راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش امنیت بانکداری موبایلی با استفاده از SIM OTP

بانکداری موبایلی یکی از حوزه‌هایی است که این روزها به آن توجه بسیاری می‌شود. در ادامه گوشه‌هایی از گفت‌وگوی مهران افسری به بهانه رونمایی از سامانه‌ فناوری‌های نوین بانکی در بیستمین سالگرد شرکت خدمات انفورماتیک را می‌خوانید:

نیازهای مردم برای دریافت خدمت بر بستر گوشی همراه رو به افزایش است. در این عرصه برای ارائه سرویس‌های بانکی از طریق موبایل به مردم دو بازیگر اصلی وجود دارد.بازیگر نخست اپراتورها هستند که باید همکاری خوبی برای فراهم کردن ابزارها داشته باشند.بازیگر دوم بانک‌ها هستند که باید سرویس‌های بانکی را آماده کنند.شرکت خدمات انفورماتیک با همراه اول تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که قرار شد سرویس‌هایی را به طور مشترک ارائه دهند.به طوری‌که همراه اول مدیا و ما سرویس بانکی را مهیا و به مردم ارائه دهیم.

چیزی که در خصوص امنیت نقل و انتقال وجوه در موبایل بنکینگ در ذهن ما است، ارائه سرویس‌ها مبتنی بر توکن، دستگاه OTPیا رمزیاب است که یکی دیگر از سرویس‌های ما است.سرویس اول USSD است و سرویس دوم که واقعا جدید است، سرویس SIM OTP به معنی OTP مبتنی بر سیم کارت است. در این خصوص هم تفاهمنامه مشترکی با اپراتور داشتیم و بعد از این مشتریان بانک‌ها به جای حمل‌ونقل دستگاه‌های رمزیاب OTP دستگاه رمزیاب را روی سیم‌کارت خود خواهند داشت. هر نوع گوشی و سیستم عامل موبایل که برنامه SIM OTP را روی سیم‌کارت داشته باشند می‌توانند این برنامه را اجرا کنند در این صورت می‌توان گفت گوشی موبایل به دستگاه تولید رمز تبدیل می‌شود که ویژگی این سرویس است.

SIM OTP برای اولین بار است که اجرا می‌شود و هیچ بانکی این سرویس را ندارد.SIM OTP تنها با همکاری اپراتور قابل ارائه است و هیچ شرکت مستقلی امکان ارائه سرویس را ندارد. دلیل آن این است که اپلیکیشن و نرم‌افزار روی سیم‌کارت را فقط اپراتورها می‌توانند انجام دهند و اجازه نصب فقط با آنها است. تا به حال اپراتورها برای هیچ بانکی این خدمت را ارائه نداده و قرار است تا مدتی تنها این خدمت را به ما ارائه کنند. ما فعلا با همراه اول قرارداد داریم.

منبع: شرکت خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.