راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ویژگی‌های اتاق سرور چیست؟ بایدها و نبایدها

قبل از اینکه به ویژگی‌های یک اتاق سرور اشاره کنیم سه سوال مهم می‌پرسیم و مختصرا به آن‌ها جواب می‌دهیم.

.

چه كسانی نیاز به سرور اختصاصی دارند و چرا؟

سرور اختصاصی برای كسانی كه به كسب و كار اینترنتی فكر می‌كنند و به دنبال جذب و حفظ ترافیك بالایی هستند مورد نیاز است.

.

شركت‌ها به چه تعداد سرور نیاز دارند و چرا؟

هر شركتی با اندازه متوسط, حداقل به سه و یا چهار سرور نیاز دارد.

 .

چه كسانی نیاز به اتاق سرور دارند و چرا؟

با توجه به اینكه هر شركتی با اندازه متوسط حداقل به سه و یا چهار سرور نیاز دارد و جهت حفظ امنیت اطلاعات سرور‌ها و دور از دسترس بودن سرور‌ها از عوام، محل نگهداری این سرور‌ها باید در محیطی بسته و مهر و موم شده باشد معمولاً پیشنهاد می‌شود از رك استفاده كنیم، گذشته از اینكه شركت‌های با اندازه بزرگ‌تر به تعداد سرور‌های بیشتری نیاز دارند اما همچنان استفاده از رك یكی از بهترین محل‌های نگهداری سرور است، اما همان‌طور كه می‌دانیم رك‌ها از نظر استحكام چندان قابل اعتماد نیستند چون معمولاً تمام رك‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند كه از اطراف محصور شده و جنس حصار‌ها ورق فلزی مستحكم و ضخیمی است اما علت بی‌اعتمادی به آنها این است كه تمام رك‌ها از سمت جلو پوششی از جنس شیشه دارند و اگر روزی سرقتی اتفاق بیفتد درب شیشه‌ای شكننده است و به راحتی سرور‌های داخل رك قابل دسترس خواهند بود.

 .

مشخصات اتاق سرور

با توجه به حساسیت امنیت اطلاعات شركت‌ها و جهت دور بودن اطلاعات از دسترس افراد غیر مسئول و ایجاد مكانی امن در جهت متمركز كردن سرور‌ها، هر شركتی در اندازه‌های متوسط و به بالا باید اقدام به راه‌اندازی اتاق سرور كند.

ویژگی‌های اتاق سرور چیست؟ بایدها و نبایدها
ویژگی‌های اتاق سرور چیست؟ بایدها و نبایدها

راه‌اندازی اتاق سرور یك نوع تخصص در زمینه فناوری اطلاعات محسوب می‌شود و شامل مواردی بسیار كلیدی و ریز اما حیاتی است. برای مطالعه بیشتر از استاندار‌های راه‌اندازی اتاق سرور باید به مباحثی كلیدی آن در بحث استاندارد‌هایی از قبیل ISMS یا همان مدیریت امنیت اطلاعات پرداخت.

مدیریت امنیت اطلاعات به ما می‌آموزد كه چه مواردی برای ساختن ساختار یك اتاق سرور مورد نیاز است كه از حوصله این مقاله خارج است پس بطور كلی با اشاره به بعضی موارد كلیدی و عمومی به شكلی خیلی ساده خواهیم دانست كه عمومی‌ترین عنوان‌ها برای یك اتاق سرور چیست و ساده‌ترین و بهترین راه برای راه‌اندازی یك اتاق سرور در شركت‌هایی با اندازه متوسط و یا بزرگ‌تر كدامند.

 .

موارد كلیدی و سخت‌افزاری اتاق سرور

بهتر است درب اتاق سرور معمولاً قفل باشد تا از ورود افراد غیر مسئول جلوگیری شود. برای ساده‌تر شدن این موضوع بهتر است درب ورود به گونه‌ای طراحی شود كه برای قفل یا باز كردن آن نیازی به كلید نباشد، به عنوان مثال بهتر است كارتی باشد و یا رمزی.

كلیه ورود و خروج‌ها به اتاق سرور باید تصویربردای شود، جهت تصویربرداری از اتاق سرور به حداقل یك دوربین CCTV نیاز دارید و یك دستگاه ضبط دیجیتال تصاویر برای مدت طولانی.

