راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در اولین روز از نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت چه گذشت؟ + گزارش تصویری

پس از سه سال وقفه، یکم  اسفندماه روز اول نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت دیجیتال با حضور  و مشارکت بیش از 50 بانک و شرکت فعال در این حوزه، با شعار ارزش‌آفرینی دیجیتال برگزار شد که در حاشیه آن چندین پنل، سخنرانی و کارگاه آموزشی برگزار شد.

این همایش با سخنرانی اصغر ابوالحسنی قائم‌مقام بانک مرکزی، رئیس همایش و سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی افتتاح شد. به عقیده ابوالحسنی این وقفه به جا افتادن بانکداری الکترونیک و فناوری‌های بی‌حد زمان و مکان کمک کرده است.

در ادامه مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: «یکی از اولویت‌های مهم بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲، پرداختن به بحث اعتبارسنجی است و ما بحث انتقال دیتا را در جلسات هفتگی به طور مرتب پیگیری می‌کنیم.»

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در سخنرانی خود  در این همایش از بانک‌ها خواست که به اپراتورها در تأمین اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های خود در این زمینه کمک کنند.

در اولین روز نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در پنل ارزش‌آفرینی دیجیتال در بانکداری به وضعیت ارزش‌آفرینی در اقتصاد دیجیتال کشور و نظام بانکداری پرداخته شد. از منظر عباس معمارنژاد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد، مدل کسب‌وکاری بانک‌ها زیان‌ده است و تحول دیجیتال می‌تواند این زیان‌ده بودن را جبران کند. مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس معتقد است که دوران قانون‌گذاری پشت درهای بسته به پایان رسیده است و باید قانون با حضور تمام اعضای اکوسیستم تهیه شود. شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ نیز روی توجه به خواست و نیاز مشتری در تولید محصول تأکید می‌کند.

همچنین پنل زیست‌بوم بانکداری دیجیتال با نگاه به ارزش‌آفرینی در این حوزه امروز برگزار شد. در این پنل اکثر شرکت‌کنندگان اعلام کردند که مشکل در شکل‌گیری زیست‌بوم بانکداری دیجیتال فقط بانک‌ها مقصر نیستند و استارتاپ‌های حوزه بانکی نیز می‌توانند بخشی از مشکلات و کندی‌های این حوزه را ایجاد کنند، چرا که هنوز در مدل همکاری با بانک‌ها به بلوغ نرسیده‌اند . در این پنل شرکت‌کنندگان، رشد کند زیست بوم بانکداری دیجیتال را به موارد بسیاری ارتباط دادند که شاید اصلی‌ترین آن، آماده نبودن از نظر فرهنگی و شکل نگرفتن درست بیزنس مدل در اکوسیستم باشد.

همانطور که پیشتر گفته شد در حاشیه این نمایشگاه چندین کارگاه آموزشی برگزار شد از جمله این کارگاه‌ها می‌توان به کارگاه آموزشی شرکت سیمرغ تجارت، در خصوص ارزش‌آفرینی دیجیتال و همچنین افتتاح حساب غیرحضوری و آنلاین؛ کارگاه آموزشی معرفی محصول پارسینس در حوزه بانکداری دیجیتال شرکت داده‌پردازی پارسیان و کارگاه آموزشی ضوابط، مقررات و رویه اجرایی حاکم بر چک دیجیتال بانک صادرات اشاره کرد.

در حاشیه اولین روز نمایشگاه، به‌پرداخت ملت از راه‌حل جدید این شرکت تحت عنوان به‌پرداخت من باهدف پیشگام بودن در صنعت پرداخت کشور رونمایی کرد. در ادامه گزارش تصویری روز اول نمایشگاه را مشاهده می‌کنید:

عکس‌ها: نسیم اعتمادی-عباس شریعتی-روزبه فولادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.