راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت مطرح کرد / ایرادهای واردشده به طرح بانکداری قابل‌ رفع هستند

بهناز توحیدی / مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد تاکنون کمیسیون اقتصادی حدود دوسوم طرح بانکداری را رفع ایراد کرده است. او ابراز امیدواری کرد این طرح تا پایان سال تصویب نهایی شود.

به گزارش «راه‌ پرداخت»، طرح بانکداری در آبان‌ماه طی چند روز تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد. سخنگوی شورای نگهبان ۱۷ دی‌ماه اعلام کرد طرح به مجلس بازگردانده شده است.

شورای نگهبان ۱۵۴ ایراد و ۳۰ تذکر به این طرح وارد کرده و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ۱۹ مورد مغایرت میان سیاست‌های کلان و این طرح مجلس تشخیص داده است.

ایرادهایی که شورای نگهبان به این طرح وارد کرده به سه بخش ابهامات، مغایرت با قانون اساسی و عدم تطبیق با موازین شرعی و اسلامی تقسیم می‌شود.

کامبیز نوروزی، حقوقدان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» معتقد است با این حجم از ابهام، این طرح اساساً فاقد مشخصات اولیه کار قانون‌نویسی بوده و از اساس و بنیان دارای ایراد است.

با این‌ حال سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است ایرادهای شورای نگهبان بیشتر ابهام هستند و زیاد پیچیده نبوده و قابل‌ رفع هستند.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت در این مورد گفت: «بسیاری از ایرادها ابهام هستند. فکر می‌کنم تا الان بیش از دوسوم این طرح هم در کمیسیون بررسی و رفع ابهام شده است.»

او ادامه داد: «من این ایرادها را بررسی کردم و فهمیدم مانند مواردی که خلاف اصل ۵۷ و ۷۵ و ۱۱۰ قانون اساسی هستند، پیچیده نبوده و قابل‌ رفع هستند.»

به اعتقاد طغیانی، می‌توان طرح را دو تا سه هفته آینده در کمیسیون رفع ایراد کرد و به صحن علنی ارجاع داد. سخنگوی کمیسیون اقتصادی ابراز امیدواری کرد طرح بانکداری امسال تصویب نهایی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.