راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خطر نابودی دارایی سرمایه‌گذاران ایرانی در بازار رمزارزها

تتر راهی ساده و امن برای ورود به دنیای رمزارزها است. سرعت در تبادل تتر و کمترین کارمزد برای خرید‌و‌فروش آن ازجمله عواملی هست که در تبادل تتر می‌تواند نقشی اساسی ایفا کند؛ اما پیش از تمامی این عوامل، مهم ترین عامل یعنی امنیت مطرح است.

به گزارش روابط عمومی تترلند، همیشه در دنیای رمزارزها خطرهای بالقوه‌ای سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند؛ از افراد سودجو تا پروژه‌های کلاه‌برداری. ماهیت تکنولوژی بلاکچین با امنیت و شفافیت گره خورده است؛ ولی مشکلات امنیتی معمولاً برای بلاکچین و جزئیات تراکنش‌های ثبت‌شده در بلاک یا قرارداد هوشمند اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه غالباً به‌دلیل بی‌توجهی به نکات ساده امنیتی رخ می‌دهند که باید کاربران در نظر بگیرند. برخی از این نکات عبارت‌اند از: بررسی کافی رمزارزها و وایت‌پیپر پروژه‌ها و امنیت کیف‌پول‌های ارزهای دیجیتال و صرافی‌های رمز ارزی.

با اینکه تمام کاربران رمزارزها در سراسر دنیا معمولاً با خطرهای امنیتی مواجه هستند، سرمایه‌گذاران ایرانی همیشه با خطر بیشتری درمقایسه‌با دیگر سرمایه‌گذاران مواجه هستند؛ خطرهایی همچون ازدست‌دادن دارایی برای کاربران مارکت‌های ایرانی رمزارز.


چرا دارایی ایرانیان در خطر است؟


پاسخ کوتاه و ساده است: تحریم‌ها؛ متأسفانه تحریم‌ها سبب شده‌اند تا علاوه‌بر خطرهای امنیتی که از آن‌ها نام بردیم، خطر مسدود‌شدن دارایی کاربران فعال در مارکت‌های رمزارز ایرانی به‌دست نهادهای ناظر بین‌المللی، به یکی از دغدغه‌های بزرگ سرمایه‌گذاران ایرانی تبدیل شود. مدت‌ها بود که در گوشه‌و‌کنار جوامع فارسی‌زبان موضوع ترسناک فریزشدن کیف‌پول شنیده می‌شد. به‌نظر می‌رسید که همه این‌ها حدس‌و‌گمانی بیش نباشد؛ اما بلافاصله بعد از گزارش وب‌سایت Chainalysis.com درباره خطر قریب‌الوقوع مسدودشدن سرمایه ایرانیان در دنیای رمزارزها، شوک بزرگی شروع شد. این گزارش تکان‌دهنده اذعان می‌کرد که با تمهیدهای اندیشیده‌شده، دارایی ایرانیان بلافاصله با واریز در کیف‌پول صرافی‌های متمرکز یا غیرمتمرکز فریز خواهد شد.

گزارش وب‌سایت Chainalysis.com چه خطری را به ما گوشزد می‌کند؟

همه چیز از وقتی شروع شد که وب‌سایت Chainalysis گزارشی با عنوان The Chainalysis 2022 Crypto Crime Report و موضوع فعالیت‌های مجرمانه در حوزه بلاکچین و کریپتوکارنسی منتشر کرد.

در این گزارش، Chainalysis پس از پرداختن به جنبه‌های مختلفی همچون ان‌اف‌تی‌ها، بدافزارها، باج‌افزارها و کلاه‌برداری‌‌ها، در صفحات ۱۳۱ تا ۱۳۶ به موضوع مارکت‌های رمزارز ایرانی و کاربران آن‌ها اشاره می‌کند و از آنان با عنوان فعالانی نام می‌برد که به دور‌زدن تحریم‌های OFAC مشغول هستند. بر‌اساس تحلیل‌های این وب‌سایت، رهگیری و مسدودسازی دارایی‌های کاربران فعال در مارکت‌های رمز‌ارزی ایرانی بسیار جدی است؛ چرا‌که فعالیت کاربران ایرانی نقض تحریم و از‌نظر OFAC، نوعی فعالیت مجرمانه محسوب می‌شود. در‌ادامه، درباره OFAC و دلیل وضع چنین تحریم‌هایی بیشتر توضیح می‌دهیم.


OFAC کجاست و سازوکار آن چگونه است؟


دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (Office for Foreign Assets Control به‌اختصار OFAC) وظیفه اجرای تحریم‌های اعمال‌شده ایالات متحده آمریکا یا سایر نهادهای بین‌المللی را برعهده دارد. یکی از روش‌های OFAC برای اعمال تحریم، محدود یا ممنوع‌ کردن معامله و تجارت با افراد یا نهادها یا کشورهای مدنظرش است.

به‌همین‌‌دلیل، بسیاری از پلتفرم‌های فعال در حوزه کریپتوکارنسی ملزم هستند تا از این شرایط تمکین کنند. میزان اثرگذاری این تحریم‌ها تا جایی پیش رفته است که علاوه‌بر صرافی‌های متمرکز بزرگی چون بایننس، صرافی‌‌های غیرمتمرکزی مانند 1inch و یونی‌سوآپ نیز اخیراً برای ایرانیان محدودیت ایجاد کرده‌اند و کیف‌پول‌های مدنظرشان را که در‌زمره فعالیت‌های غیرقانونی فعالیت می‌کنند، می‌توانند مسدود کنند.

تترلند از همان ابتدا براساس ارزش‌های خود در‌زمینه حفظ امنیت سرمایه کاربران، با اولین نشانه‌ها پس از شروع این فرایند، با بهره‌مندی از تیم حرفه‌ای امنیت خود تلاش کرد تا از این سرانجام هولناک برای سرمایه‌گذاران ایرانی جلوگیری کند. تترلند راهکاری ارائه داد و بر‌اساس آن توانست از روش‌هایی امن برای نگه‌داری و چرخش دارایی کاربران استفاده کند. این مکانیزم و فرایند پیچیده و امن به‌دلیل حفظ امنیت سرمایه کاربران به‌صورت کاملاً سری در تترلند طراحی و انجام می‌شود.

بیان شیوه سازوکار مکانیزم یادشده به‌دلیل اهمیت امنیت اطلاعات و حفظ سرمایه کاربران جزو اسرار تترلند است؛ ولی گواه این مدعا آمار انتقال‌ها از کیف‌پول تترلند به کیف‌پول صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز است که بدون حتی یک نمونه فریزشدن، این انتقال‌ها موفقیت‌آمیز بوده‌اند. تترلند به این مکانیزم بسنده نکرده است و با تغییر متوالی آدرس کیف تتر کاربران در بازه‌های زمانی کوتاه نیز تلاش کرده‌ است تا بر امنیت کیف تترلند و سرمایه کاربران بیفزاید.

تترلند، هیچ هزینه‌ای برای انتقال تتر کاربران به کیف تتر، از کاربران دریافت نمی‌شود. این امکان به‌رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و تمامی هزینه‌های آن را تترلند پوشش می‌دهد. درضمن، برداشت از کیف تتر تترلند به‌صورت آنی و در تمام ساعات شبانه‌روز امکان‌پذیر است و کاربران بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند به کیف تتر خود تتر واریز کنند.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.