راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دارندگان مجوز استخراج رمزارز برای واردات اقدام کنند

علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی، روز چهارشنبه ۱۹ مردادماه در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران؛ درباره وام ازدواج، لایحه دولت برای منتشر نشدن تسهیلات جاری و نرخ سود بین‌بانکی و کنترل تورم سخن گفت او همچنین درباره مزیت‌های ثبت سفارش با استفاده از رمزارزها و واردات رمزارزها صحبت کرد.

علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی، درباهر وام ازدواج گفت: «وام ازدواج از زمان کامل بودن مدارک حداکثر پس از ده روز باید به‌حساب متقاضیان واریز شود در غیر این صورت آن بانک تخلف کرده و باید به هیئت مرکزی بانک گزارش داده شود. مردم در صورت مشاهده تخلف، موارد را به سامانه‌های ارتباطی بانک مرکزی اعلام کنند.»

او همچنین درباره آخرین وضعیت بازار ارز عنوان کرد: «آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است و در چهار ماه اول امسال حدود ۱۴ میلیارد دلار تأمین ارز داشتیم که نسبت به مدت‌زمان مشابه در سال گذشته حدود ۸۰ درصد رشد داشتیم.»

صالح‌آبادی در رابطه‌با لایحه دولت برای منتشر نشدن تسهیلات جاری آن، گفت: «آنچه در دولت مطرح شده مطالبات جاری بانک‌ها است. طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ بدهکاران بانکی در طبقه جاری و غیرجاری منتشر می‌شوند و این تلقی ایجاد می‌شد که افرادی که اسامی‌شان منتشر می‌شود در طبقه جاری قرار دارند و به دلیل حل شائبه‌هایی که ایجاد شده بود گفته شده فقط آنهایی که معاملات مشکوک‌الوصول دارند نامشان منتشر شود.»

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره این سؤال که آیا شورای‌عالی پول و اعتبار علاوه بر موضوع نرخ سود بین‌بانکی و کنترل تورم به مکانیزم افزایش سود سپرده ورود خواهد کرد، گفت: «هنوز جمع‌بندی خاصی در شورای پول و اعتبار صورت نگرفته است و به‌محض جمع‌بندی موضوع، اطلاع‌رسانی می‌شود.»

او در ادامه افزود: «در کشورهای مختلف با وقوع تورم جهانی، نرخ سود بانکی را اصلاح کردند و این کار در کنترل تورم جهانی مؤثر بود. حتی روسیه نرخ سود خود را اصلاح کرد و با ایجاد تعادل مجدداً نرخ سود کاهش یافت، ایران نیز باید دراین‌خصوص تصمیم‌گیری کند.»

صالح‌آبادی بیان کرد: «از زمانی که نماد روبل و ریال در بازار توافقی تعریف شد، از همان روز تاکنون حدود روزانه ۲ میلیون روبل در این بازار معامله شده و این میزان افزایش خواهد یافت و این شروع خوبی بود که به‌مرور صادرکنندگان وارد این بازار می‌شوند. استفاده از ارز‌های دیگر هم در حال بررسی است.»

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره مزیت‌های ثبت سفارش با استفاده از رمز ارزها، گفت: «این موضوع اواخر سال گذشته بین بانک مرکزی و وزارت صمت تفاهم شد. دارندگان رمز ارزهایی که مجوز قانونی داشتند طبق قانون می‌توانند رمزارز استخراجی خود را برای واردات اعلام کنند. تفاهم درباره نحوه ثبت سفارش و انجام کار انجام شده و در حال اجرایی‌شدن است.»

منبع اعتماد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.