو در هم تنیده هستند، خاطر نشان کرد: «مدیریت بهینه خدمات برای تحقق حاکمیت داده در بعد کلان با بررسیهای ما حدود 183 شاخص است که از جمله آنها میتوان به شاخصهای حوزه مدیریت منابع، دسترسیپذیری، امنیت اطلاعات، پشتیبانی کسبوکار، دادههای استاندارد و… اشاره کرد که البته هر بانک بر اساس نیاز خود میتواند شاخصهای موردنیازش را احصاء کند. نکته مهم اینکه عمدتاً بانکها به سمت کلان داده رفتهاند و به سمت چارچوب سازی حاکمیت داده حرکت نکردهاند؛ چرا که حاکمیت داده تبدیل به مدل و سند شده و محصولی لمس نکردهاند. این در حالی است که حاکمیت داده باید چارچوب کار با دادهها را در اختیار ما قرار دهد.»
بزرگترین چالش در اجرا و پیادهسازی حاکمیت داده چیست؟
مدیرعامل هلدینگ داده ورزی سداد با بیان اینکه بسیاری از بانکهای دنیا در مسیر تحقق حاکمیت داده حرکت کردهاند، گفت: «بانک «آی ان جی» با تفکر کلان دیجیتال نسل آینده، سیستم و داده را مدل کرده و استراکچر حاکمیت داده را بر این اساس ساخته است و اساساً چون فرایند کاریشان تعامل با کسبوکارهای کوچک بود، مدل حاکمیت داده شان را بر همین اساس تدوین کردهاند. بانک اسپانیایی «BBVA» با شعار سفر دیجیتال در گام اول استراکچر ایجاد کرد و با ایجاد مدیر ارشد داده، خواستهها را به راهبردهایی مانند سفر مشتری در مسیر دیجیتالی شدن وصل کرد؛ در واقع تجربه بانکهای دنیا میگوید خدمات بر پایه مشتریان؛ یعنی مشتری صاحب داده خودش است و هر مدلی که نوشته میشود باید این محور را دنبال کند، در حالی که جایگاه مشتری در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است.»
او افزود: «اینکه در مورد مجموعه دیتاها باید از کجا شروع کنیم، بسیار حائز اهمیت است. معتقدم اگر نقطه هدف و بیزینس را به عنوان گام اول مشخص کنیم، میتوانیم نگاه به سایر مفاهیم مانند امنیت، دسترسیپذیری، توزیع پذیری و … را بفهمیم. از طرفی نقطه پایان دیتاها این اصل باشد که میخواهید برای کاربر چه کاری انجام دهید.»
این پژوهشگر ادامه داد: «تمامی مدلهای حاکمیت داده با هم اشتراکات دارند اما بیزنس مشخص میکند که کانسپت کلیدی چه مواردی هستند اما به طور طبیعی امنیت، انطباق، دسترسیپذیری و …. در همه مدلها اعم از DM BOK وDGI حائز اهمیت هستند.»
او با اشاره به احصاء برخی شاخصهای کلان حوزه حاکمیت داده گفت: «قوانین و مقررات، دادههای استاندارد، مدیریت منابع، دادههای باز، مدیریت دانش، توسعه زیرساختهای فنی از مهمترین مواردی هستند که در حاکمیت داده باید مورد توجه قرار بگیرند.»
احمدیان اظهار داشت: «بزرگترین چالش در اجرا و پیادهسازی حاکمیت داده مرزبندی در مفاهیمی است که قرار است با آنها چارچوبها را شکل بدهیم.»