راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی درآمد و فروش شرکت‌های پی‌اس‌پی بورسی در ماه‌های اخیر / شرایط جدید درآمدی برای شرکت‌های پرداخت

علی رمضانیان / مانند مهرماه امسال، آبان‌ماه نیز ماه پررونقی برای شرکت‌های پی‌اس‌پی نبود و برخی از شرکت‌های این حوزه با کاهش درآمد مواجه شدند. 

به گزارش «راه‌ پرداخت»، بررسی ماهانه تعداد تراکنش‌های شاپرک در سال ١۴٠١ نشان می‌دهد تعداد تراکنش‌ها از ابتدای امسال روندی صعودی طی کرده و در شهریورماه با ثبت عدد سه میلیارد و ٨٧۵ میلیون تراکنش به اوج خود رسید، ولی این روند معکوس شد و در مهرماه با کاهش ۴.٢درصدی، سه میلیارد و ٧١٠ میلیون تراکنش را به ثبت رسانده است. همچنین با وجود افزایش در آبان، همچنان تعداد تراکنش‌ها در این ماه کمتر از شهریور است.  

همین وضیعت برای شرکت‌های پی‌اس‌پی تکرار شده‌ است. بر اساس همین گزارش‌ها، فروش شرکت‌های پرداخت و درآمد این شرکت‌ها در ماه‌های اخیر نوسان زیادی داشته و در ماه‌های شهریور و مهر نزول فروش و درآمد این شرکت‌ها رخ داده‌ است. در آبان این وضع کمی بهبود یافته، ولی همچنان به شرایط مطلوب ماه‌های قبل نرسیده‌ است؛ هرچند شرکت‌های بزرگ همچنان بهبود چندانی را تجربه نکردند. 

یکی از این شرکت‌های بزرگ پی‌اس‌پی، شرکت آسان‌پرداخت پرشین است که در آبان‌ماه امسال فروش کمتری تجربه کرده و قاعدتاً درآمد کمتری نیز داشته است. 

در مرداد ١۴٠١ فروش و درآمد شرکت شش هزار و ٣۵٢ میلیارد ریال بوده و در شهریور به شش هزار و ٣٩٩ میلیارد ریال و در مهر به شش هزار و ٧١٧ میلیارد ریال رسید، اما ناگهان در آبان امسال کاهش معناداری را تجربه کرد و به شش هزار میلیارد ریال رسید. 

بر اساس گزارش‌های مالی و فروش شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، این شرکت در ماه‌های اخیر وضعیت بهتری داشت. این شرکت در مرداد و شهریور در حوزه درآمد روند صعودی داشت، اما در مهرماه فروش سه‌ هزار و ١٧٣ میلیارد ریالی شهریور به دو هزار و ۶٢۴ میلیارد ریال رسید. در آبان امسال نیز به سه هزار و ۶۶۶ میلیارد ریال رسید و رشد داشت. درآمد حاصل از فروش شارژ تلفن همراه در شهریور، مبلغ دو هزار و ٢١١ میلیارد ریال بود، اما در آبان کاهشی بود و به مبلغ یک هزار و ٨٧۴ میلیارد ریال رسید.

بر اساس این گزارش، شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش در ماه‌های اخیر نوسان جدی را تجربه کرد. در مردادماه مبلغ ٨٢٣ میلیارد ریال فروش داشت، در شهریور و مهر روند نزولی را طی کرد و تا ٧٢٢ میلیارد ریال فروش ماهانه در مهر رسید؛ ولی در آبان مجدداً روند صعودی شده و به رقم ٨۵٣ میلیارد ریال رسید. هرچند که شیب صعودی درآمد شرکت ملایم است، ولی افزایش را تجربه کرد.

طبق این گزارش، شرکت پرداخت الکترونیک سامان‌کیش در مرداد و شهریور روند باثباتی داشت، ولی از مهر روند نزولی آن آغاز شد. در مهر این شرکت سه هزار و ۵۴٨ میلیارد ریال فروش داشت، اما در آبان ١۴٠١ فروش به دو هزار و ٩١٣ میلیارد ریال رسید. مهم‌ترین عامل کاهش فروش و درآمد شرکت پرداخت الکترونیک سامان‌کیش، کاهش فروش پین و درآمد حاصل از خدمات کارت‌خوان است. درآمد از محل پین و اعتبار فروخته‌شده درگاه‌های شرکت از دو هزار و ٢۴٠ میلیارد ریال به یک میلیارد و ۶۶٠ میلیارد ریال رسید. درآمد حاصل از کارت‌خوان نیز کاهشی بود، ولی چندان ملموس نیست. 

علاوه بر این، شرکت به‌پرداخت ملت نیز دارای شرایط خاصی بود. در مرداد و شهریور روند درآمدزایی  باثبات بود، اما در مهر روند نزولی به خود گرفت و از دو هزار و ٩٨۵ میلیارد ریال به دو هزار و ٧۵٣ میلیارد ریال رسید. البته در آبان‌ماه این رویه کمی اصلاح شد و درآمد به رقم سه هزار و ٢١٠ میلیارد ریال رسید. 

در ماه‌های اخیر شرکت‌های پی‌اس‌پی و پرداخت، وضعیت متفاوتی را تجربه کردند. این شرکت‌ها در سال‌های اخیر شاید کمتر این فضا را تجربه کرده باشند؛ چرا که همواره روندی صعودی را به نمایش گذاشته‌اند و وقتی که نقدینگی در کشور افزایشی است، منطقی است که روند فعالیت شرکت‌های پرداخت نیز صعودی باشد. در ماه‌های اخیر به دلیل فضای خاصی که بر کشور حاکم شده، شاهد کاهش معناداری در فضای کسب‌وکار شرکت‌های پرداخت بودیم، اما انتظار می‌رود با توجه به معکوس‌ شدن روند فعالیت شرکت‌ها در آبان‌ماه، در ماه‌های پیش رو شرایط بهبود پیدا کند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.