راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتقاد معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات از پروژه پوشش 20 میلیون فیبر نوری وزارت ارتباطات / وزیر وعده غیرممکن داده است + به‌روزرسانی

توسعه فیبر نوری در کشور و برنامه وزارت ارتباطات برای پوشش 20 میلیون پورت فیبر نوری تا پایان عمر دولت سیزدهم همیشه مورد انتقاد کارشناسان این حوزه بوده است. به باور این گروه، با توجه به تجربه شکست‌خورده توسعه فیبر نوری در دهه 90 و کمبود سرمایه‌گذاری و مشکلات در توسعه زیرساخت‌های شبکه فیبر نوری، این پروژه بلندپروازانه است. حالا در تازه‌ترین اظهار نظر، معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات پروژه پوشش 20 میلیون فیبر نوری وزارت ارتباطات را زیر سوال برده است.

سید میثم سیدصالحی، معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران که در کارنامه کاری خود مدیریت پیام‌رسان پرسروصدای «سروش» را هم دارد در مصاحبه‌ای با روزنامه جوان به انتقاد تند از برنامه توسعه‌ای فیبر نوری وزارت ارتباطات پرداخته است.

سیدصالحی در پاسخ به این سوال که «تا چه اندازه پوشش 20 میلیون پورت فیبر نوری واقعی است؟»، گفته است: «روز اول باید می‌گفتیم آقای وزیر شما بر چه مبنایی می‌گویی به ۲۰ میلیون پورت FTTH نیاز است؟ مبنای خودت را بگو. یا نمی‌دانی پورت چیست یا نمی‌دانی ۲۰ میلیون چه مقدار است! کجای دنیا چنین سرویسی دارد؟!».

او ادامه داده است: «شما در مورد کشوری که کوچک‌تر از یکی از استان‌های کوچک ماست صحبت می‌کنی یا درباره کشور‌های صاحب فناوری؟ فرانسه ۶۰ میلیون پورت ADSL دارد، به سمت FTTH هم حرکت کرده‌ و ۱۰ تا ۱۲ درصد سرویس FTTH دارد. ما کلاً با ۱۰ میلیون کاربر می‌خواهیم به ۲۰ میلیون FTTH برسیم.»

سیدصالحی در واکنش به این سوال که «آیا وزارت ارتباطات توسعه این پروژه را به مخابرات سپرده؟»،‌ با اعلام اینکه «با گفتن اتفاقی نمی‌افتد.»، توضیح داده است: «همین! فقط با گفتن که اتفاقی نمی‌افتد. می‌گویند پنج تا قورباغه در استخر بودند، یکی از آنها تصمیم گرفت به بیرون بپرد، حالا چند قورباغه در استخر هستند؟ همچنان پنج قورباغه؛ چون آن قورباغه فقط تصمیم گرفته و نپریده است! الان هم وزارت ارتباطات نشسته پشت در‌های بسته و برای خودش تصمیم گرفته، قواعدی هم که می‌گذارد با قواعد بازار همخوانی ندارد. مخابرات مسیر خودش را می‌رود و ان‌شاءالله تا سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ در پنج میلیون پورت سرویس خواهد داد. الان دومیلیون پوشش دارد و ۲۰۰ هزار عدد هم ارائه شده‌ است، بعد هم بروید ببینید FCP‌ها چه مقدار راه انداخته‌اند و آنها چه می‌گویند. ولی ببینید رویکرد وزارتخانه چیست و از کدام حمایت می‌کند، وزیر با ما عکس دارد یا با FCPها، این دیگر تابلو است!»

او در بخش‌های دیگر این مصاحبه با بیان اینکه در شرایط فعلی پوشش 20میلیونی پورت فیبر نوری غیرممکن است، اعلام کرده پیش‌نیاز راه‌اندازی 20 میلیون پوشش فیبر نوری توسط مخابرات، مبلغ 18هزار میلیارد تومان سرمایه است؛ ولی آنها به جای این سرمایه‌گذاری زمین می‌فروشند و خرج نقدینگی می‌کنند، حقوق می‌دهند و تنها بخشی از درآمد خود را صرف سرمایه‌گذاری می‌کنند.

