راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه می‌توانیم برای مشتریان بانکی ارزش‌آفرینی کنیم؟

نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اول و دوم اسفندماه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران در حال برگزاری است.

در یکی از پنل‌ها و نشست‌های آموزشی این همایش فاطمه نریمانی، مدیر تجربه مشتری شرکت سیمرغ تجارت، در خصوص ارزش‌آفرینی دیجیتال و همچنین افتتاح حساب غیرحضوری و آنلاین، جدیدترین اتفاقات و تحقیقات در این حوزه را تشریح کرد.

او در ابتدای این نشست گفت: «یکی از چالش‌هایی که تقریباً همه آن را تجربه کرده‌ایم، محصولات و خدماتی هستند که معمولاً به‌صورت دستوری به ما ابلاغ می‌شوند و ما بدون هیچ تحلیل و منطقی به سمت پیاده‌سازی آن می‌رویم و گاهی به اینکه این محصول، تیپ و درد مشتری ما هست یا نه فکر نمی‌شود. بعضاً الگوبرداری‌ها و بنچ‌مارک‌هایی هم انجام می‌دهیم که کاملاً همسان با سازمان و مشتری‌های ما نیست و نمی‌تواند مشکلی از مشکلات مشتریان ما را حل کند؛ بنابراین کت بی‌قواره‌ای می‌شود که بر تن مشتریان پوشانده می‌شود.»

این مشاور تحول دیجیتال ادامه داد: «در اینجا به موضوع افتتاح حساب آنلاین خواهیم پرداخت که برای هر مشتری چه روشی را اتخاذ کنیم. در نظر داشته باشید که افتتاح حساب آنلاین بدون درک سلایق مشتری یا سقف مالی آن نتیجه مناسبی نخواهد داشت. باید دید با سقف اعتباری مشکلی خواهد داشت یا نه. متأسفانه به دنبال پوزیشن کردن موضوعات هستیم بدون اینکه فکر و بررسی کنیم که چه چیزی مناسب سازمان ما و مشتری خواهد بود. در این مسیر بخشی از الگوبرداری از دو بانک مهم دنیا را مطرح خواهیم کرد که بستر فرهنگی آنها شبیه به ما بوده و امیدواریم کمک کند تا محصولات و خدمات ما مشتریان را راضی و خوشحال نگه دارد.»

فاطمه نریمانی گفت:‌ «ما در حوزه دیجیتال به دنبال ارزشی هستیم که شبکه اجتماعی، اینترنت اشیا، موبایل و انواع و اقسام محصولات دیجیتال که در دسترس قرار گرفته را شامل می‌شود تا بتوانیم درخواست‌های مشتری را برطرف کنیم.»

او در این خصوص گفت: «ما باید دنبال راهکاری بگردیم که در بخش دیجیتال، درخواست و انتظارات مشتری را برآورده کند؛ در حقیقت فناوری‌های دیجیتال که مشتری حاضر به پرداخت پول برای آنها باشد. به‌عنوان مثال اسنپ می‌توانست با توجه به حجم ترافیک سنگین برخی شهرها در ایران سفر هوایی برقرار کند، ولی به دلیل گران بودن و مقرون به صرفه نبودن این کار توجیه ندارد. پس دیجیتال ولیو راهکار مهم و مطلوبی است که به بخش‌های دیجیتال کمک و نقاط ضعف مشتریان را برطرف خواهد کرد. دو المان دیجیتال فناوری‌ها و کاستومر دیزایرس‌ها برای بانکداری خیلی مهم هستند، اما در بانک‌های ما شناختی از آنها نداریم. مشاوران بیرونی و مستندات خارجی که با این فضا آشنایی داشته باشند به تعداد کافی وجود دارند و می‌توانند در این خصوص به ما کمک کنند.»

او ادامه داد: «ما در اولین مرحله از تفکر طراحی باید به دنبال همدلی با انسان‌ها و مشتریان باشیم و به‌ تمام‌ معنا با کفش مشتری راه برویم. البته هر کدام از این مراحل روش‌های خود را خواهند داشت. بعد از شناخت مشکل مشتری باید ایده‌پردازی کنیم تا در ارتباط‌های مختلف با آنها و با انجام تست‌های متعدد در نهایت مشکلات را بررسی و رفع کنیم. بنابراین اولین مرحله، همدلی و تعریف مسئله است. اگر قرار بود افتتاح حساب آنلاین داشته باشیم، برای این کار لازم است بهترین شیوه افتتاح حساب را شناسایی کرده و دیتاهای مختلف را در نظر بگیریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.