راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش سرویس وندار در یک معامله امن اینترنتی

اغلب بزرگترین نگرانی برای طرفین در هر معامله‌ای امنیت است. احتمالاً با ورود فناوری دیجیتال به عرصه‌های مالی و تجاری، و انجام معاملات به صورت آنلاین، این نگرانی شکل جدی‌تری هم به خود گرفته است. بنابراین بدیهی است که کسب‌و‌کارها و مصرف‌کنندگان، هر دو در پی راهکارهایی جهت افزایش امنیت و انجام معامله امن اینترنتی در تجارت پیچیده امروز باشند.

اما آیا واقعاً این کار امکان‌پذیر است؟ آیا تمام معاملات اینترنتی امن هستند؟ چطور می‌توان یک معامله امن اینترنتی انجام داد؟ در این مطلب درباره این که چطور می‌توان یک معامله اینترنتی را به شکل امن و کاملاً سالم انجام داد صحبت می‌کنیم.


معامله امن اینترنتی با استفاده از سرویس اسکرو


معامله امانی، که در دنیا به عنوان «سرویس اسکرو» شناخته می‌شود، یک ساز و کار قانونی است که در آن، طرف سومی به طور موقت پول یا دارایی طرف‌های اول و دوم معامله را، تا زمانی که شرایط مشخص شده در قرارداد برآورده شود، به عنوان امانت، در یک حساب امانی نگه می‌دارد. منظور از پول یا دارایی، همان وجه معامله است.

به عنوان مثال، در معاملات املاک و مستغلات، برای محافظت از خریدار و فروشنده در طول فرایند خرید خانه از سرویس اسکرو استفاده می‌شود. وجه مورد توافق، به حساب امانی شخص ثالث سپرده می‌شود. بعد از تحویل ملک به خریدار، و اعلام رضایت مشتری، مبلغ از حساب امانی به حساب فروشنده منتقل می‌شود.

شرکتی را در نظر بگیرید که کارش فروش کالا در سطح بین المللی است. این شرکت باید اطمینان حاصل کند که وقتی کالا به مقصد می‌رسد، پولش را دریافت خواهد کرد. از طرفی، خریدار هم به نوبه خود تنها در صورتی آماده است پول را بپردازد که مطمئن شود کالا در شرایط خوبی به دستش می‌رسد. این موقعیت پیچیده مانع انجام یک معامله امن اینترنتی می‌شود، مگر آن که خریدار یا فروشنده، از موضع خود پایین بیاید و به طرف مقابل اعتماد کند، و یا یک شخص ثالث به عنوان نماینده مورد اعتماد دو طرف وارد بازی شود، ناظر بر کل معامله باشد و زمانی که تعهدات هر دو طرف معامله محقق شد پول را آزاد کند. آنچه در این مثال خواندید یک نمونه ساده شده از سرویس اسکرو یا خدمات امانی در معامله است.

بنابراین می‌توان گفت معامله امن اینترنتی، یا استفاده از سرویس اسکرو در معاملات آنلاین، یک قرارداد سه جانبه است که به جز خریدار و فروشنده، نفر سوم مانند یک وکیل، ناظر قرارداد است. استفاده از سرویس اسکرو، ضامن معامله امن اینترنتی خواهد بود. به این ترتیب هم فروشنده و هم خریدار از بابت کالاهای فروخته شده و هزینه‌ پرداختی احساس امنیت بیشتری می‌کنند. سرویس اسکرو، یک قرارداد مالی و حقوقی است که برای محافظت از خریداران و فروشندگان در یک معامله طراحی شده است.


چالش‌های معاملات امن اینترنتی


تجارت الکترونیک آسان‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر از روش‌های تجارت سنتی است. اما باید به تهدیدها و خطرات امنیتی آن نیز توجه داشت. این تهدیدها، چالش‌هایی هستند که در مسیر یک معامله امن آنلاین قرار دارند و در صورت عدم توجه و اقدام مناسب، می‌توانند ضرر و زیان‌ و خسارت‌های سنگینی را به طرفین معامله وارد کنند.

