راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شصت‌وششمین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / ضرورت چابکی در جهان بدون قطعیت

شصت‌وششمین شماره ماهنامه عصر تراکنش با تصویری از علی حاجی‌زاده مقدم منتشر شد. علی‌ حاجی‌زاده مقدم را می‌توان یکی از مدیران جوان و حرفه‌ای صنعت بانکی کشور دانست که در طول تمام فعالیت خود در این صنعت، یک شخصیت آرام، بی‌حاشیه و دارای ایده بوده است و تاکنون از او رفتاری هیجانی‌ای دیده نشده است او که از سال ۱۳۹۵ مدیرعامل شرکت «آدانیک» است، به مفهوم چابکی اعتقاد زیادی دارد و بر این عقیده است که امروزه چابکی در کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد و رمز آن نیز در تفویض اختیار است. در گفت‌وگویی که با او داشتیم، به زندگی شخصی و حرفه‌ای‌‌اش پرداخته‌ایم. پرونده اصلی شصت‌وششمین شماره عصر تراکنش درباره پدیده «ایران‌اکسس» است که در این پرونده به جنبه‌های مختلف این اتفاق پرداخته‌ایم. علاوه بر این، مروری بر وضعیت صنعت BNPL‌ در جهان و ایران داشتیم؛ حوزه‌ای که با شتاب زیادی در حال فراگیرشدن است. در بخش یادداشت‌های این شماره نیز یادداشت‌هایی از مینا والی، رضا قربانی، محمد قاسمی، فرشید اردوانی،‌ سعید قدوسی‌نژاد،‌ پیمان اکبری خرازی و لیلا نظری را می‌خوانید. در ادامه مروری بر این شماره از عصر تراکنش داریم.


آینده اکوسیستم رمزارز


در بخش گزارش‌های شماره ۶۶ عصر تراکنش به روال همیشه، مروری بر مهم‌ترین اخبار و تحولات اخیر صنعت فناوری‌های مالی کشور داشتیم؛ دی‌ماه امسال ماه پرخبری بود و تصمیمات مهمی گرفته شد که بدون شک بر آینده فناوری‌های مالی کشور تأثیرگذار خواهند بود. مهم‌ترین اخبار این ماه در انحصار بانک مرکزی و لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود. اوایل دی‌ماه علی صالح‌آبادی از ریاست کل بانک مرکزی استعفا داد و محمدرضا فرزین به این سمت منصوب شد. بانک مرکزی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز خبرآفرین بود. در بخش گزارش‌های این شماره همچنین در مطلبی به بررسی وضعیت حوزه BNPL در ایران و جهان پرداختیم؛ حوزه‌ای که در جهان با شتاب زیادی در حال فراگیر شدن است. علاوه بر این، نگاهی به دومین رویداد «۹ ژانویه» داشتیم. روز نوزدهم دی‌ماه سالن همایش‌های کتابخانه ملی، میزبان دومین رویداد «آینده کسب‌وکارهای بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال» بود. این رویداد به همت «کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار» برگزار شد و شامل سه سخنرانی و چهار پنل تخصصی بود. در گزارشی دیگر، در گفت‌وگو با هومن مسگری، معاون مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری داتین و نیما نامداری، عضو هیئت‌مدیره بلوط از سرمایه‌گذاری داتین در بلوط و اهدافی که از این اتفاق دارند، بپرسیم.


کسب‌وکارها روایت می‌کنند


«آپسان»، «ارتباط فردا»، «پارمیس» و «اکسبیتو» چهار کسب‌وکاری هستند که در بخش باشگاه این شماره به سراغ مدیران‌عامل آنها رفتیم و درباره وضعیت‌شان در سال جاری و برنامه‌هایی که برای سال آینده در دستور کار دارند، جویا شدیم. علاوه بر این، به سراغ محمدمهدی شریعتمدار رفتیم و از زندگی شخصی و حرفه‌ای او گفتیم. شریعتمدار را در اکوسیستم فین‌تک کشور به دلیل فعالیت‌های صنفی گسترده و پیگیری‌های مداومش درباره چالش‌های کسب‌وکارهای این حوزه به‌عنوان یک چهره صنفی می‌شناسند. او معتقد است توسعه کسب‌وکارها در گرو توسعه کل اکوسیستم فین‌تک است و به همین جهت در دو سال گذشته تمرکز خود را بیشتر از اینکه روی کسب‌وکار خودش بگذارد، روی فعالیت‌های صنفی گذاشته است. همچنین در گفت‌وگوی ماه این شماره از عصر تراکنش نگاهی به مسیر حرفه‌ای علی حاجی‌زاده مقدم داشتیم که به مفهوم چابکی اعتقاد زیادی دارد. او بر این عقیده است که داشتن نگاه چابک در دنیای امروز فناوری ضروری است و مهم‌ترین رمز چابکی، دادن خودمختاری است؛ یعنی دادن اهمیت و اختیار عمل به آدم‌ها به این معنی که آنها را پیچ‌ومهره ندانیم. به عقیده حاجی‌زاده مقدم، یکی از رموز چابکی همین است که چگونه در محیطی پر از عدم قطعیت گام برداریم و متناسب با شرایط، برنامه‌ها را به‌روز کنیم.


