راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره 83 هفته‌نامه کارنگ منتشر شد

سرمایه‌گذاری خطرپذیر روزبه‌روز در حال ضعیف و لاغرتر شدن است. به دلیل مشکلات تحریم، بی‌ثباتی اقتصاد و رگولاتوری و… سرمایه‌گذاران جهانی به سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای ایرانی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و سرمایه‌گذاران ایرانی هم به همین دلایل و میزان تورمی که تولید را خالی از معنا می‌کند، تا حدود زیادی پا پس کشیده‌اند. در چنین شرایطی شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اسمارت‌آپ همچنان به دنبال راه‌هایی است که بتواند مانند سال‌های گذشته در این حوزه ایفای نقش کند. کسب‌وکاری که در یک سال و نیم گذشته روی ۱۴ استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده، حالا به دنبال راهکارهای جدید است.

کارنگ در جدیدترین شماره خود به سراغ احمد واشقانی فراهانی، مدیرعامل اسمارت‌آپ رفته و با او در مورد وضعیت حال حاضر سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایران صحبت کرده است. فراهانی می‌گوید بازیگران سنتی که صاحبان هلدینگ‌های معظم هستند، می‌توانند نقش مهمی در زمینه سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها ایفا کنند، به این شرط که استارتاپ‌ها بتوانند کسب‌وکار خود را روی زنجیره ارزش این هلدینگ‌ها تعریف کنند. او باور دارد میزان فاصله بین رقم تزریقی سرمایه‌گذار و واقعیت مورد نیاز استارتاپ روزبه‌روز در حال افزایش است و این اتفاق معلول فضای اقتصادی کشور است.

همه کم‌وبیش می‌دانیم که در اکوسیستم نوآوری ما چه خبر است. سایه ضخیم ناامیدی و آسیب‌هایی که هر بار بر این فضا ضربه زده، بر کسی پوشیده نیست. در این میان اما وضعیت اکوسیستم شهرستانی چیزی است که نباید از آن غافل شد. اکوسیستم شهرستانی به‌واسطه تمرکز فرصت‌ها در پایتخت همواره راه سخت‌تری را پیموده و این راه امروز دشوارتر و طاقت‌فرساتر از گذشته هم شده است. گزارش ویژه کارنگ شماره هشتادوسوم از وضعیت اکوسیستم استارتاپی شهرستان‌ها تهیه شده است. برای تهیه این گزارش کارنگ به سراغ چند فعال اکوسیستم شهرستانی رفته‌ است و درباره وضعیت گذشته و امروز کسب‌وکارهای نوآور در استان‌های مختلف کشور پرسیده‌ است.

و اما گزارش جدیدترین شماره کارنگ از سامانه رادار بازی و حاشیه‌های اطراف آن…دو هفته پیش بود که وزیر ارتباطات در واکنش انتقادی کاربران و مدیران فعال در صنعت آیتی نسبت به تلاش وزارت ارتباطات برای ارائه اینترنت طبقاتی به گروه‌های خاص، اعلام کرد که آنها قصد دارند تنها ابزارهایی برای دسترسی بهتر برنامه‌نویس‌ها و گیمرها به اینترنت فراهم کنند که به باور او اسم آن را نمی‌توان اینترنت طبقاتی گذاشت. در گام بعدی هم او به این وعده خود عمل کرد و خبر از رونمایی سامانه «رادار بازی» برای گیمرها داد.

کارنگ را می‌توانید به‌‌صورت رایگان از سایت هفته‌نامه کارنگ دانلود کنید. همچنین برای دریافت اشتراک هفته‌نامه کارنگ می‌توانید از سایت فروشگاه راه‌ پرداخت اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.