راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیشنهاد جایگزینی تلفن همراه به جای دستگاه‌های پوز برای دریافت سبد کالا

شبکه بانکی با توان حداکثری خود در اجرای پروژه سبد کالا توانست با کمترین اشکال از عهده انجام تراکنش‌ها بر بیاید، بنابراین پیشنهاد می‌کنم با فرهنگ سازی عمومی برای پرداخت موبایلی، نیاز به کارت و دستگاه پوز در مرحله دوم به حداقل برسد و هرکس هزینه خرید خود را با تلفن همراهش پرداخت کرده و نیازی به استفاده از پوز نباشد.

حامد منصوری، مدیر عامل شرکت آسان پرداخت پرشین به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت‌های الکترونیکی که در پروژه سبد کالا همکاری می کند، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط بانک مرکزی، نسبت تراکنش‌های ناموفق و دارای مغایرت نسبت به کل تراکنش‌های انجام گرفته زیر نیم درصد است و این به معنای موفقیت شبکه بانکی در جریان اجرای پروژه سبد کالایی است.

 .

وی ادامه داد: با اینکه از قبل هیچ فرآیندی برای اجرای پروژه سبد کالایی حداقل در حوزه پرداخت و دریافت الکترونیکی طراحی نشده بود، اتحاد و انسجام PSP ها در کنار نظارت و پیگیری مستمر شاپرک و اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی، ظرف کمتر از 10 روز اجرایی شد.

 .

منصوری در پاسخ به این پرسش که برخی مشکلات موجود در زمینه تراکنش ها از چه بابت بوده است، گفت: قبول دارم که مقداری ضعف وجود داشت که البته در هر پروژه ای محتمل است خصوصا در پروژه ای با ابعاد سبد کالا چرا که اگر پروژه ای با این ابعاد قرار باشد در زمان کوتاهی انجام شود قطعا اختلالاتی بوجود می آید اما واقعیت این است که نسبت اختلالات در مقایسه با ابعاد و گستره کار و بازه زمانی بسیار محدودی که تعریف شده بود، اصلا قابل توجه نیست.

مدیرعامل آسان پرداخت پرشین افزود: به طور کلی این پروژه به خوبی عملیاتی و اجرا شد، هرچند نارضایتی محدودی وجود داشت که برطرف شد که اگر از قبل برنامه ریزی منسجمی انجام می گرفت، همین نارضایتی نیز در ابتدای اجرای پروژه بوجود نمی آمد.

 .

این فعال حوزه پرداخت الکترونیکی در مورد برخی انتقادات مطرح شده در مورد کم بودن دستگاه های پایانه فروشگاهی، گفت: چند عامل در این کمبود نقش داشت؛ یکی از آن عوامل عدم هماهنگی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مجری طرح و PSP ها بود. به عنوان مثال از یک طرف شاپرک به PSP ها تأکید می کرد که هرچه سریعتر پایانه های فروشگاهی را نصب کنند، اما فروشگاه های عامل، اطلاعی از این موضوع نداشتند و با نصب دستگاه ها مخالفت می کردند. در صورتی که باید این موضوع به اطلاع فروشگاه ها می رسید تا آنها با درخواست از PSPها اقدام به نصب کنند.

 .

منصوری افزود: دامنه این ناهماهنگی به حدی بود که حتی دستگاه های نظارتی و نیروی انتظامی نیز از موضوع نصب پایانه ها برای اجرای این پروژه بی اطلاع بودند و مراجعه پشتیبان ها به فروشگاه ها در برخی از موارد با پیگرد مواجه شده بود. از سوی دیگر هم ارسال دستگاه های پایانه فروشگاهی از تهران و نصب در شهرهای مختلف مدتی زمان می برد و اگر زودتر به ما اطلاع داده بودند طبیعتا در ارسال وقفه ایجاد نمی شد.

 .

وی گفت: نمایندگان وزارت صنعت و معدن و تجارت اعلام می کردند متولی انتخاب محل نصب پایانه ما هستیم و PSPها نباید سرخود به فروشگاهها مراجعه کنند در صورتی که شاپرک به عنوان نهاد ناظر بر PSP ها تاکید داشت هرچه سریعتر همه فروشگاه‌ها را تجهیز کنند.

.

مدیرعامل آسان پرداخت پرشین در مورد اجرای مرحله دوم این طرح گفت: پیشنهاد می‌کنم با فرهنگ سازی عمومی برای پرداخت موبایلی، نیاز به کارت و دستگاه پوز به حداقل برسد چرا که اگر فرهنگ پرداخت موبایلی در کشور عمومی شود هرکس هزینه خرید خود را با تلفن همراهش پرداخت می کند و نیازی به استفاده از پوز نخواهد بود.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.