ایران‌اکسس به‌مثابه یک زندان بزرگ داخلی


«ایران‌اکسس» پدیده‌ای است که در چند سال اخیر در موضوع امنیت سایبری زیرساخت‌های کشور با آن روبه‌رو هستیم. پدیده‌ای که به معنای محدودکردن ترافیک به سمت یک IP خاص فقط برای کاربران داخل کشور است؛ به‌گونه‌ای که سرویس هدف تنها قادر باشد به کاربران داخل کشور خدمت‌رسانی کند. در بخش تنظیم‌گری این شماره عصر تراکنش به صورت مفصل به این پدیده و میزان اثربخشی این راهکار پرداخته‌ایم.

فعالان حوزه امنیت اطلاعات و کسب‌وکارها بر ناکارآمدی ایران‌اکسس به‌ عنوان راهکاری امنیتی اتفاق ‌نظر دارند و معتقدند این راهکار علاوه بر اینکه به خودسانسوری در سطح بین‌الملل و نابودی اقتصاد دیجیتال کشور منجر می‌شود، محرک اصلی برای خروج سرمایه از کشور نیز هست. نکته مهم این است که ایرانیان، هرچند در داخل کشور ممکن است با مشکلات کمتری به خدمات دسترسی داشته باشند، اما به ‌محض خروج از مرزهای سایبری کشور از بسیاری از خدمات محروم خواهند شد؛ گویی با انجام این محدودیت، شهروندان در یک زندان بزرگ داخلی محبوس شده‌اند. یادداشت‌هایی از حامد سنجری، فرشاد اسماعیلیان،‌ پویا پوراعظم،‌ محمدجعفر نعناکار و امیرحسین جلالی فراهانی را در این بخش می‌خوانید.


۲۰۲۳ و روندهایش


نگاه کردن به آینده همیشه کار دشواری است؛ با این حال تغییر سال و پا گذاشتن به سالی نو، فرصتی دوباره برای این است که نگاهی به استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های جدید داشته باشیم و سال جدید را با انرژی بیشتری آغاز کنیم. به همین جهت «هاروارد بیزینس ریویو» مجموعه‌ای از روندهای فناوری که به احتمال قریب به یقین، روندهای حاکم بر صنایع مالی در سال ۲۰۲۳ هستند را گردآوری کرده است؛ مجموعه‌ای که به عقیده آن در صورت پایبندی به این روندها، سال ۲۰۲۳ را خیلی بهتر از ۲۰۲۲ پشت سر خواهیم گذاشت. در بخش جهان این شماره، علاوه بر اینکه این مطلب از HBR را می‌خوانید و با این روندها آشنا می‌شوید، مطلبی از مجله «وایرد» که در شماره ژانویه ۲۰۲۳ آن منتشر شده را نیز می‌خوانید. وایرد با استفاده از دیدگاه متخصصان، نگاهی به خرده‌فروشی، پول و امنیت انداخته تا ببیند در ذهن جمعی درباره این مسائل در سال جدید چه می‌گذرد.


مدیران‌ عامل بانک‌های کشور چه کسانی هستند؟


«ام‌آی‌تی تکنولوژي ریویو»،‌‌ «اکونومیست»، «آنترپرنور»، «فین‌تک»،‌ «فوربس» و «تایم» شش مجله‌ای هستند که در بخش «دکه» این شماره از عصر تراکنش مروری بر آخرین شماره آنها داشتیم و «درک متاورس»،‌ «بلاکچین و وب ۳»، «انسان‌های دیجیتال» و «تعالی دولت دیجیتال» چهار کتابی هستند که به معرفی آنها پرداخته‌ایم. در بخش راهنمای این شماره از عصر تراکنش به معرفی شش شرکت فعال حوزه رگ‌تک در کشور پرداخته‌ایم و خدماتی را که ارائه می‌دهند، مرور کرده‌ایم.

همچنین نگاهی به سوابق تحصیلی و کاری مدیران ‌عامل تمامی بانک‌های کشور داشتیم تا با آنها بیشتر آشنا شویم. تغییر مدیران و انتصاب‌های جدید یکی از مهم‌ترین اخباری است که همیشه در صنعت فناوری‌های مالی می‌شنویم. در سال جاری نیز شاهد تغییر تعدادی از مدیران ‌عامل بانک‌های کشور بودیم. به همین خاطر مروری بر سوابق کاری و حرفه‌ای مدیران عامل بانک‌هاس کشور داشتیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.