راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محدودیت دسترسی به اینترنت و فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ /  نمایندگان مجلس: همه چیز به آرام‌شدن فضای کشور بستگی دارد

رشیدی کوچی، نماینده فارس و عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت به راه پرداخت می‌گوید که بعد از آرام شدن فضا درمورد ادامه فیلترینگ یا عدم فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی تصمیم‌گیری خواهد شد

بهناز توحیدی / بیش از 54 روز از شروع اعتراض‌ها در کشور به دنبال مرگ مهسا امینی می‌گذرد. هم‌زمان با این اعتراض‌ها مانند همیشه و در یک فرمول تکراری، حاکمیت برای کنترل فضا، دسترسی به اینترنت را در آن بازه زمانی قطع و در روزهای دیگر محدود کرد. در ادامه این تصمیمات، محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران که تاکنون از تیغ فیلترینگ در امان مانده بودند، فیلتر شدند. آغاز این محدودیت‌ها خسارات جبران‌ناپذیری به فعالیت کسب‌وکارهایی زده که در شرایط سخت اقتصادی و تحریم تاکنون دوام آورده بودند.

ادامه‌داربودن این شرایط و ایجاد فضای ناامیدی در جامعه به خاطر محدودیت‌های اینترنتی که روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود، این سؤال را مطرح می‌کند که چه زمانی قرار است وضعیت اینترنت به حالت اول خود بازگردد؟ سؤالی که نمی‌توان از مسئولان دولتی پاسخی برای آن پیدا کرد؛ چراکه از نظر آنها اینترنت در حالت عادی و بدون قطعی در دسترس کاربران است.

در این زمینه حتی نمایندگان مجلس نه‌تنها از وزیران دولت از جمله وزیر کشور یا ارتباطات پاسخ و توضیحی نمی‌خواهند که در مقابل سؤال خبرنگاران پیگیر برای زمان رفع محدودیت‌های اینترنتی، اظهارات متناقضی ارائه می‌کنند.

در حالی که برخی از نمایندگان موافق ادامه محدودیت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی هستند و اعلام می‌کنند که «فیلترینگ رسانه‌های معاند در فضای مجازی یک خواسته ملی است.»، نمایندگان دیگر از تلاش‌شان برای رفع محدودیت‌ها و فیلترینگ می‌گویند و اینکه همه چیز وابسته به آرام‌شدن فضای کشور است.

روزنامه شرق، امروز از قول یک منبع مطلع خبر داد: «هر آنچه برای محدودسازی اینترنت مد نظر تندروهای مجلس بوده، عملاً رخ‌ داده و اکنون تندروها به دنبال جرم‌انگاری فعالیت در فضای مجازی هستند؛ بنابراین قرار است تا چندماه آینده هم شاهد ادامه محدودیت‌های فعلی باشیم و هم برای آنچه باب میل تندروهای اصول‌گرا نیست به مجرمان بالقوه تبدیل شویم.»

در پیگیری‌های «راه پرداخت»، نمایندگان از بحثی که شرق مطرح کرده بود، اطلاعی نداشتند. جلال رشیدی کوچی، نماینده فارس در مجلس و عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت که از مخالفان طرح صیانت و فیلترینگ به شکل کنونی است با بیان اینکه از مطرح‌شدن موضوع یا طرحی برای جرم‌انگاری در فضای مجازی اطلاعی ندارد، گفت: «اینکه فعالیت‌ها در فضای مجازی قانونمند شود، خواسته عمومی است. اگر کسی در فضای مجازی کلاهبرداری کرد و مرتکب جرمی شد، باید قانونی برای این مورد داشته باشیم یا اگر کسی اقدام به فروش مواد مخدر کرد باید جرم‌انگاری شود. اما اینکه برای مقابله با این موارد کلاً این فضا را محدود کنیم و ببندیم، این موضوع ایراد دارد. این موضوع پاک‌کردن صورت مسئله است نه حل کردن مشکل.»

او همچنین به پیگیری نمایندگان برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و به راه پرداخت توضیح داد: «این فضا هم‌اکنون به دلایل امنیتی با محدودیت روبه‌رو شده و تعدادی از ما به همراه رئیس مجلس دنبال این هستیم این محدودیت ادامه پیدا نکند تا در یک فضای آزاد بتوانیم کسب‌وکارها را تشویق و ترغیب کنیم بازار خود را توسعه دهند. یعنی همان‌طور که در اینستاگرام مشغول فعالیت هستند، در شبکه‌های اجتماعی داخلی هم فعال باشند.»

رشیدی کوچی اظهار کرد از تهیه طرحی در مورد جرم‌انگاری در فضای مجازی در مجلس چیزی نشنیده است. به گفته نماینده فارس، به‌ احتمال زیاد پس از آرام‌شدن شرایط کشور در مورد ادامه یا قطع فیلترینگ تصمیم‌گیری خواهد شد.

«آرام شدن فضای کشور» موضوعی است که نمایندگان دیگر هم به نوعی روی آن تأکید دارند. نظام‌الدین موسوی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز اوایل مهرماه با اعلام اینکه تا زمانی که فضای آشوب وجود دارد، این وضعیت در فضای مجازی هم ادامه پیدا می‌کند، بیان کرد که نظر مجلس این است بر اساس واقعیت‌های جامعه مردم باید بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند؛ اما هنوز تصمیم‌گیری قطعی درباره رفع فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی اتخاذ نشده است.

این روزها کاربران برای سرپا نگه‌داشتن کسب‌وکار خود تلاش بسیاری می‌کنند و بلاتکلیفی و سردرگمی هم باعث نارضایتی‌هایی شده است. این «آرام‌شدن اوضاع کشور» هم موضوعی نیست که بتوان تاریخ مشخصی برای آن در نظر گرفت و این گفته‌های نماینده‌ها بیشتر شبیه یک وعده است که معلوم نیست عملی می‌شود یا خیر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.