راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عضو کمیسیون اینترنت نصر تهران / مردم با دستور به پیام‌رسان داخلی کوچ نمی‌کنند

عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از افت ۳۵ تا ۴۰درصدی فروش اپراتورها به دنبال محدودیت‌های اینترنت در بیش از یک ماه گذشته خبر داد.

علی توسلی همچنین با اشاره به تلاش دولت برای استفاده کسب‌وکارها و مردم از پلتفرم‌های داخلی اعلام کرد با دستور نمی‌توان مردم را به نرم‌افزارهای داخلی کوچ داد.

علی توسلی، عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در گفتگو با روابط عمومی این سازمان با اشاره به میزان افت فروش اپراتورها گفت: «براساس اطلاعات به‌دست‌آمده در ماه گذشته اپراتورها بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افت فروش اینترنت داشته‌اند که به دلیل وجود اختلال در اینترنت کشور است. مشتری به علت وجود اختلال، سرویس نمی‌خرد و اگر هم سرویسی را تمدید می‌کند، کمترین حجم را تهیه می‌کند؛ چراکه به پیام‌رسان‌ها و فضا‌های مورد علاقه‌اش در اینترنت دسترسی ندارد. کاهش حجم اینترنت مصرفی در کشور نیز گویای همین مسئله است.»

او با اشاره به اینکه در پی قطعی اینترنت، تنها کسب‌وکارهای مرتبط با تلگرام و اینستاگرام نبودند که آسیب دیدند، اعلام کرد: «اپلیکیشن‌هایی مثل بلد و ترجمیار که ایرانی هستند نیز در این مدت آسیب دیده‌اند. ترجمیار اعلام کرده در ماه گذشته ۷۰ درصد افت داشته است. این روزها حتی نرم‌افزارهایی همچون بلد و نشان را در خیابان نمی‌توان استفاده کرد. استفاده از این نرم‌افزارها دیگر ارتباطی به فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌‌اپ ندارد. اصولاً اختلال در اینترنت در یک ماه و نیم گذشته به طور مقطعی وجود داشته و در برخی ساعات کم‌وبیش نرمال است. این اختلال تأثیر خود را نه فقط در حوزه فناوری اطلاعات، بلکه بر کل مشاغل گذاشته است.»

توسلی با تأکید بر اینکه غالب فروشگاه‌های کشور علاوه بر فروش حضوری، فروش اینترنتی داشتند و طی این مدت دچار اختلال شده‌اند، بیان کرد: «افت کار انواع اپلیکیشن‌های پیک همچون اسنپ پیک نیز در این روزها مشهود است. این مسئله بر کل فضای تجاری کشور تأثیر می‌گذارد و فقط مختص تجارت‌های مرتبط با اینترنت نیست.»

عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه «اینترنت قطع نشده و دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌اپ فیلتر شده‌اند»، تصریح کرد: «مسلم است که موضوع فقط اینستاگرام و تلگرام نیست، بلکه موضوع اصلی اختلال در اینترنت کشور است و شبکه‌های ارتباطی که مردم از آنها استفاده می‌کردند فیلتر شده‌اند»

توسلی با اشاره به تلاش دولت برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرد: «خیلی از روابط مردم بر این اپلیکیشن‌های خارجی بنا شده است. وقتی ارتباطات مردمی دچار اختلال شود، کل تجارت کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین درست نیست تصور کنیم فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌‌اپ مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. اولاً این دو اپلیکیشن پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند. دوماً هیچ آلترناتیوی ساخته نشده که جذابیت لازم را برای کوچ مخاطبان به پیام‌رسان داخلی داشته باشد. ضمناً در شرایط بحرانی نمی‌توان مسئله را حل کرد. ۱۵ سال فرصت بوده که جذابیت لازم را برای این اپلیکیشن‌ها ایجاد کنند و تبلیغات انجام دهند، اما این اتفاق نیفتاده است.»

عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده با تأکید بر طرح جدید دولت برای حمایت بیشتر از پیام‌رسان‌های داخلی و ایجاد رقابت بین آنها گفت: «این طرح وزیر ارتباطات چندان جدید نیست و این‌دست اپلیکیشن‌ها مثل آی‌گپ و… حدود 10 سال قبل با حمایت‌های دولت ایجاد شده‌اند. تا جایی که به خاطر دارم در آن زمان حدود پنج میلیارد تومان به آنها وام داده شد، ولی الان میزان کاربران آنها 10درصد کاربرانی هم نیست که در شبکه‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام حضور دارند. مسئله این است که پیام‌رسان‌های داخلی باید با اپلیکیشن‌هایی مثل تلگرام رقابت کنند، نه موارد مشابه داخلی دیگر.»

او با اشاره به اینکه پیام‌رسان‌های داخلی باید بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند، تأکید کرد که این فرآیند با دستور و تفهیم انجام نمی‌گیرد؛ بلکه فرآیند بسیار طولانی و پیچیده‌ای است.

به باور او مسئولان در یک پروسه ۱۵ تا ۲۰ساله شرایطی فراهم کردند که اکثر کاربران به شبکه‌های اجتماعی خارجی رفته‌اند. حال باید زمان کافی برای اعتمادسازی صرف شود. راه صدساله را یک‌شبه نمی‌توان طی کرد.

توسلی با تأکید بر اینکه اعتمادسازی برای پیام‌رسان‌های داخلی نیاز به نگاه جامعه‌شناسانه‌تری دارد، گفت: «کوچ مردم به نرم‌افزارهای داخلی را به شکل دستوری نمی‌توان انجام داد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.