راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود مطرح کرد / تغییر رئیس‌ کل بانک مرکزی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بود

بهناز توحیدی / محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه تغییر رئیس‌ کل بانک مرکزی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بود، اعلام کرد البته برخی نکات کارشناسی درباره سیاست‌های اعلام‌شده از سوی رئیس جدید بانک مرکزی وجود دارد که در جلسات کاری به او منتقل خواهم کرد.

هشتم دی‌ماه، در زمانی که دلار به ۴۴ هزار تومان رسیده بود، خبر رسید که علی صالح‌آبادی، رئیس‌ کل بانک مرکزی از سمت خود برکنار شد و محمدرضا فرزین رئیس‌ کل بانک مرکزی شد. محمدرضا فرزین پیش از این مدیرعاملی بانک ملی ایران را برعهده داشت.

واکنش‌‌ها به تغییر رئیس‌ کل بانک مرکزی بسیار بود و رئیس مجلس شورای اسلامی هم امروز (۱۱ دی‌ماه) به این تغییر واکنش نشان داد و آن را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر اعلام کرد.

قالیباف در این مورد گفت: «همان‌طور که پیش‌تر هم تأکید داشتم، بر این باورم نوسازی نظام حکمرانی در همه حوزه‌ها مبتنی بر مبانی مکتب امام و اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب، ضرورتی است که با بازگشت امنیت، باید در دستور کار کشور قرار گیرد. اکنون در حال ایجاد اجماع در تصمیم‌گیری‌های لازم در این حوزه هستیم. در این نوسازی همان‌طور که عرض کردم، اولویت با مسائل اقتصادی است.»

او اقدام رئیس‌جمهور برای تغییر رئیس‌ کل بانک مرکزی را ضروری اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: «البته ضروری است این تغییر با اصلاحات ساختاری، سیاست‌گذاری و مدیریتی تکمیل شود تا مسئله به‌صورت پایدار حل شود. امید زیادی داریم با روی‌ کار ‌آمدن رئیس‌ کل جدید این اتفاق‌ها بیفتد.»

فرزین در اولین صحبت‌های خود در برنامه‌ای تلویزیونی به‌عنوان رئيس بانک مرکزی وعده داد: «برای بازار آزاد، سیاست‌مان این است که این بازار را به‌صورت مستمر، کوچک کرده و نرخ آن را به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک کنیم و کاهش دهیم.»

او همچنین ‌اعلام کرد که ارز را تثبیت و دغدغه فعالان اقتصادی کشور را برطرف خواهد کرد. همچنین اظهار داشت: «دغدغه رئیس‌جمهور را هم که معیشت مردم است با کنترل تورم و ارز، تأمین خواهیم کرد.»

قالیباف در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد که در سیاست‌های اعلام‌شده از سوی رئیس جدید بانک مرکزی نکاتی کارشناسی وجود دارد که در جلسات کاری به او منتقل خواهم کرد. البته رئیس مجلس در مورد این نکات کارشناسی جزئيات بیشتری اعلام نکرد.

رئیس مجلس در ادامه صحبت‌های خود به کالابرگ الکترونیکی اشاره کرد. بحث کالابرگ موضوعی است که قرار بود دولت امسال آن را اجرایی کند؛ اما به پایان سال نزدیک می‌شویم و اجرایی نشده است. در مورد نحوه اجرایی‌شدن آن هم تناقض‌هایی بین صحبت‌های دولت و مجلس هم وجود دارد. اوایل آذرماه محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفته بود که اجرای کالابرگ الکترونیکی به امسال نمی‌رسد و دولت همچنان به پرداخت یارانه نقدی ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر اواخر آذرماه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد که زیرساخت مقدماتی کالابرگ الکترونیکی تهیه شده و کالابرگ الکترونیکی به‌زودی در یکی از استان‌های جنوبی کشور به‌صورت اختیاری و آزمایشی برای شهروندان عملیاتی خواهد شد.

قالیباف هم امروز با بیان اینکه مجلس همچنان معتقد است بهترین راه برای ایجاد آرامش معیشتی برای مردم، ارائه کالابرگ الکترونیکی است، گفت: «ما همچنان معتقد هستیم که باید یارانه‌ها به انتهای زنجیره تخصیص پیدا کند و کالاهای اساسی به‌صورت کالابرگ الکترونیکی ارائه شود تا هم جلوی فساد ناشی از تفاوت قیمت ارز را بگیرد و هم تورم ناشی از افزایش نقدینگی و تورم انتظاری دیگر کالاها، ناشی از افزایش کالاهای اساسی را کنترل کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.