راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ تصویب کرد / هر نوع پرداخت برای حقوق و مزایا یا پروژه‌های کشور به صورت آنلاین به مجلس گزارش می‌شود

بهناز توحیدی / کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲، وزارت اقتصاد را مکلف کرد تا هر اعتباری را که بر اساس قانون برای پروژه‌ها و حقوق و مزایا می‌پردازد، به صورت آنلاین و روزانه یا حداکثر ظرف یک هفته به مجلس گزارش کند تا در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

به گزارش راه پرداخت، این روزها بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق بودجه در حال بررسی است و نمایندگان پیشنهادهای خود را برای الحاق به این بودجه ارائه می‌دهند.

یکی از پیشنهادهایی که امروز (۲۶ بهمن‌ماه) در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید، پیشنهاد حسینعلی حاجی‌دلیگانی بود. این پیشنهاد پس از تصویب در کمیسیون در صحن علنی مطرح می‌شود و در صورت موافقت باقی نمایندگان به بودجه ۱۴۰۲ اضافه می‌شود.

نماینده شاهین‌شهر پیشنهاد داده که الحاقیه‌ای به تبصره ۱۹ بودجه ۱۴۰۲ اضافه شود. بر اساس این الحاقیه، دولت در سال آینده مکلف می‌شود هر نوع پرداخت برای حقوق و مزایا یا پروژه‌های کشور را به صورت آنلاین، حداکثر ظرف یک هفته به مجلس گزارش کند.

تبصره ۱۹ بودجه ۱۴۰۲ به بحث ارتقای بهره‌وری، شفاف‌سازی، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی دستگاه‌های دولتی می‌پردازد و وظایفی را برای این دستگاه‌ها تعیین کرده است.

حاجی‌دلیگانی در جمع خبرنگاران در تشریح پیشنهاد خود گفت: «بر اساس این مصوبه تلفیق، وزارت امور اقتصادی و دارایی که خزانه‌داری کشور را در اختیار دارد، مکلف شد هر اعتباری را که بر اساس قانون برای پروژه‌ها و حقوق و مزایا می‌پردازد، به صورت آنلاین و روزانه یا حداکثر ظرف یک هفته به مجلس گزارش کند تا در اختیار نمایندگان قرار گیرد.»

عضو هیئت‌رئیسه مجلس ادامه داد: «همچنین در این مصوبه سازمان برنامه‌وبودجه هم مکلف شد به گونه‌ای عمل کند که تفاوت درصد تخصیص‌ها به موضوعات مختلف کاهش یابد؛ چراکه اکنون شاهد هستیم مثلاً به پروژه‌ای ۱۰ درصد بودجه تخصیص می‌دهند و به پروژه‌ای دیگر ۴۰۰ درصد!»

به گفته نماینده شاهین‌شهر، بر اساس این مصوبه، سازمان برنامه‌وبودجه می‌تواند در همه موارد جدول هفت بودجه ۱۴۰۲ به جز بحث حقوق و مزایا و اعتبارات مربوط به یارانه‌ها و بحران، حداکثر ۲۰ درصد و در جدول متفرقه حداکثر ۳۰ درصد تنظیم‌گری کند و اختلاف تخصیص‌ها نباید بیش از درصدهای فوق باشد.

حاجی‌دلیگانی معتقد است که این مصوبه مهم و شفاف‌ساز تلفیق برای نظارت آنلاین بر تخصیص بودجه است و یکی از اثرات آن شفافیت در هزینه‌کرد اعتبارات و کاهش جابه‌جایی تخصیص‌هاست. او در این مورد توضیح داد: «در واقع این مصوبه کمک می‌کند که بودجه سال آینده در شرایط بهتر و عادلانه‌تر تصویب شود و در توسعه کشور اثرات بهتری دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.