راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرهنگ‌سازی در حوزه فناوری‌های مالی

علی تفقد، مدیر مالی آپسان / همواره به‌کارگیری ابزارها و فناوری‌های جدید با چالش‌های گوناگونی مواجه است؛ بحث پذیرش عموم مخاطبان، همچنین تصمیم‌گیران حوزه‌های مختلف از جمله دغدغه‌هایی است که افراد و شرکت‌های نوآور با آن روبه‌رو هستند. اما چه باید کرد؟ رها کردن تلاش‌ها و فعالیت‌ها برای ترویج نوآوری‌ها، چاره‌ کار است؟ یا باید موضوعات را به آینده موکول کرد؟ باید توجه داشت با وجود تمام دشواری‌ها برای ترویج فناوری و نوآوری‌ها، اقدامات مؤثر و پی‌گیرانه در این راه لازم است، تا طعم شیرین بهره‌مندی از فرصت‌ها و امکانات نصیب همه مخاطبان فناوری‌ها شود. توجه به موضوع فرهنگ‌سازی در این خصوص ضروری است؛ فرهنگ‌سازی در مباحث مختلف می‌تواند در ترویج موضوعات جدید نقش اساسی داشته باشد.

اما فرهنگ‌سازی خود شامل فرآیندها و اجزای متفاوت است؛ همچنین موضوع فرهنگ از آن‌ جهت که به شکل مستقیم با اعضای یک جامعه سروکار دارد، شامل پیچیدگی‌هایی است که الزامات بسیاری را می‌طلبد. یکی از این الزام‌ها، توجه به اقدام هماهنگ و فراگیر تمامی فعالان یک حوزه در این زمینه است. گفتگو، هم‌اندیشی، اخذ تصمیمات مشترک، ایجاد بسترهای لازم در جهت تعامل، تشکیل جلسات مشترک با تصمیم‌گیران و… از اقداماتی است که می‌تواند در پیشبرد اهداف مربوط به فرهنگ‌سازی مؤثر واقع شود.

انتخاب ابزار مناسب توسط افراد و شرکت‌های فعال در اکوسیستم فین‌تک کشور جهت فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده از فناوری‌های نوین مالی می‌تواند منجر به سلسله‌اقدامات مشترکی شود که در نتیجه‌بخش بودن فعالیت‌های مرتبط نقش بسزایی داشته باشد. به‌عنوان‌ مثال بهره‌گیری از رسانه‌های تخصصی و عمومی برای اطلاع‌رسانی‌ها و آگاهی‌بخشی در خصوص این نوع فناوری‌ها بسیار مؤثر است.

تولید محتوای مناسب در همین رابطه از دیگر کارهایی است که می‌بایست توسط همه دست‌اندرکاران حوزه فین‌تک مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه محتوای نامناسب می‌تواند نقش مخربی بر فضای کلی این اکوسیستم داشته باشد.

همراهی قوانین برای هموارسازی مسیر فرهنگ‌سازی نیز باید تبدیل به یک خواست شود؛ طوری که فعالان حوزه فین‌تک با پشتکار و تلاش پی‌گیرانه به دنبال وضع قوانین متناسب برای این اکوسیستم باشند. دیدار و گفتگو با مراجع ذی‌صلاح برای شفافیت هرچه بیشتر اقدامات فین‌تک‌ها می‌تواند در نهایت قانون‌گذاران و تصمیم‌گیران را بیشتر در جریان امور مربوط به فناوری‌های مالی قرار دهد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت فرهنگ‌سازی در خصوص فین‌تک‌ها با همکاری و تعامل تمامی فعالان این عرصه اتفاق می‌افتد. معرفی و آگاهی‌بخشی عمومی و تخصصی نیز می‌بایست به شکل گسترده در این زمینه باشد و پیگیری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.