راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری یوآیدی و ققنوس در انتخابات کانون سردفتران و دفتریاران / برگزاری رأی‌گیری آنلاین با احراز هویت دیجیتال

کانون سردفتران و دفتریاران استان تهران اخیراً با استقبال از فناوری نوین بلا‌کچین، هفتمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سردفتران و دفتریاران را در روز 28 مرداد 1401، به‌صورت آنلاین برگزار کرد. این نخستین‌ بار بود که انتخابات این مرکز با استفاده از احراز هویت هوشمند و بر بستر فناوری نوین بلا‌کچین اجرا می‌شد.  

روی‌ آوردن به روش‌های مدرن انتخابات، روندی است که در کشور ما هم به طور روزافزون مورد توجه قرار گرفته و این روزها شاهد استقبال نهادها و مراکز مختلف از فناوری‌های جدید در این زمینه هستیم.

مرور تجربه انتخابات اخیر کانون سردفتران و دفتریاران استان تهران، ضمن اینکه بهانه‌ای برای توجه جدی‌تر به ویژگی‌ها و مزیت‌های رأی‌گیری‌های آنلاین فراهم می‌کند، فرصتی هم برای مرور فرایند انتخاباتی از این‌ دست است.


ترکیب احراز هویت دیجیتال با بلاکچین


در هفتمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سردفتران و دفتریاران استان تهران، دو زیرساخت اصلی نقش‌آفرینی کردند که به‌عنوان تجربه‌ای موفق در برگزاری رأی‌گیری آنلاین به معرفی آنها می‌پردازیم.

سامانه انتخابات آنلاین آرامش به‌عنوان سکوی فناورانه این انتخابات، زیرساخت میزبانی این رویداد را بر عهده داشت. شرکت ققنوس این پلتفرم رأی‌گیری مبتنی بر دفتر کل توزیع شده را ایجاد کرده که اخیراً در رأی‌گیری‌های متعددی از سوی نهادهای مختلف از جمله انتخابات سازمان نظام‌ مهندسی و انتخابات شورای‌ عالی کارشناسان رسمی دادگستری مورد استفاده قرار گرفته است.

این پلتفرم مبتنی بر فناوری بلا‌کچین، ویژگی عدم نیاز به شخص ثالث مورد اعتماد یا همان مدیریت غیرمتمرکز را در رأی‌گیری‌ها فراهم می‌کند و عملکردش به‌گونه‌ای است که تمامی ضوابط و قوانین را می‌توان در قالب قرارداد هوشمند و اطلاعات ذخیره شده و غیر قابل دست‌کاری در شبکه تعریف کرد. این پلتفرم با قابلیت به‌کارگیری در محیط‌های عملیاتی مختلف، از ویژگی‌هایی چون دسترسی‌پذیری بیشتر با هدف افزایش عدالت و مشارکت عمومی، همچنین امکان به‌کارگیری در طیف وسیعی از مقیاس‌های رأی‌گیری و اطمینان از درستی عملکرد سیستم برخوردار است.


احراز هویت دیجیتال یوآیدی


یکی از ملزومات اصلی انتخابات آنلاین، فرایندی است که هویت رأی‌دهندگان را برای مشارکت‌های انتخاباتی با دقت تشخیص داده و اثبات کند. شرکت دانش‌بنیان بینش هوشمند نسل پیشرو به‌عنوان ارائه‌دهنده سرویس احراز هویت در این انتخابات نقش‌آفرینی داشت. این شرکت با ارائه سرویس یوآیدی، به‌عنوان اولین راهکار احراز هویت دیجیتال، با استفاده از دو الگوریتم هوش مصنوعی، شامل پردازش و تطابق تصویر و کنترل امنیتی زنده‌ بودن تصویر، روند احراز هویت غیرحضوری، با استفاده از ویدئوی سلفی را در این رأی‌گیری امکان‌پذیر کرد که هزینه و زمان بررسی هویت افراد را کمتر کرده و از طرف دیگر امنیت و سهولت آن را به میزان قابل‌ توجهی افزایش می‌دهد.

در این فرایند، سرویس «اِی.پی.آی» یوآیدی ابتدا اطلاعات ثبت‌شده از سوی کاربر، شامل شماره و سریال کارت ملی و تاریخ تولد را به همراه ویدئوی سلفی او دریافت می‌کند و سپس، زنده‌ بودن تصویر دریافتی (Liveness Detection) و تطبیق چهره (Face Matching)  را با کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین خود بررسی و در نهایت نتیجه احراز هویت را به کاربر اعلام می‌کند.


