راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جبران کامل خسارت کاربران آبان‌تتر در ماجرای گالا

ارز دیجیتال گالا (GALA) بر دو بستر بایننس اسمارت چین (BEP20) و اتریوم (ERC20) عرضه شده است. تیمی که از توکن گالا بر بستر BEP20 پشتیبانی می‌کند، پی گالا (pGALA) نام دارد و یکی از مهم‌ترین اخبار اخیر، در رابطه با توکن گالا بر همین بستر BEP20 و تیم پشتیبان آن بود.

به گزارش روابط عمومی آبان‌تتر، بامداد 13 آبان (چهارم نوامبر) تیم ارز دیجیتال گالا متوجه یک اختلال امنیتی در رابطه با توکن گالا بر بستر BEP20 شد؛ اختلالی که ممکن بود هکرها از آن سوءاستفاده کنند.

 تیم گالا با اطلاع از این خطر احتمالی، بر اساس یک تصمیم نادرست و بدون اطلاع‌رسانی به جامعه دارندگان گالا، اقدام به تولید میلیاردها واحد گالا بر بستر BEP20 کرد تا بتواند به این وسیله، پشتوانه توکن گالا در پنکیک سواپ را برداشت کرده و امنیت سرمایه کاربران خود را حفظ کند. در پی این اقدام، ارزش توکن گالا بر بستر BEP20 به 0.1 (یک‌دهم) ارزش گالا بر بستر ERC20 کاهش پیدا کرد.

صرافی‌های متمرکز اطلاعی از این موضوع نداشتند و کماکان از واریز و برداشت توکن گالا بر بستر BEP20 پشتیبانی می‌کردند. 


در آبان‌تتر چه اتفاقی افتاد؟


برخی از کاربران آبان‌تتر نیز متوجه این باگ شده بودند و توکن گالا بر بستر BEP20 را به قیمتی معادل 0.1 ارزش آن، از پنکیک سواپ خریداری کرده و با قیمت 10برابر (معادل قیمت گالا بر بستر ERC20) به دیگر کاربران آبان‌تتر در این صرافی فروختند.

این معاملات در فاصله 6 تا 10 صبح در جریان بود؛ یعنی زمانی که تیم صرافی آبان‌تتر متوجه این اختلال شده و واریز و برداشت‌ها بر بستر BEP20 را متوقف کرد. در این فاصله، معادل ۳۴۰.۰۰۰ دلار توکن فیک به کاربران آبان‌تتر فروخته شده بود. 


جبران ضرر کاربران از صندوق بیمه آبان‌تتر


صرافی آبان‌تتر اقدام به جبران خسارت کاربران خود کرد. از آن جهت که آبان‌تتر همیشه متعهد بوده که تنها از معاملات معتبر پشتیبانی کند و توکن‌های واقعی به کاربران خود عرضه کند، به سرعت تصمیم گرفت ضرر کاربران خود را از صندوق بیمه آبان‌تتر جبران کند.

در این راستا، معادل 340.000 دلار توکن گالا بر بستر ERC20 توسط صرافی آبان‌تتر خریداری شد و با توکن‌های فیک که در فاصله 6 تا 10 صبح در این صرافی توسط کاربران خریداری شده بود، جایگزین شد.


واکنش رضا شوهانی، مدیرعامل آبان‌تتر به ماجرای گالا


رضا شوهانی، سه روز بعد از ماجرای گالا، در تاریخ ۱۶ آبان (هفتم نوامبر) در پی اعلام خبر جبران خسارت ۳۴۰.۰۰۰ دلاری کاربران آبان‌تتر از صندوق بیمه این صرافی در حساب توییتر خود نوشت:

پیگیری‌های قانونی و تکمیلی

آبان‌تتر، علاوه بر جبران کامل ضرر کاربران خود، به دنبال این است که با فروشندگان توکن گالای فیک، معامله‌ای کند تا توکن‌های فیک خود را پس گرفته و پولی را که در ازای فروش آنها دریافت کرده‌اند، بازگردانند.

البته لازم به ذکر است که جبران کامل ضرر کاربران آبان‌تتر به هیچ وجه منوط به محقق شدن این پیگیری‌های قانونی نیست؛ زیرا آبان‌تتر تضمین کرده که دارایی کاربران نزد این صرافی کاملاً ایمن است و هرگونه خسارت وارده به کاربرانش را از صندوق بیمه خود جبران می‌کند.

منبع آبان‌تتر
1 دیدگاه
  1. محمد رضا می‌گوید

    سلام من تعدادی ارز گالا بر بستر Bep20 در کیف پول سیف پال دارم این ارز را از صرافی آبان تتر به کیف پولم انتقال دادم به نظر شما این ارز در کیف پول من دیگر ارزشی ندارد یا می توان بستر آن را تغییر داد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.