راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جی‌پی مورگان خود را قربانی یک تقلب می‌داند / مؤسس استارتاپ فرانک در خصوص میزان کاربران خود دروغ گفته است

جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase)، شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی، از بنیان‌گذار ۳۰ساله فرانک (Frank)، به عنوان یک استارتاپ فین‌تک پرسروصدا که آن را به قیمت 175 میلیون دلار خریداری کرده، به دلیل دروغ گفتن در مورد مقیاس و موفقیت خود با ایجاد لیستی عظیم از کاربران جعلی برای ترغیب غول مالی به خرید آن شکایت کرده است.

فرانک، که در سال 2016 میلادی به دست مدیرعامل اسبق آن، چارلی جویس (Charlie Javice) تأسیس شده است، برای جوانان آمریکایی که به دنبال کمک مالی هستند، یک نرم‌افزار با هدف بهبود روند درخواست وام دانشجویی ارائه می‌دهد. نکته جالب در مورد راه‌اندازی فرانک به دست یک دختر جوان 30ساله، بر اساس گزارش منتشرشده از سوی کرانچ‌بیس (Crunchbase)، اهداف والای چارلی جویس برای تبدیل این استارتاپ به «آمازون آموزش عالی»، بوده که مورد حمایت سرمایه‌گذار اصلی فرانک، میلیاردر معروف مارک روان (Marc Rowan) و دیگر حامیان سرمایه‌گذار برجسته پروژه از قبیل الف (Aleph)، چگ (Chegg)، ریچ کپیتال (Reach Capital)، جینگربرید کپیتال (Gingerbread Capital) و سوات اکوئیتی پارتنرز (SWAT Equity Partners) قرار گرفته است.

شکایت جی‌پی مورگان چیس علیه استارتاپ فرانک و بنیان‌گذار آن، در اواخر سال گذشته در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در دلاور تنظیم شده است و ادعا می‌کند که جویس، در سال 2021 میلادی از جی پی مورگان به وسیله «دروغ» مبنی بر اینکه بیش از چهار میلیون کاربر برای استفاده از ابزارهای فرانک برای درخواست کمک فدرال ثبت‌نام کرده‌اند، جذب سرمایه کرده است. ظاهراً زمانی که جی‌پی مورگان در حال انجام بررسی‌های لازم برای اثبات درخواست بوده، جویس فهرستی عظیم از «مشتریان جعلی» – فهرستی از نام‌ها، آدرس‌ها، تاریخ تولدها و سایر اطلاعات شخصی 4.265 میلیون دانشجو – که در واقع وجود خارجی نداشته‌اند، ایجاد کرده و به وسیله آن، جی‌پی مورگان را برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ مجاب کرده است. در واقع، طبق دادخواست، فرانک در آن زمان کمتر از 300000 حساب کاربری فعال داشته است و از همین رو، در مظان اتهام قرار دارد.

در ادامه این شکایت آمده است که‌ «جویس ابتدا در مواجهه با درخواست جی‌پی مورگان چیس، با این استدلال که نمی‌تواند فهرست مشتریان خود را به‌دلیل نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی به اشتراک بگذارد، عقب‌نشینی می‌کند. پس از این‌که جی‌پی مورگان چیس پافشاری می‌کند، جویس تصمیم می‌گیرد چند میلیون حساب کاربری – جعلی – برای فرانک دست و پا کند». این شکایت حاوی اسکرین‌شات‌هایی از مراودات جویس و جی‌پی مورگان چیس نیز است که در آنها، جویس به جی‌پی مورگان اسنادی را ارائه کرده است که نشان‌دهنده رشد فرانک بوده و ادعا می‌کند که این استارتاپ، بیش از 4 میلیون مشتری دارد.