رأی‌گیری آنلاین مبتنی بر بلاکچین؛ ترکیبی از امنیت، شفافیت و اعتماد


انتخابات به‌عنوان فرایندی اجتماعی همواره در جهان با چالش‌هایی جدی روبه‌رو بوده است. از انتخابات کشوری کلان گرفته تا سازوکار انتخاب نمایندگان اقشار و اصناف، مدیران سازمان‌های خصوصی و تجاری، باشگاه‌ها، انجمن‌ها و شرکت‌ها، توأم با اما و اگرها و بایدها و نبایدهایی است و همه اینها فرایند انتخابات را به پدید‌ه‌ای حساسیت‌‌زا و چالش‌برانگیز تبدیل کرده است. با در نظر گرفتن تعدد انواع مشارکت در هر انتخاباتی، شاهد گوناگونی زیادی در این چالش‌ها هستیم که شاید از این میان، صحت و امنیت رأی‌گیری‌ها، جدی‌ترین و عمومی‌ترین آنها باشد.

با پیدایش اینترنت و رشد فناوری اطلاعات، شاهد پدیده انتخابات الکترونیکی هستیم که مشکلات و چالش‌های رأی‌گیری سنتی، از جمله عدم شفافیت کافی و نیاز به حضور فیزیکی رأی‌دهندگان و هزینه بالای برگزاری را تا اندازه‌ زیادی مرتفع می‌کند.

بنابراین، با تکامل بیشتر روش‌های نوین رأی‌گیری، راهکاری که امروز برای تضمین امنیت فضای الکترونیکی پیشنهاد می‌شود، استفاده از فناوری زنجیره بلوکی است. در بلاکچین، داده‌ها و اطلاعات به‌جای اینکه فقط در یک پایگاه ذخیره شود، در چندین نسخه و در پایگاه‌های گوناگونی نگهداری می‌شود. هر یک از این پایگاه‌های داده بر اطلاعات دیگری دیده‌بانی دارد و در صورت بروز هرگونه مغایرت و دست‌کاری اطلاعات، پایگاه متخلف از شبکه کنار گذاشته می‌شود. به‌ این‌ ترتیب، حتی با امکان ایجاد خطر مخدوش‌ شدن یا مورد حمله قرار گرفتن هر یک از این پایگاه‌ها، نسخه‌های موجود در پایگاه‌های دیگر قابل مراجعه و بهره‌برداری خواهد بود.

در سامانه‌های رأی‌گیری مبتنی بر بلاکچین وقتی رأی‌دهنده، رأی خود را از این طریق ثبت می‌کند، یک خروجی رمزگذاری شده در اختیار او قرار می‌گیرد که در مرورگرهای مبتنی بر بلاکچین قابل‌مشاهده است. به‌عبارت‌دیگر رأی‌دهنده یک لینک رهگیری در اختیار دارد که با دنبال‌کردن آن می‌تواند بر ثبت و اصالت رأی‌ خود و در واقع بر کلیت فرایند رأی‌گیری پایش و از آن اطمینان داشته باشد.


تجربه‌های موفق انتخابات آنلاین، در مسیر جامعه دیجیتال 


برگزاری انتخابات کانون سردفتران و دفتریاران تهران به‌عنوان جدیدترین نمونه از رأی‌گیری آنلاین رمزگذاری شده، بار دیگر بر این مهم تأکید دارد که بهره‌برداری از فناوری‌های جدید، همواره راهکارهای نوآورانه‌ای برای از میان برداشتن چالش‌ها در زمینه‌های مختلف به همراه داشته است. 

ستار هاشمی، معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور، به‌عنوان نهاد بالادستی در حوزه ثبتی کشور، از انتخابات اخیر کانون سردفتران و دفتریاران به‌عنوان نقطه عطفی در استفاده از لبه تکنولوژی در پاسخ به نیازهای سپهر خدمات ثبتی کشور یاد کرده و از استقبال این نهاد برای استفاده حداکثری از فناوری‌های روز جهانی سخن گفته و اظهار امیدواری کرده که تجربه برگزاری این انتخابات در ادامه راه نیز به زیست‌بوم ثبتی کل کشور تعمیم داده شود.

به نظر می‌رسد، تجربه‌های موفقیت‌آمیز برگزاری انتخابات آنلاین در کشور، به طور روزافزون مقبولیت بیشتری پیدا می‌کند و بیشتر و بیشتر فراگیر می‌شود. این مسیری است که در تحقق جامعه دیجیتال و بهره‌وری هرچه بیشتر از نیروها و ظرفیت‌های کشور در حوزه مشارکت‌های اجتماعی می‌تواند نقش مهمی را بر عهده داشته باشد. 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.