راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت مطرح کرد / پیش‌نویس معاونت اقتصادی دولت در خصوص رمزارزها به کمیسیون اقتصادی ارائه شده است

بهناز توحیدی / محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد آخرین وضعیت قانون‌گذاری حوزه رمزارزها در مجلس و دولت اعلام کرد که معاونت اقتصادی دولت روی این موضوع کار می‌کند و پیش‌نویسی هم در این خصوص به صورت غیررسمی به کمیسیون اقتصادی تقدیم کرده و این کمیسیون هم برای بررسی این پیش‌نویس، کارگروه تخصصی تشکیل داده است.

به گزارش «راه‌ پرداخت»، موضوع رمزارزها و سامان‌دهی و قانونمندسازی آنها، هم در حوزه تبادل و هم در زمینه ماینینگ، بین دولت و مجلس به یک داستان طولانی تبدیل شده است.

در مجلس یازدهم چندین طرح در حوزه رمزارزها تهیه و حتی اعلام وصول شد، اما مشخص نشد سرنوشت این طرح‌ها به کجا انجامید. آخرین بار سال گذشته گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد «وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهان‌روا و مبادلات آن در داخل کشور» در صحن علنی قرائت شد و در پایان این گزارش هم طرحی برای سامان‌دهی حوزه رمزارزها قرار داشت.

در آن ‌زمان امیرحسین طیبی‌فرد، معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی از نمایندگان مجلس خواست تا زمان آماده شدن لایحه سامان‌دهی استخراج و تبادل رمزارزها در دولت و بانک مرکزی صبر کنند و طرح ارائه‌شده در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص رمزارزها را به حالت مراعات نگه‌ دارند؛ البته نمایندگان اعلام کردند راه خود را ادامه می‌دهند؛ تا زمانی که دولت لایحه‌ای تهیه و به مجلس ارسال کند.

این لایحه تا پایان سال به مجلس ارائه نشد تا اینکه در اردیبهشت‌ماه سال جاری محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به «ایرنا» اعلام کرد در زمینه قانونمندسازی رمزارزها، طرح مجلس آماده شده و در صورتی که دولت در ارائه لایحه خود تعلل کند، بررسی طرح مجلس در دستور کار صحن علنی قرار خواهد گرفت.

همچنین در مردادماه محسن رضایی صدرآبادی، مدرس دانشگاه و آینده‌پژوه اقتصاد فضای مجازی در گفت‌وگو با راه پرداخت گفت که لایحه سامان‌دهی رمزارزها تا پایان شهریور تقدیم مجلس می‌شود.

حالا در دی‌ماه به سر می‌بریم و پورابراهیمی در گفت‌وگو با راه ‌پرداخت اعلام می‌کند معاونت اقتصادی دولت در حال کار روی حوزه رمزارزهاست و پیش‌نویسی را به کمیسیون اقتصادی ارائه داده و این کمیسیون هم برای بررسی این پیش‌نویس کارگروه تخصصی تشکیل داده است.

او در توضیح بیشتر این موضوع به راه‌ پرداخت گفت: «در دولت قبل کمیسیون اقتصادی پیش‌نویسی آماده کرد تا موضوع سامان‌دهی حوزه رمزارزها را در قالب یک متن قانونی پیش ببرد. در دوره جدید، گزارش قبلی را به‌روزرسانی کردیم و متوجه شدیم دولت هم در حال تهیه متن قانونی است.»

پورابراهیمی ادامه داد: «تفاوت دولت پیشین با این دولت این است که دولت قبل علاقه‌ای نداشت به این حوزه وارد شود، ولی دولت فعلی اعتقاد دارد موضوع رمزارزها باید سامان‌دهی شود.»

به گفته پورابراهیمی، معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور در حال تدوین متنی برای تبدیل آن به لایحه جهت ارائه به مجلس است.

رئیس کمیسیون اقتصادی همچنین بیان کرد: «الان پیش‌نویس معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور در اختیار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته است. ما برای این پیش‌نویس کارگروهی تشکیل دادیم و روی آن کار می‌کنیم.»

او با بیان اینکه قرار است ظرف یک تا دو هفته آینده به جمع‌‌بندی برسیم، گفت: «این جمع‌‌‌بندی مبنای کار ماست و اگر چهارچوب و کلیات مورد موافقت کمیسیون اقتصادی هم قرار گیرد، با دولت توافق می‌کنیم در قالب طرح به صحن علنی ارائه دهیم، چون طرح را راحت‌تر می‌توانیم بررسی کنیم و زمان کمتری صرف می‌شود. اما اگر دولت تصمیم گرفت، به صورت لایحه به مجلس ارائه می‌شود و سعی می‌کنیم زودتر کار را جلو ببریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.