چارلی جویس (Charlie Javice)، بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق استارتاپ فرانک (Frank)

ماجرا زمانی جالب می‌شود که بدانید درست همان هفته که جی‌پی مورگان چیس از جویس شکایت کرده، جویس نیز علیه این بانک بزرگ شکایت‌نامه‌ای تنظیم کرده و تسلیم دادگاه کرده است. در این شکوائیه، مدیرعامل اسبق فرانک، عنوان کرده است که این بانک، بهار سال گذشته «یکسری تحقیقات بی‌اساس را در مورد رفتار خانم جویس آغاز کرده» و پس از آن «با سوءنیت برای فسخ قرارداد»، خانم جویس را وادار به خروج – از جی‌پی مورگان چیس – کرده تا آن چندمیلیون‌دلاری که – جویس از جی‌پی مورگان چیس – طلب داشته را به پای غرامت بگذارد. این شکایت‌نامه مدعی است که به عنوان بخشی از تحقیقات، خانم جویس، به‌دروغ به سوءرفتار هنگام عقد قرارداد خرید و پس از آن متهم شده است.

الکس اسپیرو (Alex Spiro)، وکیل جویس، در بیانیه‌ای که از طریق ایمیل برای فوربس نیز ارسال شده، می‌گوید: «پس از اینکه جی‌پی مورگان چیس با عجله تجارت همچون موشک چارلی (چارلی چیس) را خریداری کرد، متوجه شد آنها نمی‌توانند قوانین موجود در مورد حفظ حریم خصوصی دانشجویان را رعایت کنند، به همین دلیل بدعهدی کرده و سپس سعی کرد معامله را از نو انجام دهد… چارلی اندکی صبر کرده و سپس شکایت کرد. لباس جدید جی‌پی مورگان چیس، چیزی جز یک پوشش توخالی نیست».

از الیویه آمار (Olivier Amar)، مدیر رشد فرانک نیز در شکایت جی‌پی مورگان نام برده شده است. این شکایت ادعا می‌کند که جویس و آمار، ابتدا از یک مهندس برجسته در فرانک درخواست کرده‌اند تا لیست مشتریان جعلی را ایجاد کند. زمانی که وی نپذیرفته است، برای کمک گرفتن به «یک استاد علوم داده در کالج شهر نیویورک» مراجعه کرده‌اند. جی‌پی مورگان چیس ادعا می‌کند که این استاد علوم، با استناد به داده‌های برخی از افراد، که پیش‌تر استفاده از فرانک را شروع کرده بوده‌اند – اما مشتری استارتاپ نیستند – بالغ بر 4.265 میلیون حساب مشتری جعلی ایجاد کرده است – که جویس نیز در ازای آنها 18000 دلار دستمزد به وی پرداخت کرده – و سپس برای این اطلاعات جعلی، از یک فروشنده شخص ثالث به دستور شخص جویس تأیید دریافت کرده است.

اسکرین شات‌های موجود در شکایت‌نامه، حاوی فاکتورهای پروفسور است و نشان می‌دهد که جویس، تمام تلاش خود را کرده است تا مطمئن شود که اسناد مربوطه، یا کاملاً بین رفته یا تغییر داده شده است، تا از افشای احتمالی و آبروریزی کنونی جلوگیری شود. این در حالی است که در بخش دیگری از شکایت نیز اسنادی موجود است، مبنی بر اینکه آمار، برای خرید یک مجموعه‌داده جداگانه از 4.5 میلیون دانشجو از شرکتی به نام ای‌اس‌ال مارکتینگ (ASL Marketing)، مبلغ 105000 دلار هزینه کرده است. البته، نه آمار و نه شرکت ای‌اس‌ال مارکتینگ، تاکنون حاضر به اظهار نظر در خصوص این موضوع نشده‌اند.


