راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با رضا صفری در خصوص شرایط شرکت پرداخت الکترونیک سداد در دوران همه‌گیری کرونا / صنعت پرداخت یک صنعت یک‌پارچه است

شاید پیش از اسفندماه سال 98 تصور نمی‌کردیم روزی مراجعه حضوری به بانک‌ها، برای ما و عزیزانمان مخاطراتی به همراه داشته باشد؛ اما کرونا با بیش از شش میلیون کشته از ابتدای همه‌گیری، وضعیت بسیاری از افراد در زندگی شخصی و حتی شرایط بسیاری از صنایع را تغییر داد که صنعت پرداخت هم از این اتفاق مستثنا نبود.

با اینکه فناوری و بستر استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک پیش از کرونا نیز تا حدی میسر بود اما شاید به دلایلی نظیر فرهنگ مورد نیاز جهت استفاده از این خدمات تعداد زیادی از افراد ترجیح می‌دادند برای امور روزمره خود از خدمات حضوری استفاده کنند و به همین دلیل صنعت پرداخت الکترونیک به گستردگی حال حاضر نبود. از آنجایی که گاهی عدو شود سبب خیر، کرونا نیز با تمام شرایط ناگواری که در سراسر دنیا ایجاد کرد منجربه افزایش قابل توجه تعداد تراکنش‌های خدمات پرداخت الکترونیک و استقبال گسترده از این صنعت شد.

به همین دلیل با رضا صفری، سرپرست معاونت عملیات و خدمت شرکت پرداخت الکترونیک سداد گفت‌وگو کردیم تا در خصوص چالش‌های این شرکت به‌عنوان یکی از برترین بازیگران صنعت پرداخت الکترونیک در دوران کرونا بیشتر بدانیم.


تاب‌آوری و جذب تنش در دوران همه‌گیری


صفری در خصوص شرایط دوران همه‌گیری می‌گوید: «رفع نیازها و محدودیت‌های خروج از منزل ما را مجبور کرد که برای عمده‌ترین قسمت زندگیمان یعنی کسب درآمد و خرج کردن آن دست به دامان تکنولوژی بشویم. از دیدگاه مشتری، چندبرابرشدن استفاده از خدمات پرداخت گاهی تجربه‌ای سخت و گاهی شیرین بود. استفاده از اپلیکیشن‌های متفاوت و انجام خریدهای موردنیاز از بستر آن‌ها و به حداقل رسیدن ارتباط با بازار، تعداد تراکنش‌ها را به‌شدت افزایش داد.»

صفری در خصوص فشارهایی که شرکت پرداخت الکترونیک سداد در دوره همه‌گیری به دلیل افزایش ناگهانی تعداد تراکنش‌ها متحمل شده است می‌گوید: «از زاویه دید کسب‌وکارها، واحدهای عملیاتی شرکت‌های پرداخت تجربه‌های متفاوت دیگری کسب کردند که به تعبیری از آن می‌توان به‌عنوان تاب‌آوری و جذب تنش‌های بازار یادکرد.»

طبق توضیحات او کرونا و تبعات ناشی از آن باری مضاعف بر دوش شرکت‌های پرداختی بود. سؤال اساسی که این چالش در خصوص واحدهای عملیات شرکت‌های پرداخت در ذهن‌ها ایجاد می‌کند این است که آیا سیستم‌ها و افراد به‌گونه‌ای هستند که از عهده تنش‌های ایجاد شده به‌واسطه این همه‌گیری برآیند یا خیر.

از دید سرپرست معاونت عملیات و خدمات شرکت پرداخت الکترونیک سداد، تاب‌آوری در عملیات به معنای انعطاف‌پذیری در سه حوزه نیروی انسانی، تکنولوژی و فرایندهاست.

به گفته او در واقع واحدهای عملیات با پایش و سنجش تنش‌های بازار، استفاده از هوش نیروی انسانی و تکیه بر تکنولوژی‌های به‌روز و همگرایی آن‌ها توسط فرایندها می‌توانند انعطاف‌پذیری حداکثری از خود نشان داده و در تنش‌های ناگهانی تاب بیاورند.


درگذشته فرهنگ استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک کم‌رنگ بود


او در خصوص استقبال گسترده از پرداخت الکترونیک در دوره کرونا توضیح می‌دهد: «درگذشته فرهنگ استفاده از این نوع تراکنش‌ها کم‌رنگ‌تر بوده و تقریباً اعتقادی به استفاده از تجهیزات پرداختی در برخی نقاط کشور وجود نداشت. در واقع کرونا مردم را مجبور کرد برای سلامت خود هم که شده از این تجهیزات استفاده کنند که این مهم باعث افزایش تعداد تراکنش‌ها در لحظه شد. هدف ما خدمت‌رسانی به مردم بود و قرار بود شبکه تراکنش، حافظ جان و کمک‌حال مردم باشد که در این دوره جای خود را باز کرد و خودش را نشان داد.»

صفری در خصوص شرایط شرکت پرداخت الکترونیک سداد در دوره همه‌گیری می‌گوید: «ما منابعی را درگذشته باتکیه‌بر پتانسیل علمی همکاران و تکنولوژی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ذخیره کرده و برای روز مبادا نگه داشته بودیم که متحمل چالش بزرگ و آسیب غیرقابل‌جبرانی نشویم. زیرساخت‌هایی که درگذشته آماده کرده بودیم بیش از قبل مورداستفاده قرار گرفت ولی منابع زیادی داشتیم که بتوانیم پاسخگوی تقاضای ایجادشده باشیم. این منابع همچنان در حال افزایش و گسترش است و در حال حاضر در شرایط خوبی هستیم و از منابعی که در دسترس داریم با حداکثر بازدهی ممکن استفاده می‌کنیم و قابلیت این را داریم که منابع مدنظر را با بقیه همکاران خود در این حوزه به اشتراک بگذاریم.»