موارد كلیدی و سخت‌افزاری اتاق سرور
موارد كلیدی و سخت‌افزاری اتاق سرور

اتاق سرور باید از هرگونه گردوغبار و رطوبت دور باشد، تا كارآیی فن‌های موجود در كیس و رك‌ها بهتر باشند و گردوغبار باعث از كاراندازی آنها نشود. همچنین رطوبت می‌تواند آسیب جدی به خازن‌ها و برد‌های الكتریكی وارد كند، پس بهتر است برای به حداقل رساندن رطوبت محیط اتاق سرور، از كولرگازی استفاده شود چون كولر‌های آبی رطوبت زیادی در محیط اتاق سرور ایجاد می‌كند و گزینه مناسبی برای خنك نگه داشتن اتاق سرور نیستند.

دمای مناسب اتاق سرور 18 درجه سانتیگراد است. با توجه به بالا بودن مصرف انرژی در كولر‌های گازی، هنگام خریداری به برچسب میزان مصرف انرژی آنها توجه فرمایید. همچنین باید توجه داشته باشید كه جهت جلوگیری از ورود گردوغبار به اتاق سرور باید كلیه منافذ پوشانده شوند بخصوص پنجره‌ها بهتر است دوجداره باشند كه از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری خواهند كرد.

در اتاق‌های سرور حتماً باید تجهیزات اطفای حریق در دسترس باشد تا در صورت بروز كوچك‌ترین مشكل بتوان به آسانی و سرعت به حل مسئله پرداخت، اما برای تشخیص بهتر شروع آتش‌سوزی معمولاً بهترین شرایط این است كه در داخل رك‌ها و محیط اتاق سرور سنسور‌های تشخص آتش‌سوزی نصب گردد و جهت بالا بردن بیشتر امنیت بهتر است درب اتاق سرور از رنگ و جنس نسوز انتخاب شود تا در صورت بروز آتش در خارج از اتاق سرور، آتش‌سوزی به درون اتاق سرور منتقل نشود.

سیستم روشنایی اتاق سرور از مواردی دیگر است كه باید رعایت شود، طراحی این سیستم باید به‌گونه‌ای باشد كه هنگام خروج شخص از اتاق سرور به صورت اتوماتیك خاموش شوند علت اصلی این موضوع علاوه بر صرفه‌جویی در انرژی پرارزش برق، جلوگیری از تولید حرارت مضاعف در محیط اتاق سرور توسط لامپ‌ها و سیستم‌های روشنایی است.

از دیگر عوامل بسیار ضروری و حیاتی، تأمین انرژی برق است. تأمین انرژی باید از طریق برق شهری انجام شود و جهت اطمینان بیشتر در مواقع اضطراری قطع برق باید حتماً یو.پی.اس و یا ژنراتور نیز برای اتاق سرور در نظر گرفته شود، قطع ناگهانی جریان برق در بعضی موارد خسارات جبران‌ناپذیری در سیستم عامل‌ها به وجود می‌آورد كه به زحمت می‌توان سیستم را به وضعیت قبلی آن بازگرداند.

اتاق سرور باید از هرگونه گردوغبار و رطوبت دور باشد
اتاق سرور باید از هرگونه گردوغبار و رطوبت دور باشد

همچنین در قسمت تأمین انرژی برق استفاده از چاه ارت نیز بسیار ضروری است. چاه ارت جهت جلوگیری و خارج‌سازی بار‌های اضافی و مخرب بر روی سیستم برقی است. با توجه به احتمالات بروز نوسانات ناشی از برق استفاده از استابلایزر نیز بسیار ضرورت دارد تا از خطرات احتمالی نوسانات برق و صدمات ناشی از آن جلوگیری شود.

موارد ذكر شده در خصوص راه‌اندازی یك اتاق سرورِ معمولی است به همین دلیل از بسیاری از استاندار‌دها نامی برده نشد و زیرا اكثر استاندارد‌های نام برده نشده در شركت‌های بزرگ و اتاق‌های سرور قوی و مورد استفاده دارد و هزینه كردن برای این‌گونه اتاق‌ها برای آنها برآیند مثبت خواهد داشت اما برای اكثر شركت‌های كوچك و متوسط، اجرای تمامی موارد استاندارد ضرورتی ندارد و توجیح مالی برای آن نیز وجود ندارد؛ لذا از گفتن این موارد كه لازم و ملزوم اتاق سرور برای شركت‌های كوچك نیست، صرفنظر می‌كنم.

منبع: دنیای کامپیوتر و ارتباطات / حمید خان‌زاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.