راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شهروند هوشمند نیاز استقرار دولت همراه

 چکیده‌ای از مقاله دکتر شهاب جوانمردی در همایش «ابزارهای هوشمند، رونق اقتصادی، دولت همراه»

این مقاله به بررسی دولت همراه، جایگاه دولت همراه در دولت الکترونیک و تأثیر شهروند هوشمند به عنوان پیش‌نیاز دولت همراه می‌پردازد.

دولت همراه را می‌توان «استفاده‌ استراتژیک از خدمات و برنامه‌های دولت که فقط به صورت همراه و با استفاده از زیرساخت‌های وایرلس قابل استفاده هستند» تعریف کرد. با توجه به این‌که دولت الکترونیک،‌ «بهره‌گیری از اینترنت، وب و سایر زیرساخت‌های شبکه‌ای برای ارائه‌ اطلاعات و خدمات دولت به شهروندان» است، می‌توان گفت دولت همراه، زیرمجموعه‌ای از دولت الکترونیک است که خدمات دولت الکترونیک را در قالب‌های همراه (mobile) ارائه می‌کند.

با توجه به شیوه‌های انتقال ارزش از سوی دولت که شامل دولت به کسب‌وکارها (G2B)، دولت به کارکنان (G2E)، دولت به شهروندان (G2C) و دولت به دولت (G2G) است، دولت همراه، بیشترین فعالیت خود را از طریق انتقال ارزش به شهروندان به صورت بی‌واسطه (G2C) یا باواسطه (G2B2C وG2G2C ) خواهد داشت. این ارائه به بررسی رابطه‌ دولت همراه و شهروندان و بیان مفهوم «شهروند هوشمند» به عنوان پیش‌نیاز ایجاد، توسعه و بهره‌برداری از دولت همراه می‌پردازد. در پایان ایده‌هایی برای حرکت از شهروند کنونی به شهروند هوشمند نیز ارائه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.