راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نارضایتی از نحوه انتخاب برگزیدگان ICT / جشنواره ای که اول نداشت

چهارمین جشنواره ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات صبح امروز همزمان با 27 اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات با حضور رئیس جمهور، وزیر اطلاعات، وزیر ارتباطات و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار و به برگزیدگان فعال در این حوزه طی یک سال گذشته جوایزی اعطا شد؛ اما نحوه ارزیابی و انتخاب برگزیدگان این جشنواره با نارضایتی فعالان این بخش همراه بود.

جشنواره ملی فاوا چند سالی است که در روز جهانی ارتباطات و صرف هزینه‌های بسیار توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود اما هر سال فعالان بخش خصوصی که با روی خوش وارد سالن اجلاس سران برای شرکت در این جشنواره می‌شوند با نارضایتی این سالن را ترک می‌کنند.

 امسال نیز برگزاری این جشنواره ملی توسط دولت تدبیر و امید تفاوتی با برگزاری آن در سال‌های قبل نداشت و ارزیابی فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با ابهاماتی روبرو بود.

 از جمله نکات جالب توجه در این جشنواره که در 8 بخش، فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند این است که این جشنواره در هیچ محوری، رتبه اول نداشت و فعالان و شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت مشترک رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده بودند.

به نظر می‌رسد داوران این جشنواره برای آنکه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دست خالی این جشنواره را ترک نکنند به تمامی فعالان این بخش در قالب رتبه‌های دومی و سومی مشترک جوایزی دادند.

برای مثال دو اپراتور فعال تلفن همراه کشور، به صورت مشترک جایزه سومی این جشنواره را در بخش تلفن همراه دریافت کردند و داوران نتوانسته بودند میان خدماتی که این دو اپراتور ارائه می دهند تفاوتی قائل شوند.

 این درحالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم بارها در زمینه ارزیابی عملکرد ارائه دهندگان خدمات ارتباطی تاکید داشته و قرار بوده که ارائه دهندگان خدمات این حوزه بر اساس عملکرد کیفی و کمی بر مبنای شاخص های مدنظر ارزیابی و رتبه بندی شوند و حتی سرویس دهندگانی که رتبه‌های پایین ارزیابی را به خود اختصاص می‌دهند نیز معرفی شوند؛ اما آنچه که در این جشنواره به چشم می خورد تمامی ارائه دهندگان هریک به نحوی مورد تقدیر قرار گرفتند بدون آنکه از شاخص های ارزیابی آنها حرفی به میان آید.

 ارائه دهندگان و فعالان خدمات ICT نیز از این ارزیابی و انتخاب‌های صورت گرفته در این جشنواره، ابزار نارضایتی کردند و معتقد بودند که انتخاب برگزیدگان به دور از کار مطالعاتی و کارشناسی صورت گرفت.

 در بخش‌های مختلفی چون کارگروه اطلاع رسانی و رسانه نیز این جوایز، به سایت‌های غیرمرتبط و غیرتخصصی اهدا شد.

 این درحالی است که در این بخش، ارسال آثار به صورت اینترنتی و الکترونیکی به دلیل مشکلات فنی برای بسیاری از اصحاب رسانه و خبرنگاران علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره ممکن نبود و با وجود اعلام این موضوع، دبیرخانه این جشنواره از متقاضیان خواست آثار خود را به صورت دستی به دبیرخانه این جشنواره ارائه کنند؛ جشنواره ای که نام فناوری اطلاعات را یدک می کشد.

 انتقاد بر سر جشنواره ملی فاوا که با صرف سرمایه‌های هنگفت کشور برپا می شود 4 سال است که اعلام می‌شود اما به نظر می‌رسد برگزارکنندگان آن تنها به صرف برگزاری یک جشنواره و بدون توجه به هزینه‌هایی که صرف می‌شود و بدون توجه به اینکه شاید ارزیابی‌های صحیح این جشنواره بتواند در توسعه این بخش موثر واقع شود، آن را برپا می‌کنند.

منبع: مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.