راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شورای‌عالی فضای مجازی: وزارت ارتباطات عاملان اختلال در اینترنت را به دستگاه قضایی معرفی کند / وزارت ارتباطات: مخابرات خسارت مشترکان از اختلال در اینترنت را جبران کند

شب گذشته (۱۱ مرداد) نشست شورای‌عالی فضای مجازی با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد. یکی از موضوعات موردبحث در این نشست بررسی علل و عوامل اختلال اخیر در شبکه اینترنت پایتخت و برخی نقاط دیگر کشور بود.

در نهایت ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در مورد نتیجه این بررسی‌ها اعلام کرد که وزارت ارتباطات مکلف شده تا عوامل بروز حادثه را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کند.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، در گفتگوی با خبرگزاری صداوسیما، تخطی برخی پیمانکاران از دستورالعمل‌ها از جمله استفاده از مسیر کابل‌های برق فشار قوی برای شبکه‌های ارتباطی را از علل اصلی اختلال اخیر در شبکه اینترنت پایتخت و برخی نقاط دیگر کشور دانست و گفت: «در جلسه شب گذشته شورای‌عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات مکلف شد، عوامل بروز حادثه را شناسایی و به قوه قضاییه معرفی کند.»

تنها چند لحظه بعد از انتشار این خبر، خبر دیگری بر خروجی سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت که طبق آن وزارت ارتباطات در پی آتش‌سوزی روز دهم مرداد حوضچه مخابراتی اعلام کرد که شرکت مخابرات باید خسارت‌های وارده به مشترکان را جبران کند.

طبق این خبر شب گذشته (۱۱ مرداد) در جلسه‌ای با حضور وزیر ارتباطات ابعاد اختلال چند روز گذشته در شبکه اینترنت بررسی شد. بر اساس گزارش‌های ارائه شده در جلسه،  مشخص شده که متأسفانه در طراحی و اجرای این حوضچه اصول حرفه‌ای، امنیتی و پدافند غیرعامل توسط شرکت مخابرات رعایت نشده بود.

در این راستا مسئول پدافند غیرعامل وزارتخانه مأمور شد که وضعیت همه حوضچه‌ها و مراکز مخابراتی را برای رعایت اصول امنیتی و پدافند غیرعامل بررسی کرده و مشکلات احتمالی را جهت اقدامات اصلاحی به شرکت مخابرات ابلاغ کند. در ضمن به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ شد که با استفاده از ظرفیت کمیسیون تنظیم مقررات، تصمیمات لازم در خصوص پاسخگویی شرکت مخابرات و نیز جبران خسارات وارده به مشترکین از سوی این شرکت اتخاذ شود.

دهم مردادماه در اثر آتش‌سوزی در یکی از حوضچه‌های مخابراتی شرکت مخابرات ایران که علت آن در دست بررسی است، ارتباطات مشترکان این شرکت و بخشی از مشترکان شرکت ایرانسل با قطعی و اختلال همراه شد. هرچند در اطلاعیه‌هایی از سمت شرکت مخابرات و ایرانسل اعلام شد که این اختلال‌ و قطعی چند ساعت بعد از شروع حادثه آتش‌سوزی رفع شده، بااین‌حال همچنان برخی از شرکت‌ها و کاربران در شبکه‌های اجتماعی از ادامه‌دار بودن این اختلال و قطعی روی شبکه اینترنت در روز گذشته خبر دادند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.