فرض کنید می‌خواهید معامله‌ مهمی را انجام دهید اما فرصت کافی برای ملاقات حضوری یا حتی بررسی دقیق مدارک جهت معامله آنلاین ندارید. آیا از معامله صرفنظر می‌کنید؟ ممکن است این کار یک بار جواب بدهد اما اگر صاحب یک کسب و کار باشید، آیا می‌توانید تا آخر عمر از چنین خرید و فروش‌هایی چشم‌پوشی کنید؟

حساب امانی یا سرویس اسکرو در چنین موقعیت‌هایی کارکرد بسیار مثبت و مهمی دارد:

  • اعتماد بین فروشنده و خریدار بسیار پایین است؛
  • قراردادهایی که ارزش معاملاتی زیادی دارند؛
  • معاملاتی که در آنها خریدار قبل از پرداخت باید کیفیت کار را تأیید کند؛
  • مواردی که فروشنده نمی‌خواهد حجم زیادی از کار را بدون اطمینان از پرداخت انجام دهد؛

استفاده از  اسکرو یعنی عامل دیگری در معامله وجود دارد که به عنوان ضامن عمل می‌‌کند و کل منابع مورد معامله (کالا و پول) نزد این عامل نگهداری می‌‌شود. نماینده امانی کل فرایند معامله را رصد می‌کند و بعد از اطمینان از محقق شدن تعهدات قرارداد میان هر دو طرف اجازه می‌دهد پول از حساب امانی به حساب فروشنده منتقل شود.


انواع معاملات امن اینترنتی


املاک و مستغلات

حساب‌های امانی می‌توانند در معاملات املاک اعمال شوند. سپردن وجوه امانی نزد شخص ثالث، به خریدار این امکان را می‌دهد که با خاطر آسوده سپرده‌گذاری کند و در فرصت کافی بررسی‌های لازم در مورد ملک مورد نظرش را انجام دهد. همچنین حساب‌ امانی به فروشنده اطمینان می‌دهد که خریدار در خرید خود جدی است.

بازار سهام

در بازارهای جهانی، سهام اغلب به صورت امانی منتشر می‌شود. در این حالت، در حالی که سهام‌دار مالک واقعی سهام است، اما در مورد واگذاری سهام دارای اختیارات محدودی است.

خرید و فروش آنلاین

حساب امانی آنلاین، مثل املاک و مستغلات یا سهام و اوراق بهادار، خریدار و فروشنده را در برابر کلاهبرداری یا عدم تعهد به قرارداد محافظت می‌کند. خدمات امانی سرویس مناسبی برای معاملات کالاهای با ارزش بالا مانند جواهرات یا آثار هنری هستند. البته نباید فراموش کرد که نماینده امانی، که اغلب یک شرکت ارائه دهنده خدمات اسکرو است،  برای خدماتش مبلغی دریافت می‌کند.


چگونه خدمات معامله امن اینترنتی را دریافت کنیم؟


شرکت‌هایی مثل جی‌ پی. مورگان و اسکرو دات کام از جمله شرکت‌های ارائه دهنده سرویس اسکرو در سطح بین‌المللی هستند. در ایران نیز چند شرکت اقدام به ارائه سرویس معاملات امن کرده‌اند. سرویس میاندو شرکت وندار یکی از این خدمات است.

وندار به عنوان طرف سوم، نماینده طرفین معامله امن است و با تأمین حساب امانی برای معامله‌ كنندگان، شرایط اجرای معاملات امن آنلاین را فراهم می‌کند. حساب امانی حسابی است که در آن وجوه معامله به صورت امانت نگهداری می‌شوند.

به موازات آن، طرفین معامله شرایط مورد توافق را برآورده می‌کنند. در طول این مدت، وجه معامله به صورت امانت در حساب امانی و نزد وندار باقی می‌ماند. پس از اجرای کامل شرایط قرارداد امانی، وجوه به فروشنده پرداخت می‌شود. اگر فروشنده تعهدات خود را تمام و کمال انجام ندهد، پول خریدار به او بازگردانده می‌شود. این، تمام فرایند یک معامله‌ امن اینترنتی است که نقش سرویس میاندو و وندار را به خوبی نشان می‌دهد. معمولاً هزینه خدمات میاندو به طور مساوی بین طرف‌های قرارداد تقسیم می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.