راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

 شاکو؛ سرویسی مبتنی بر هوش مصنوعی در خدمت صنعت مد

عصر داده با رویکرد خلق ارزش‌ افزوده برمبنای سرویس‌های حوزه فین‌تک از سال ۱۳۹۵ در زمینه زیرساخت مشترکین، قبض و هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. در چند سال گذشته عصر داده چندین سرویس در زمینه ‌openAPI برپایه هوش مصنوعی ارائه کرده است.

شاکو، جدیدترین محصول عصر داده، مبتنی بر هوش مصنوعی با چندین سرویس است که تجربه لذت‌بخشی در خرید غیرحضوری البسه برای افراد ایجاد می‌کند. این محصول برای محاسبه اندازه قسمت‌هایی از بدن که برای ساخت اکثر لباس‌ها استفاده می‌شود به کار می‌رود. همچنین به کاربران اجازه پوشیدن لباس‌ در یک واقعیت مجازی داده می‌شود. علاوه بر این موارد، موتور جستجوگر شاکو هر نوع لباسی را می‌تواند در زمان کمی پیدا کرده و فهرستی از فروشگاه‌های آنلاین، جهت خرید محصول به کاربر پیشنهاد دهد. این سرویس در راستای سیاست‌های شرکت عصر داده، برای ارائه در بازار خارجی طراحی‌ شده تا بتواند در صنعت فین‌تک هم به‌صورت میان‌رشته‌ای کاربرد داشته باشد. سرویس شاکو با دو حوزه میان‌رشته‌ای هوش مصنوعی و مد در ارتباط است. شاکو کنار سرویس‌های فین‌تک برای فروشگاه‌های الکترونیکی هم کاربرد دارد.

شایان ذکر است که برای عملیاتی‌سازی این محصول حدود دو سال زمان صرف شده است.


محاسبه سایز لباس مبتنی بر هوش مصنوعی


محصول شاکو از سه سرویس تشکیل شده است:

  • محاسبه سایز
  • موتور جستجوی لباس
  • تست لباس

محاسبه سایز: کاربران با یک تصویر تمام‌رخ و یک تصویر نیم‌رخ می‌توانند سایز بخش‌‌های مختلف بدن (دور کمر، سینه، شانه و باسن) را مشاهده کنند. سایز و اندازه به شکل استاندارد محاسبه می‌شود و می‌توان آن را به شکل‌های مختلف در کلاس‌های مختلف سایز (small،medium،large ) گنجاند. می‌توان دامنه زیادی از البسه را با استفاده از این سرویس و سایز‌های برگشتی از آن با اطمینان به کاربران پیشنهاد کرد.

موتور جستجوی لباس و خرید غیرحضوری: همان‌طور که از اسمش پیداست، برای جستجوی لباس و خرید غیرحضوری به کار می‌رود؛ به این صورت که کاربر تنها با در دست داشتن عکس لباس مد نظر خود، می‌تواند به فهرست فروشگاه‌های آنلاینی که آن محصول را موجود دارند دسترسی پیدا کند. همچنین شاکو تمام ویژگی‌های لباس را شناسایی کرده و محصولات مشابه را به کاربر پیشنهاد می‌دهد؛ درنتیجه کاربر یک تجربه خرید غیرحضوری لذت‌بخش البسه خواهد داشت. برای مثال فرض کنید تصویری از یک دست لباس در دست دارید که شامل کلاه، پیراهن، شلوار و کفش می‌شود. با بارگذاری این تصویر، موتور جستجوی شاکو به شما نشان می‌دهد هر کدام از لباس‌های داخل تصویر را از کدام فروشگاه اینترنتی می‌توان تهیه کرد.

تست لباس: این سرویس به کاربران این امکان را می‌دهد که با سایز واقعی خود، با استفاده از یک واقعیت مجازی (vr) به‌صورت آنلاین هر لباسی را تست کنند. این بخش از سرویس در حال توسعه است و به‌زودی به بازار عرضه می‌شود.

با توجه به شرایط فعلی، سرویس شاکو برای ارائه در بازار خارجی طراحی‌ شده و همین، دلیل حضور تیم عصر داده در جیتکس است. از آنجا که هزاران نفر از فعالان این صنعت و تعداد زیادی شرکت‌ از سرتاسر دنیا در نمایشگاه جیتکس حضور می‌یابند، فرصت خوبی برای ارائه و دیده‌شدن هرچه بیشتر این محصول فراهم شده است.


کاهش مرجوعی و افزایش رضایت خرید


مرجوع‌شدن محصولات، زمان و انرژی زیادی از فروشگاه‌های آنلاین به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر آن هزینه‌های مالی زیادی نیز به بدنه سیستم وارد می‌کند؛ هزینه ارسال، صدمه‌دیدن محصول، هزینه دریافت بازگشت وجه و… . شایع‌ترین دلیل مرجوع‌شدن البسه، مطابق‌نبودن سایز است که با استفاده از این سرویس می‌توان این مرجوعی‌ها را به حداقل رساند.

پیداکردن لباس‌های خاص در کم‌ترین زمان ممکن یکی‌ دیگر از ویژگی‌های جذاب این سرویس است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در داخل ایران می‌توانند به سایت شاکو و در خارج از ایران به این سایت مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.