راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاپرک اختلال در شبکه پرداخت را تأیید کرد / ریزش تراکنش‌ها در دو روز کنکوری

در حالی که کسب‌وکارها از ریزش تعداد تراکنش‌ها و متضرر شدن تحت تأثیر اختلالات ایجادشده در عملکرد پرداخت‌یارها و دستگاه‌های کارت‌خوان طی روزهای برگزاری کنکور خبر می‌دهند، شرکت شاپرک نیز اختلال در سرویس‌دهی برخی از پایانه‌های فروشگاهی مستقر در نواحی محل برگزاری کنکور را که ارتباط آنها از طریق اینترنت (ثابت و همراه) با مرکز برقرار می‌شد، تأیید کرد.

دولت برای جلوگیری از وقوع تقلب در کنکور، اینترنت همراه را در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه قطع کرد که این تصمیم بی‌ثمر نه‌تنها از تقلب جلوگیری نکرد، بلکه از مردم در این دو روز با مشکلات بزرگ‌تری پذیرایی کرد.

در این زمینه، رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران در توئیتی اعلام کرد: «در دو روز گذشته و با قطع اینترنت به بهانه واهی کنکور و جلوگیری از تقلب، اختلال گسترده در شبکه پرداخت کشور را شاهد بودیم.»

او در ادامه توئیت خود از افزایش 40درصدی برداشت پول نقد از عابربانک‌ها طی این دو روز خبر داد و گفت: «مهم‌تر از همه با اعصاب و روان مردم بازی شده است. این راه‌حل‌های اشتباه را تا کی می‌خواهید تکرار کنید؟»

علاوه بر این، موفق نشدن در گرفتن تاکسی اینترنتی، مختل شدن عملکرد دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاه‌ها و دریافت فقط پول نقد برای خرید نان ازجمله مشکلاتی بود که مردم در این دو روز با آن درگیر بودند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مدتی است دریافت پول نقد از بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز آنها نیز مشکل‌ساز شده و مسئولان بانکی دلیل آن را افزایش تقاضا و عدم تأمین این نیاز از سوی بانک مرکزی اعلام می‌کنند.

در پی این موضوع، در مورد اینکه در سال‌های اخیر هزینه‌های زیادی برای فرهنگ‌سازی و سوق دادن مردم به انجام امور بانکی و مبادلات مالی خود در بستر اینترنت صرف شد، اما در ماه‌های اخیر با اختلال و قطعی اینترنت و ترس از مالیات، تمایل جامعه به پول نقد زیاد شده و به‌نوعی هزینه‌های صرف‌شده در حال بر باد رفتن است، انتقاداتی مطرح می‌شود.

در این بین، فارغ از کمبود پول نقد در شبکه بانکی و اختلالات چندین ماهه اینترنت و تأثیر منفی آن بر کسب‌وکارها، گزارش‌هایی مبنی بر اختلال در عملکرد دستگاه‌های کارت‌خوان و پرداخت‌یارها در پی قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور بار دیگر خبرساز شد.


شاپرک: کارت‌خوان‌ها فقط در حوزه‌های برگزاری کنکور قطع شد


بر اساس پیگیری‌ها از بانک‌های خصوصی و دولتی، گزارش رسمی مبنی بر تأیید این موضوع وجود نداشت اما شرکت شاپرک این اختلال و قطعی را تأیید و به راه پرداخت اعلام کرد: «در پی قطع چندساعته اینترنت در اطراف محل برگزاری کنکور سراسری طی روزهای 29 و 30 دی‌ماه، برخی از پایانه‌های فروشگاهی مستقر در این نواحی که ارتباط آنها از طریق اینترنت (ثابت و همراه) با مرکز برقرار می‌شد از سرویس‌دهی خارج شدند.»
در ادامه توضیح شاپرک آمده است: «این قطعی سرویس که مشکلاتی را برای مشتریان به وجود آورد، موقتی و محدود به پذیرندگان مستقر در اطراف محل برگزاری آزمون بوده و در سایر مناطق کشور، سرویس‌دهی شبکه پرداخت به طور معمول برقرار بوده است.»

در شرایطی که شرکت شاپرک فقط اختلال و قطعی کارت‌خوان‌ها را تأیید می‌کند، مهدی فاطمیان، مدیرعامل زیبال و رئیس انجمن فین‌­تک در گفت‌وگو با راه پرداخت به بیان ابعاد مهمی از تأثیر قطعی اینترنت در دو روز کنکور بر میزان فروش کسب‌وکارها و ریزش تعداد تراکنش‌ها پرداخت.

او در این باره اظهار کرد: «قطعی اینترنت در دو روز گذشته پرداخت‌یارها را به دو علت با مشکل جدی و تراکنش‌ها را با ریزش جدی مواجه کرد. یکی اینکه صاحبان کسب‌وکار تحت تأثیر این قطعی، به وب‌سایت‌های خود دسترسی نداشتند و نمی‌توانستد سفارش‌ها را تأیید کنند. موضوع دیگر اینکه بخش عمده‌ای از بازدید و خرید از وب‌سایت‌های کسب‌وکارها از طریق موبایل انجام می‌شود که به‌ همین دلیل با قطعی اینترنت تلفن همراه، آن بخش از بازدید کسب‌وکارها که منجر به خرید می‌شود، از بین رفت؛ بنابراین، با ریزش جدی تعداد تراکنش‌ها در ساعات برگزاری کنکور مواجه بودیم.»


شاپرک تعداد تراکنش‌ها در روزهای کنکور را اعلام کند


فاطمیان در ادامه تأکید کرد: «قطعا شاپرک می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در خصوص وضعیت تراکنش‌ها در زمان برگزاری کنکور ارائه دهد و باید اعلام کنند که تحت تأثیر این موضوع، در این بازه زمانی چه تعداد از تراکنش‌ها کاهش پیدا کرده است.»

او گفت: «در پی قطعی اینترنت در اواخر هفته گذشته، بازار آفلاین کسب‌وکارها نیز از این موضوع ضربه دید و دستگاه‌های کارت‌خوان آنها غیرفعال شد که موجب شد مردم به سمت پرداخت‌های نقدی بروند یا موفق به انجام خرید خود نشوند. بنابراین، می‌توانستند بدون نیاز به قطعی اینترنت در این حد وسیع، صرفا با یکسری از دستگاه‌ها نویزهایی در حوزه‌ امتحانی کنکور ایجاد و اینترنت آن محدوده را قطع کنند.»

رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌­تک ادامه داد: «علاوه بر اینکه در آن بازه زمانی، فروش کسب‌وکارها کاهش جدی یافت، گزارش‌هایی نیز نشان داد که برخی دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها در آن زمان از کار افتاده بود. بنابراین، به دلیل ناتوانی در امنیت برگزاری کنکور، سه ساعت کل کسب‌وکارهای کشور مختل شدند و باید آسیب این میزان تراکنش انجام‌نشده بر اقتصاد و کسب‌وکارها را برآورد کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.