راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش راه پرداخت از جزئیات وضعیت وصول و برگشت چک‌ها در خردادماه / استان‌های گیلان، خوزستان و البرز؛ خوش‌حساب‌ترین استان‌ها

بانک مرکزی آمار و اطلاعات مربوط به چک‌های بین بانکی در خرداد ماه امسال را منتشر کرده است. براساس گزارش بانک مرکزی، در خرداد ۱۴۰۱ بیش از ۶۴۰ هزار فقره چک به ارزش معادل ۳۷ هزارمیلیاردتومان برگشت داده شده که نسبت به ماه قبل مبلغ چک‌های برگشتی ۹.۵ درصد افزایش داشته است.

طبق داده‌های بانک مرکزی، از کل تعداد چک‌های مبادله‌شده در خردادماه ۹.۵ درصد برگشت خورده که نسبت به اردیبهشت امسال تعداد آن 0.3واحد درصد کاهش داشته است. همچنین از کل مبلغ چک‌های برگشتی در خرداد امسال 10.9درصد برگشت داشته، درحالی که در اردیبهشت امسال ۱۲.۴درصد چک‌های مبادله شده برگشت خورده بوده است که نشان دهنده کاهش چک‌های برگشتی از لحاظ مبلغ است.

همچنین در بین سایر استان‌های کشور بیشترین آمار تعداد چک برگشتی مبادله‌ای مربوط به استان خراسان شمالی، کهگیلویه وبویر احمد و لرستان است و استان‌های گیلان، خوزستان و البرز پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل تعداد چک‌های مبادله‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.

میزان رشد چک برگشتی

طی سال‌های اخیر با الکترونیکی شدن پرداخت، ابزارهای مدرن جایگزین ابزارهای پرداخت سنتی شده اما در اقتصاد ایران هنوز چک جایگاه مهمی دارد و به نوعی نشان‌‌دهنده وضعیت اقتصادی کسب‌وکارها نیز هست.

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد، عمده‌ترین دلیل وجود چک برگشتی در خردادماه فقدان موجودی بوده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۷ درصد و از نظر ارزش ۹۶.۷درصد از کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است. به‌عنوان مثال در استان تهران ۹۶.۲ درصد از تعداد چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده‌اند.

چک‌های برگشتی

محاسبات بانک مرکزی از میزان چک‌های مبادله‌شده نشان می‌دهد، طی خرداد ماه 1401، در سامانه چکاوک حدود 6.8 میلیون فقره چک به‌ارزش حدود 3424 هزار میلیارد ریال مبادله شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به‌ترتیب 7.7 درصد و 24.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده در خرداد ماه به‌ترتیب 90.5 درصد و 89.1 درصد وصول شده، این درحالی است که درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در ماه قبل به‌ترتیب معادل 90.2 درصد و 87.6 درصد بوده است. این اعداد نشان می‌دهد در خردادماه مبلغ چک‌های وصولی نزدیک به ۲ واحد درصد افزایش داشته است.

مجموع چک‌های خرداد ۱۴۰۱

در میان استان‌های کشور، استان تهران بیشترین حجم چک ردوبدل شده؛  نیمی از مبادلات کل کشور در تهران شکل گرفته و سهم پرداخت های وصول شده در این استان تقریبا بالاترین حد را در میان سایر استان‌های کشور دارد.

براین اساس 177 هزار و 60 میلیارد تومان چک مبادله شده که تقریبا 51 درصد از کل ارزش مبادلات در کشور بوده است.  

از سوی دیگر کمترین میزان صدور چک در کهگیلویه و بویر احمد ثبت شده که معادل با  4 هزار و 800  فقره بوده و از لحاظ مقداری هم کمترین ارزش به استان ایلام تعلق داشته که برابر با 156 میلیارد تومان بوده است.

اما سهم تعداد و ارزش میزان پرداخت های وصول شده به کل نیز شاخص دیگری بوده که به نوعی خوش حسابی استان‌های کشور را مقایسه می کند.

براساس این شاخص استان‌های البرز و تهران در خرداد امسال خوش‌حساب‌ترین استان‌ها در زمینه وصول چک بودند. میزان وصول چک در تهران برابر با 90.9 درصد و و در استان البرز برابر با 91.1 درصد بوده است. درکنار تهران و البرز، استان های گیلان و خوزستان نیز سایر مناطق خوش حساب در این بازه به شمار می آیند.

این درحالی است که سهم وصول چک‌ها در استان خراسان شمالی از جهت تعداد برابر با 86.7 درصد بوده که به ‌نوعی به‌عنوان بدحساب‌ترین استان در خردادماه امسال در زمینه چک ثبت شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.