کنگره به دنبال راه حل


اعضای هر دو حزب کنگره امریکا (Bipartisan members of Congress)، در سال 2020 هشدارهایی را در مورد فرانک به صدا درآورده و از کمیسیون تجارت فدرال (Federal Trade Commission) خواسته بودند تا «روش‌های فریبنده» احتمالی این استارتاپ را بررسی کرده و یک دستور منع موقت برای شرکت صادر کند، تا از خسارات و تقلبات احتمالی پیش‌گیری شود. در همین راستا نیز قانون‌گذاران کنگره، از جمله نمایندگان لوید اسماکر (Lloyd Smucker) و هیلی استیونز (Haley Stevens) در نامه‌ای نوشته بودند «ما نگران هستیم که فرانک، امید کاذب و سردرگمی در دانشجویان ایجاد کند و در عین حال، برای مدیران ارائه‌دهنده کمک‌های مالی نیز کار اضافی غیرضروری ایجاد کند،ضمن این‌که ما حدس می‌زنیم این شرکت ممکن است از داده‌های جمع‌آوری‌شده از دانش‌آموزان گمراه‌شده، برای کسب سود از طریق فروش داده‌ها به تبلیغ‌کنندگان شخص ثالث استفاده سوء کند… این ابزار، دریافت کمک‌های مالی را برای دانشجویان آسان‌تر نمی‌کند و به نظر می‌رسد که راهی برای فرانک است تا داده‌های دانش‌آموزان را برای کسب سود، استخراج کرده و مورد بهره‌برداری قرار دهد».

فرانک یک نامه هشدار نیز از آژانس حمایت از مصرف‌کننده دریافت کرده است. هشداری که اسپیرو، وکیل جویس حاضر به اظهار نظر در مورد آن نشد.

هنگامی که جی‌پی مورگان چیس، در سپتامبر 2021 میلادی فرانک را خریداری کرد، جویس، آمار و سایر کارکنان فرانک را نیز به عنوان کارمند استخدام کرد. چارلی جویس، دختر جوان 30ساله‌ای که توانسته بود قاپ سرمایه‌گذاران و بعد جی‌پی مورگان چیس را بدزدد، از دانشگاه وارتون پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شده بود و توانسته بود در سال 2019 میلادی، به فهرست 30 زیر 30 سال فوربس (Forbes 30 Under 30) در امور مالی راه پیدا کند. او در مصاحبه خود با فوربس، اعلام کرده بود که فرانک به 300000 دانشجو کمک کرده است تا برای کمک مالی درخواست دهند. جویس زمانی که دو سال بعد، خرید جی‌پی مورگان را در لینکدین اعلام کرد، گفت که «به بیش از 5 میلیون دانشجو در بیش از 6000 کالج خدمت می‌کند». جویس در گزارش 30 زیر 30 سال فوربس، در پاسخ به این سؤال که «بزرگ‌ترین مانعی که شرکت با آن مواجه است چیست؟» پاسخ داد «مقیاس سازی».


جویس تصمیم گرفت چند میلیون حساب کاربری – جعلی – برای فرانک دست‌وپا کند


بر اساس آمارهایی که از لینکدین بدست آمده، چارلی جویس، از زمانی که فرانک خریداری شد، به عنوان مدیر ارشد اجرایی در جی‌پی مورگان چیس مشغول فعالیت شده بر محصولات متمرکز بر دانشجو در چیس نظارت می‌کرد. وی، قریب به 10 میلیون دلار از بابت معامله ادغام دریافت کرده بوده و قریب بر 20 میلیون دلار نیز قرار بوده به عنوان پاداش اضافی از جی‌پی مورگان چیس دریافت کند. رقمی که البته، در مرحله مذاکره بوده و قرار بوده به شرط خوب پیش رفتن همه چیز و پس از تاریخ واگذاری بعدی پرداخت گردد. آمار نیز که به عنوان مدیر اجرایی راه‌حل‌های دانشجویی در جی‌پی مورگان چیس انتخاب شده بود، بر اساس آنچه که در لینکدین آماده است، حدود 5 میلیون دلار از بابت معامله دریافت کرده و همان جویس، برای دریافت پاداش 3 میلیون دلاری نیز چانه‌زنی می‌کرد. این گزارش، پیش‌تر توسط وال‌استریت ژورنال نیز منتشر شده بود.