طبق آخرین اطلاعات ثبت‌شده در سایت iranfttx.ir که وضعیت پیشرفت طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌‌وکارها را گزارش می‌دهد تا مهرماه سال جاری تنها یک میلیون و 865 هزار و 124 خانوار تحت پوشش فیبر نوری درآمده‌اند.

از این تعداد تنها یک میلیون و 693 هزار و 819 پورت فیبر نوری نصب شده که از همین میزان نیز یک میلیون و 359 هزار و 437 پورت متعلق به FTTH و 334 هزار و 382 پورت منصوبه نیز متعلق به VDSL است.

از سوی دیگر از این میزان پورت منصوبه تنها 199 هزار و 480 کاربر سرویس‌گیرنده فیبر نوری یا همان FTTH هستند و 165 هزار و 849کاربر نیز سرویس‌گیرنده VDSL هستند.

این آمارها به‌صورت شفاف نشان می‌دهد در حالی که تنها نزدیک به سه سال از پایان کار دولت سیزدهم باقی مانده، وزارت ارتباطات تا چه میزان از پوشش 20 میلیون فیبر نوری در کشور عقب است. با تمام انتقاد‌ها و آهنگ کند پیشرفت توسعه فیبر نوری در کشور، رئیس سابق رگولاتوری به‌عنوان مسئول پیشرفت این پروژه در وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با «راه‌ پرداخت» اعلام کرده بود با تقسیم کاری که در این زمینه بین اپراتورها صورت گرفته، آنها بسیار امیدوارند تا پایان سال ۱۴۰۳، ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری در کشور ایجاد شود که در نهایت از این میزان پوشش، شش میلیون کاربر نیز سرویس‌گیرنده فیبر باشند.

به‌روزرسانی:

چند ساعت بعد از بازنشر این گفته‌های معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات در مصاحبه با روزنامه جوان، شرکت مخابرات با انتشار جوابیه‌ای گفته‌های سید میثم سیدصالحی در این مصاحبه را «منقطع‌شده» اعلام کرده و گفته است اظهارات سیدصالحی در این زمینه در شرایط غیررسمی گفته شده و قرار نبوده منتشر شود.

در این جوابیه اعلام شده صحبت‌های سیدصالحی و انتقادش از برنامه توسعه فیبر نوری وزارت ارتباطات غیرحرفه‌ای و ناقص بوده است. مخابرات اعلام کرده گفته‌های سیدصالحی در این زمینه غیررسمی بوده و موجب سوءبرداشت شده است.

در این جوابیه با اعلام اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره حامی شرکت مخابرات ایران در بخش‌های مختلف بوده، آمده است: «مصاحبه معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران با روزنامه جوان به‌صورت کامل منتشر نشده و این مصاحبه بخش‌های تکمیلی داشته و انتشار ناقص آن از اخلاق و انصاف رسانه‌ای به دور بوده است.»

 در این جوابیه تأکید شده زمان انجام این گفت‌وگوی دوستانه و غیررسمی روزنامه جوان با مدیر مخابرات مربوط به ماه‌های گذشته و آن هم در قالب ترسیم فضای موضوعی ICT کشور بوده و قرار نبوده این گفته‌ها انتشار عمومی شود. در این زمینه مخابرات گفته است: «مقرر بوده این مصاحبه بعداً در گفتگو با آقای سیدصالحی و دیگر فعالان حوزه ICT کشور تکمیل شده و سپس در قالب یک گزارش خبری آسیب‌شناسانه باشد؛ اما تنظیم غیرحرفه‌ای و انتشار بخش‌های حاشیه غیر قابل انتشار این مصاحبه، بدون کنترل نهایی با گفت‌وگوشونده با وجود توافق‌های انجام‌شده، منجر به شیطنت‌های رسانه‌ای و برداشت‌های خلاف واقع شده است.»

در پایان هم مخابرات با اشاره به اینکه مصاحبه مذکور منقطع شده و بخش‌های منتشرشده مربوط به فضای خبری حوزه ICT دولت‌های گذشته بوده، اعلام کرده: «در حال حاضر شرکت مخابرات ایران به‌عنوان بزرگترین اپراتور ارتباطی کشور در تعامل کامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مسیر تحقق اهداف و رسالت‌های تدوین‌شده حوزه ICT در راستای خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به مردم شریف ایران اسلامی قرار دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.