راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک خبر داد / راه‌اندازی مرکز رصد و پایش تجربه مشتریان بانک‌ها

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک از راه‌اندازی مرکز رصد و پایش تجربه مشتریان بانک‌ها در این شرکت خبر داد و گفت: «در اردیبهشت‌ماه سال آینده نتایج مرکز رشد و پایش مشتریان برای عموم و فعالان صنعت منتشر می‌شود و در گام بعدی این خدمت را به طور خاص برای هر بانک ارائه خواهیم کرد.»

علی عبدالهی در نهمین همایش بانکداری دیجیتال و نظام‌های پرداخت درباره بانکداری دیجیتال مبتنی بر مدیریت تجربه مشتری اظهار کرد: «امروزه در صنعت بانکداری نیازهای مشتری و کسب‌وکارها از دیدگاه مدیران بانک‌ها ارزیابی می‌شود و برای ارائه خدمت جدید پنلی از چندین نفر از مشتریان تشکیل نمی‌دهیم تا دیدگاه‌های آنها را بدانیم و سپس وارد فاز عملیاتی شویم.»

او در ادامه بیان کرد: «بانک‌ها نمی‌توانند نیازهای مشتری را از منظر خودشان تعیین کنند و برای ارزش‌آفرینی دیجیتال باید بانک‌ها نیازهای مشتری را بدانند و بر اساس آنها به ارائه خدمات بپردازند. شناخت نیازهای مشتریان بانک‌ها یکی از مؤلفه‌های مهم برای ارزش‌آفرینی دیجیتال است.»

طبق گفته عبدالهی ارزش‌آفرینی زمانی رخ می‌دهد که خدمت جدید برای مشتری منفعت داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در ادامه مروری بر وضعیت بانکداری دیجیتال در کشور کرد و گفت: «در حال حاضر، معادل 275 میلیون کارت‌ بانکی، ۵۹ هزار خودپرداز، ۱۲ هزار کیوسک ارائه خدمات بانکی و ۱۲۵ هزار ابزار پذیرش موبایلی داریم؛ اما با وجود تمام این امکانات هنوز به تحول دیجیتالی نسل سوم نرسیده‌ایم.

عبدالهی در تشریح علل این تأخیر گفت: ««منبع‌محور» بودن بانکداری در ایران اصلی‌ترین علت تأخیر در تحول دیجیتالی نسل سوم است چرا که برای توسعه خدمات بانکی و تحول دیجیتالی در این حوزه باید از منبع‌محوری به سمت «قابلیت‌محوری» حرکت کنیم و این حرکت باید مبتنی بر تجربه مشتری و تمرکز بر نیاز‌های مشتریان باشد.»

او پرهیز از حرکت به سمت تحول دیجیتالی تحت‌فشار محیط را یکی از اصول مهم موفقیت در این مهاجرت دانست و گفت: «بانک‌ها باید با استفاده از تمام فرصت‌ها و تطبیق سریع با تغییرات در تحول پیشرو باشند. این همان مسئله‌ای است که موجب شده بخش خصوصی در این فرایند موفق‌تر باشد؛ زیرا فرصت‌ها را شناسایی کرده و به‌سرعت آن‌ها را اجرایی می‌کند تا از ارزش‌آفرینی آن منفعت کسب کند؛ بنابراین باید تمرکز تمام خدمات بانک، تأمین نیاز‌های مشتریان باشد و این یکی از ستون‌های ارزش‌آفرینی در بانکداری دیجیتال است. منظور از ارزش، حل‌شدن مشکلات و مسائلی است که مشتریان با آن مواجه هستند و باید دسترسی آسان‌تر و بهتر، عملکرد بهتر، انجام کامل کار، کاهش ریسک، انجام خودکار کارها، عملکرد هوشمند و قابلیت سفارشی‌سازی، در طراحی خدمات بانکداری دیجیتال وجود داشته باشد تا ارزش‌آفرینی دیجیتال در خدمات ایجاد شود.»

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک افزود: «شرکت شاپرک با راهبری شرکت ملی انفورماتیک در حال طراحی پلتفرمی است تا به‌وسیله آن تمام تراکنش‌های بانکی حساب‌های بانکی مختلف مشتریان در یک فضا قابل‌مشاهده باشد. در حال حاضر بسیاری از افراد، کارت‌های بانکی چندین بانک مختلف را در دسترس دارند و تجمیع تراکنش این حساب‌ها در یک پلتفرم می‌تواند دریافت خدمات بانکی توسط افراد را تسهیل کند.»

عبدالهی تأکید کرد: «ایجاد واحد سنجش تجربه مشتریان در صنعت بانکداری و طراحی الگویی معتبر برای سنجش تجربه مشتریان مبتنی بر اصول علمی مسئله مهمی در تحول بانکداری دیجیتال است چرا که بانک‌ها نمی‌توانند نیازهای مشتری را از منظر خودشان تعیین کنند و برای ارزش‌آفرینی دیجیتال باید بانک‌ها نیازهای مشتری را بدانند و بر اساس آنها به ارائه خدمات بپردازند. شناخت نیازهای مشتریان بانک‌ها یکی از مؤلفه‌های مهم برای ارزش‌آفرینی دیجیتال است.»

به گفته او در ارزش‌آفرینی فناوری‌های نو، بخش خصوصی نقش بسیار مؤثری دارد. برای کارآفرینی فناوری‌های نو، ریسک‌پذیری این بخش باید مدیریت شود البته منظور از مدیریت محدودکردن آن نیست؛ بلکه با تشکیل لایه‌های موردنیاز می‌توان تنظیم‌گری را انجام داد.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک از راه‌اندازی مرکز رشد و پایش مشتریان بانک‌ها در شرکت ملی انفورماتیک خبر داد و گفت: «بر اساس نتایج این مرکز، بهترین تجربه برای مشتریان با موبایل‌بانک بوده و بیشترین خدمت بانکی شامل کارت به کارت، انتقال وجه و پرداخت قبوض بوده است. در اردیبهشت‌ماه سال آینده نتایج مرکز رشد و پایش مشتریان برای عموم و فعالان صنعت منتشر می‌شود و در گام بعدی این خدمت را به طور خاص برای هر بانک ارائه خواهیم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.