راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره ۶۸ هفته‌نامه کارنگ منتشر شد

هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ، به شصت‌وهشتمین شماره خود رسید. جدیدترین شماره کارنگ با عکس جلدی از مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس منتشر شده که همراه با گفت‌وگویی مفصل است.

فراستخواه در گفت‌وگو با کارنگ می‌گوید: «حاکمیت در ایران همواره در فهم تحول رسانه‌ای مشکل داشته است. از مطبوعات گرفته تا ویدئو، ماهواره و اینترنت. حاکمیت همواره با مطبوعات مشکل داشت و می‌خواست آن را کنترل کند. زمانی هم که ویدئو آمد، ممنوع شد؛ در حالی‌ که همه داشتند. بعد هم که ماهواره به ایران رسید، آن را قدغن کردند و دیش‌های ماهواره را جمع کردند؛ در حالی‌ که همه خانواده‌ها ماهواره داشتند. حالا هم که به موضوع اینترنت رسیده‌ایم. اصولاً کارنامه حاکمیت که نمی‌توانیم آن را گم‌وگور کنیم، نشان می‌دهد در درک تحول رسانه عقب بوده و درک همه‌جانبه، کل‌نگر و دوراندیشانه نداشته و در عوض فهمی بسته و تک‌بعدی و نزدیک‌بینانه از این موضوعات دارد و رویکردش بسیار متجسسانه و محتسبانه بوده و در این مسیر انواع تنش‌ها را ایجاد کرده است.»

شصت‌وهشتمین شماره کارنگ در صفحه زنان نوآور نیز گفت‌وگویی با زهرا حیدری، بنیان‌گذار برند «ایران‌کارا» داشته است. حیدری در مورد مشکلات مسیر کسب‌وکارش می‌گوید: «در سازمان‌های مختلفی که ثبت برند می‌کنند یا مجوز صادر می‌کنند، هیچ دسته‌بندی‌ و سرفصلی برای نظم‌دهنده وجود ندارد و این کار را بسیار دشوار می‌کند. مشکل دیگر این است که هیچ‌گونه حمایت خاصی از مشاغل انجام نمی‌شود و حتی برای دریافت وام اندک نیز هیچ امتیازی برای ما قائل نمی‌شوند.»

گزارش تحلیلی نصر تهران از زیان کسب‌وکارها به دلیل قطعی اینترنت هم خواندنی است. در این گزارش تأثیر محدودیت‌های اینترنت بر کسب‌وکارها از منظر کاهش درآمد، افزایش هزینه یا اختلال در عملیات جاری شرکت از طریق نظرسنجی و مشارکت ۱۰۴ شرکت زیرمجموعه سازمان از تاریخ ۷ تا ۱۰ مهر بررسی‌ شده است. بر اساس آمارهای این شرکت‌ها بیش از ۴۱ درصد شرکت‌ها بین ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را در این مدت از دست ‌داده‌اند و حدود ۴۷ درصد هم بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند.

کارنگ در گزارش دیگری در این شماره به بررسی تأثیر اختلالات اینترنت بر لجستیک پرداخته‌ است. محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات در روز جهانی پست اعلام کرد: «با توجه به اختلال اینترنت در دو هفته گذشته و فیلتر پلتفرم‌های خارجی مثل اینستاگرام و واتس‌اپ، درآمد شرکت پست به یک‌سوم کاهش یافته و این موضوعات نشان می‌دهد یک‌سوم مرسوله‌های پستی و معاملات از طریق اینترنت بین‌الملل و پلتفرم‌های خارجی انجام می‌شده است.»

علاقه‌مندان می‌توانند کارنگ را به‌صورت رایگان از سایت هفته‌نامه کارنگ دانلود کنند. همچنین برای دریافت اشتراک آن می‌توانید از سایت فروشگاه راه‌ پرداخت اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.