راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در حاشیه نهمین همایش بانکداری الکترونیک انجام شد / معرفی ریال دیجیتال ایران کیش

در جریان برگزاری اولین روز از نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در یک کارگاه، شرکت کارت اعتباری ایران کیش محصول جدید خود را معرفی کرد. ایران کیش و بانک تجارت در اپلیکیشن زمرد امکان استفاده از ریال دیجیتال و نقل و انتقالات ریال دیجیتال را فراهم کردند.

نیما رشادی مدیر پروژه ریال دیجیتال بانک تجارت با مروری بر فرایندهای این پروژه توضیح داد:«در اپلیکیشن ما یک کیف پول وجود دارد و یک کیوآر تولید می‌کند. در واقع بین فروشنده و خریدار معامله توسط همین کیوآر انجام می‌شود.»

او درخصوص ریال دیجیتال توضیح داد:«سال ۲۰۱۲ شخصی بستر بلاکچین را ایجاد کرد و پابلیک بود. تراکنش بین ماینرهای مختلف انجام می‌شود و با تایید تراکنش مقداری کارمزد دریافت می‌کرد. بلاکچین مانند یک بستر اینترنت است در بحث بلاکچین چیزی به‌نام غیرمتمرکز بودن وجود دارد و شبکه‌ای است که احتمال هک‌شدن آن بسیار اندک است. بنابراین قابلیت استعلام از هرکدام از ماینرها وجود دارد.»

رشادی ادامه داد:«خوشبختان از طرف بانک مرکزی پروژه ریال دیجیتال مطرح شد. کل این پروژه در واقع مقابل آن پابلیک بلاکچین است. ما در بحث بلاکچین پرایوت یک سری نود داریم که تایید کننده تراکنش هستند و یک سری نود هم مشاهده‌گر تراکنش هستند. بانک تجارت همین نود را فعال کرده است و توانستیم ریال دیجیتال را پرزنت کنیم. ما چند کاربرد داریم؛ کیف پول که متصل به کد ملی استٰ، امکان انتقال وجود دارد، خرید شارژ موبایل بسته اینترنت و پرداخت قبوض. کیف پول‌ها در این فرایند تجمیع می‌شوند و همچنین با استفاده از آن می‌توان خرید انجام داد. اما مهم‌ترین ویژگی ریال دیجیتال به قرارداد هوشمند بازمی‌گردد که با آن می‌توان به‌صورت خودکار برخی از پرداخت‌ها را انجام داد.»

ریال دیجیتال نقل و انتقالات را روی یک شبکه نامتمرکز انجام میدهد که نام این شبکه غیر متمرکز بانک مرکزی، «برنا»ست. این شبکه غیر متمرکز در حال حاضر سه نوداصلی (که سرورهای تایید کننده تراکنش‌ها از طریق ریال دیجیتال هستند) دارد که عبارت از بانک تجارت،بانک ملی و بانک ملت هستند. این نودهای اصلی تایید کننده تراکنش هایی هستند که بابت ریال دیجیتال در شبکه اتفاق می افتد. وقتی ریال دیجیتال از طریق کیف پول الکترونیکی اپلیکیشن انتقال داده می شود تراکنش ها از طریق این بانک ها تایید می شود.

یکی از این نودها که بخش پرداخت ریال دیجیتال را انجام میدهد شرکت ایران کیش و مبتنی بر Hyperledger Fabric است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.