راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش راه پرداخت از جزئیات وضعیت وصول و برگشت چک‌ها در شهریورماه / وصول ۹۲درصد چک‌های مبادله‌شده

بانک مرکزی آمار و اطلاعات مربوط به چک‌های بین‌بانکی در شهریورماه ۱۴۰۱ را منتشر کرده است. براساس گزارش بانک مرکزی، در شهریور ۱۴۰۱ حدود ۵۵۲ هزار فقره چک به ارزش معادل ۳۵۳ هزار میلیارد تومان برگشت‌ داده‌ شده که نسبت به ماه قبل، مبلغ چک‌های برگشتی ۱۰.۶درصد کاهش داشته است.

طبق داده‌های بانک مرکزی، از کل تعداد چک‌های مبادله‌شده در شهریورماه ۸.۲درصد برگشت‌ خورده که نسبت به مردادماه امسال تعداد آن ۰.۹ درصد کاهش داشته است. همچنین از کل مبلغ چک‌های برگشتی در شهریورماه امسال ۱۰.۵درصد برگشت داشته؛ در حالی‌ که در مرداد امسال ۱۱.۴درصد چک‌های مبادله‌شده برگشت‌ خورده بود که نشان‌دهنده کاهش چک‌های برگشتی از لحاظ مبلغ و تعداد است.

محاسبات بانک مرکزی از میزان چک‌های مبادله‌شده نشان می‌دهد طی شهریورماه ۱۴۰۱، در سامانه چکاوک حدود ۶.۷ میلیون فقره چک به‌ ارزش حدود ۳۳۵۱ هزار میلیارد ریال مبادله شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به‌ترتیب ۴.۹ درصد و ۳.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش در استان تهران بیش از ۱۶۲ هزار فقره چک به ارزش ۱۵۱ هزار میلیارد ریال، به عبارتی معادل نصف مبلغ چک‌های برگشتی، برگشت داده شده است. همچنین در بین سایر استان‌های کشور، بیشترین آمار تعداد چک برگشتی مبادله‌ای مربوط به استان کردستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان است و استان‌های گیلان، گلستان و کرمانشاه پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل تعداد چک‌های مبادله‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.

مجموع چک‌های شهریور ۱۴۰۱

در میان استان‌های کشور، در استان تهران بیشترین حجم چک ردوبدل شده است؛ بیش از ۲.۱ میلیون چک از مبادلات کل کشور در تهران شکل‌ گرفته و سهم پرداخت‌های وصول‌شده در این استان بالاترین حد را در میان سایر استان‌های کشور دارد.

بر این‌ اساس ۱۷۰هزار و ۳۰میلیارد تومان چک مبادله شده که تقریباً ۵۰.۸ درصد از کل ارزش مبادلات در کشور بوده است.  

از سوی دیگر، کمترین میزان صدور چک در ایلام ثبت‌شده که معادل با  ۵۰۰۰فقره بوده و از لحاظ مقداری هم کمترین ارزش به استان ایلام تعلق داشته که برابر با ۱۵۶ میلیارد تومان بوده است.

چک‌های برگشتی

اما سهم تعداد و ارزش میزان پرداخت‌های وصول‌شده به کل نیز شاخص دیگری است که به نوعی خوش‌حسابی استان‌های کشور را مقایسه می‌کند.

بر اساس این شاخص، شهریورماه امسال استان‌های گیلان، تهران، البرز و هرمزگان خوش‌حساب‌ترین استان‌ها در زمینه وصول چک بودند. میزان وصول چک در استان گیلان ۹۲.۱ درصد و در تهران و البرز برابر با ۹۱.۱ درصد، همچنین در هرمزگان ۹۱ درصد بوده است.

این در حالی است که سهم وصول چک‌ها در استان کردستان از جهت تعداد، برابر با ۸۸.۷ درصد بوده که به ‌نوعی به‌عنوان بدحساب‌ترین استان در شهریورماه امسال در زمینه چک ثبت شده است.

عمده‌ترین دلیل وجود چک برگشتی در شهریورماه، فقدان موجودی بوده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۶.۷ درصد و از نظر ارزش ۹۶درصد از کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است. برای مثال در استان تهران ۹۶ درصد از تعداد چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.