راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در پاسخ به معاون وزارت صمت اعلام کرد / 20 ماه است که مجوز خریدوفروش آنلاین طلا صادر می‌کنیم

رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در واکنش به اظهارات معاون تجارت و خدمات وزارت صمت که عنوان کرده بود «به‌زودی مجوزهای لازم برای خریدوفروش طلا در بستر اینترنت صادر می‌شود.» اعلام کرد بیش از 20 ماه است که مجوزهای لازم در این زمینه برای کسب‌وکارهای متقاضی صادر شده است.

علی ششکلانی در این باره به «راه‌ پرداخت» گفت: «از زمان ابلاغ دستورالعمل ضوابط فروش آنلاین طلا و نقره و جواهرات در فضای مجازی، تاکنون بیش از 30 کسب‌وکار پروانه کسب برای فعالیت در این حوزه را دریافت کرده‌اند.»

ابتدای هفته جاری علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در نشست رونمایی از گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران اعلام کرد که مجوزهای خریدوفروش طلا در بستر اینترنت با هماهنگی اتحادیه‌ها به‌زودی فراهم می‌شود.

شاه‌میرزایی در این زمینه توضیح داد: «اینکه کسب‌وکارهایی پول مردم را دریافت کردند اما طلا ندادند دلیل نمی‌شود که فروش طلا را در بستر اینترنت لغو کنیم؛ بلکه راه حل آن، استفاده از رکن ضامن است.»

به نظر می‌رسد اشاره شاه‌میرزایی به کلاهبرداری میلیاردی وب‌سایت «سکه ثامن» از کاربرانش در سال 1397 باشد. به دنبال این اتفاق، خبر ممنوعیت فروش آنلاین طلا و جواهر در بستر اینترنت اعلام شد و در نهایت دو سال بعد؛ یعنی آذر سال 1399، ضوابط فروش آنلاین طلا و نقره و جواهرات از سوی مرکز اصناف و بازرگانان ایران تصویب و ابلاغ شد.

طبق این دستورالعمل، تمامی فروشگاه‌های آنلاین و بازارگاه‌های فروش کالا و خدمات در صورتی می‌توانند معاملات آنلاین طلای آب‌شده، مصنوعات طلا، جواهر و نقره را انجام دهند که با تأمین‌کنندگان دارای پروانه کسب مرتبط با طلا و جواهر قرارداد داشته باشند. همچنین طبق دستوالعمل سامانه‌های معاملات آنلاین طلا، جواهر و نقره برای برقراری ارتباط بین تأمین‌کننده و خریدار می‌تواند راه‌اندازی ‌شود.

علی ششکلانی، رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اعلام کرد طبق همین دستورالعمل از دی‌ماه سال 1399 تاکنون، آنها مجوزهای لازم برای فعالیت کسب‌وکارهایی که متقاضی خرید و فروش طلا، جواهر و نقره در اینترنت بوده‌اند را صادر کرده‌اند.

علی ششکلانی، رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

ششکلانی در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت، اظهارات اخیر معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در مورد اینکه به‌زودی مجوز فعالیت در این حوزه به کسب‌وکارها داده می‌شود را درست ندانست و اعلام کرد این اظهارات باعث می‌شود مردم به وب‌سایت‌های خرید و فروش طلا که از اتحادیه مجوز کسب دارند، شک کرده و آنها را تقلبی بدانند.

ششکلانی تأکید کرد: «روند اعطای مجوز به متقاضیان فعالیت خریدوفروش طلا در اینترنت طبق دستورالعمل مشخص در این زمینه از 20 ماه پیش شروع شده و حالا بیش از 30 کسب‌وکار در این زمینه مجوز دارند و فعالیت‌ می‌کنند.»

او گفت: « اگر معاون تجارت و خدمات وزارت صمت منظور خاصی در مورد مشکلات خریدوفروش طلا در اینترنت دارد باید به‌صورت شفاف این موضوع را اعلام کند، در غیر این صورت این که گفته می‌شود به‌زودی به کسب‌وکارهای این حوزه مجوز داده می‌شود، تنها باعث شبهه و بی‌اعتمادی مردم به وب‌سایت‌هایی می‌شود که به‌صورت قانونی در این بخش فعالیت می‌کنند.»

ششکلانی ادامه داد: «بالای 20 ماه است طبق دستورالعمل آنلاین خریدوفروش طلا و جواهر، اتحادیه ارائه مجوز به کسب‌وکارهای متقاضی در این زمینه را شروع کرده تا فعالیت در این زمینه در بستر اینترنت جنبه قانونی پیدا کند. در این زمینه به جز مجوز باید ساماندهی و همکاری هم از سمت دستگاه‌‌های دیگر رخ دهد. یکی از بزرگترین مشکلات هم همکاری نکردن شرکت پست برای ارسال کالاست که باید حل شود.»

او تأکید کرد: «در حال حاضر هیچ ممنوعیتی برای خریدوفروش طلا در فضای مجازی توسط وب‌سایت‌های دارای مجوز وجود ندارد و اگر منظور مدیران وزارت صمت، خریدوفروش طلا در بستر شبکه‌های مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام است باید در این زمینه آگاهی و اطلاع‌رسانی برای مردم از طریق رسانه‌ها اتفاق بیفتد که خرید از این طریق چه ریسک‌هایی دارد.»

رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی گفت: «با اینکه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کشوری در ماه‌های اخیر به دلیل دستور به تفکیک و تعویق در انتخابات با مشکل مواجه شده؛ اما کار ارا‌ئه مجوز به متقاضایان خریدوفروش طلا در اینترنت را بدون تأخیر انجام داده است. مجوز به متقاضیان در این زمینه طبق دستورالعمل خریدوفروش آنلاین طلا و جواهر است و تنها به افرادی مجوز فعالیت داده می‌شود که دارای مجوز از اتحادیه طلا و جواهر استان و شهرستان خود باشند.

ششکلانی در انتها خاطرنشان کرد: «پلتفرم‌ها یا مارکت‌‌پلیس‌ها هم تنها در شرایطی می‌توانند مجوز فروش طلا و جواهر از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی دریافت کنند که با فروشگاه‌هایی کار کنند که پروانه رسمی فعالیت از اتحادیه فروش طلا و جواهر دارند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.