ظاهراً پس از انجام معامله، جی‌پی مورگان از فرانک لیست مشتریان خود را درخواست کرده است تا بتواند محصولات و خدمات خود را برای آن دانشجویان بازاریابی کند. جویس و آمار نیز فهرستی از داده‌های مشتق شده از ای‌اس‌ال مارکتینگ و فروشنده شخص ثالث دیگری تحت عنوان اینفورمن (Enformion) را ارسال کرده‌اند. زمانی که جی‌پی مورگان ایمیل‌های بازاریابی آزمایشی را برای 400000 مشتری فرانک – بر اساس لیست تحویلی از سوی جویس و آمار – ارسال کرده، نتایج «فاجعه‌بار» بوده است. فقط حدود یک چهارم از ایمیل‌ها تحویل داده شده و از این تعداد هم، تنها یک درصد باز شده است.

در نتیجه این «بازدهی ضعیف غیرمعمول»، جی‌پی مورگان که ظاهراً از پیش نیز نسبت به چارلی جویس و لیست ادعایی او شک داشته است، شروع به تحقیقات پیرامون سوء رفتار جویس و لیست مشتریان شرکت می‌کند و در نهایت، به گفته خودش، به چیزی می‌رسد که اکنون تحت این شکایت، آن را لیستی جعلی از مشتریان و تقلب خطاب می‌کند.


جویس در پاسخ به این سؤال که «بدترین توصیه‌ای که تا به حال شنیده‌اید چیست؟» پاسخ داد «صبور باش»!


در دادخواست جی‌پی‌ مورگان چیس علیه چارلی جویس آمده است «چارلی جویس، در تمام جنبه‌های تعاملش با جی‌پی مورگان چیس، بین (یک) افشای حقیقت در مورد استارتاپ خود و پذیرش ارزش واقعی فرانک و (دو) دروغ گفتن برای افزایش ارزش فرانک و دریافت پاداش در ازای آن، دو انتخاب داشت… جویس هر بار دروغ گفتن را انتخاب کرد و شواهد و قراین نشان می‌دهند که او، بارهاوبارها برای فریب جی‌پی مورگان چیس تقلب روی تقلب می‌گذاشته است. جویس و آمار، از فهرست مشتریان جعلی و سایر نمایندگی‌های توافق‌نامه ادغام، آگاهانه استفاده سوء کرده‌اند تا جی‌پی مورگان چیس را با تقلب وادار به ورود به ادغام کنند».

شکایت جویس از جی‌پی مورگان چیس نیز ادعا می‌کند که این بانک، نتوانسته «از ذکاوت خانم جویس و فرانک برای جذب مخاطبان جوان و متنوع به سمت خدمات چیس استفاده کند» و در عوض، «برنامه‌های تجاری ضعیف» را دنبال کرده که بر «مشتریان تاریخی فرانک» متمرکز بوده است. به علاوه، در شکایت جویس علیه جی‌پی مورگان چیس آمده است «چیس از همان ابتدا سرمایه‌گذاری خود را به شدت بد مدیریت کرده و ترجیح داد سرمایه‌گذاری را پس بگیرد تا این‌که بیشتر روی آن کار کند».

آمار در ماه اکتبر و جویس در ماه نوامبر سال گذشته، از جی‌پی مورگان چیس اخراج شده‌اند. بر اساس اطلاعات لینکدین، ظاهراً هنوز عده‌ای از کارمندان اسبق فرانک، در مجموعه جی‌پی مورگان چیس مشغول فعالیت هستند.

جویس در گزارش 30 زیر 30 سال فوربس، در پاسخ به این سؤال که «بدترین توصیه‌ای که تا به حال شنیده‌اید چیست؟» پاسخ داد «صبور باش»!

منبع forbes
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.