به اعتقاد او صنعت پرداخت یک سرویس‌دهنده یکپارچه است که در جهت تسهیل امور مردم قدم برمی‌دارد.


برای رشد باید ریسک را کنترل کنیم نه اینکه آن را نادیده بگیریم


او در ادامه می‌گوید: «ما در صنعت پرداخت از قوانینی پیروی می‌کنیم که این قوانین در واقع جهت ادامه کسب‌‌وکار و جلوگیری از اتفاق‌های ناگهانی ممکن طراحی شده‌اند. عمده‌ترین این‌ها مواجه با ریسک است. امروزه همان قدر که از تکنولوژی بیشتر استفاده کنیم و خدمات به‌روزتری را ارائه کنیم ریسک بیشتری را نیز متحمل خواهیم شد. راه‌حل ما در شرکت پرداخت الکترونیک سداد از ابتدا نیز بر آن نبوده است که ریسک‌ها را حذف کنیم یا نادیده بگیریم؛ در واقع ما در جهت بهینه شدن شرایط سعی کردیم این ریسک‌ها را بپذیریم و در جهت مرتفع نمودن آن‌ها راه‌حل‌های نوین ارائه کنیم چرا که ریسک‌کردن باعث خلق فرصت و نوآوری بیشتر خواهد شد.»

به گفته سرپرست معاونت عملیات و خدمات شرکت پرداخت الکترونیک سداد، این شرکت با کمک همین آینده‌نگری‌ها نیز توانست دید خود را گسترده‌تر کرده و شرایط کرونا را کنترل کند و برای چالش‌های بزرگ‌تر آماده کند.


استراتژی انتقال دانش و نگاه آموزش‌محور؛ سیاستی برای کنترل چالش‌های منابع انسانی


صفری می‌گوید همان‌طور که معتقدیم باید با سایر همکاران صنعت پرداخت ارتباط خوب و مؤثری داشته باشیم همین سیاست را با نیروی انسانی خود دنبال می‌کنیم.

او در خصوص چالش‌های به وجود آمده از سوی نیروی انسانی نیز ادامه می‌دهد: «ما سعی کردیم دانش را در شرکت پرداخت الکترونیک سداد بنیادی کنیم، یعنی اگر اطلاعاتی از گذشته به وجود آمده بود سعی کردیم جهت مدیریت دانش آن‌ها را نهادینه کنیم و این اطلاعات و دانش را در سازمان نگه‌ داریم.»

ما با نگاه آموزش‌محور و تزریق نیروهای جدید و استفاده از نیروهای جوان سعی می‌کنیم این انتقال دانش را به‌صورت مستمر داشته باشیم و امیدواریم در آِینده شاهد یکپارچگی در صنعت پرداخت باشیم.

به گفته صفری، شرکت پرداخت الکترونیک سداد همان قدر که درگیر پیشرفت‌های کمی محصولات مانند تعداد، تنوع و گسترش بازار است، محصولات خود را از لحاظ کیفی نیز بررسی می‌کند و سعی این شرکت بر آن است که بهترین کیفیت ممکن را ارائه دهد.

او می‌گوید: «در همین راستا مانیتورینگ کنترل کیفیت را به‌صورت مداوم انجام می‌دهیم. یعنی سعی کردیم پایش و نظارت دقیقی بر سرویس‌هایی که ارائه می‌دهیم داشته باشیم؛ ما در شرکت پرداخت الکترونیک سداد با تقویت نیروی انسانی در حوزه کنترل کیفیت و استفاده بهینه از تکنولوژی و همین‌طور بازنگری تمام فرایندهایی که در این موضوع کمک‌کننده هستند در صدد این هستیم سطح خدمات خود را ارتقا داده و محصولات باکیفیتی ارائه دهیم.»

به گفته او در خصوص موضوع کنترل کیفیت، پایش لحظه‌ای و ارجاع آنی اختلالات به وجود آمده به واحد مربوطه به‌شدت تأثیرگذار است.


زیرساخت‌های ما بسیار قدرتمند و در حال حاضر در سطح مطلوبی است


صفری در خصوص تکنولوژی‌های مورداستفاده در شرکت پرداخت الکترونیک سداد نیز توضیح می‌دهد: «زیرساخت شرکت پرداخت الکترونیک سداد بسیار قدرتمند است و ما سعی می‌کنیم این شرایط را حفظ کنیم و در حال حاضر نیز تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و خبرگی نیروی انسانی ما در سطح مطلوبی است. ما سعی می‌کنیم این شرایط را حفظ و از همه منابع به‌صورت بهینه استفاده کنیم و زمانی که این منابع به حداکثر استفاده خود رسید سعی برآن است آن‌ها را در راستای تکنولوژی، ابزار و دانش به‌روز دنیا توسعه دهیم.»

او در انتها ضمن تأکید مجدد بر اینکه اعتقاد دارد صنعت پرداخت یک سرویس‌دهنده یک‌پارچه در جهت تسهیل زندگی مردم است، تأکید می‌کند که شرکت پرداخت الکترونیک سداد باتوجه‌به امکانات موجود در جهت رضایت مشتریان، جذب تنش‌های بازار، هم‌افزایی از طریق همکاری و مشورت با کلیه همکاران و همراهان خود در این حوزه سعی در حفظ این سنگر دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.