راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در جست‌وجوی روایت جدید / چرا ظاهراً هیچ‌کس این روزها برای رمزارزها جیغ و هورا نمی‌کشد؟

واقعیتی که باید باور کنیم، این است که این روزها دیگر رمزارزها نقل‌ونبات گفت‌وگوهای پرحرارت کوچه و مهمانی و کلاس و محل کار نیستند! ظاهراً هیچ‌کس این روزها برای رمزارزها جیغ و هورا نمی‌کشد! چه بر سر رمزارزها آمد؟ آیا مردم از رمزارزها دست شستند؟ یا رمزارزها دوره‌شان تمام شد؟ مگر همین مردم در زمانی که بیت‌کوین ۱۷ هزار دلار بود با حرارت در خصوصش صحبت نمی‌کردند؟ چه شد که بیت‌کوین ۲۳ هزار دلاری دیگر برایشان حرارتی ندارد؟ این سکون از کجا می‌آید؟

قبل از اینکه اصلاً قبول کنیم سکونی رخ داده، باید تأکید کنم در خصوص سکونی حرف می‌زنیم که طبق آمار کوین مارکت‌کپ، همین ۲۴ ساعت گذشته این بازار ۶۵ میلیارد دلار گردش داشته است. پس چیزی که داریم از آن به‌عنوان سکون یاد می‌کنیم، در واقع سکون نیست و فقط در مقایسه با گذشته پرهیاهوی خودش دچار سکون شده است.

اما واقعاً چه شده است؟ آیا صرفاً ریزش رمزارزها باعث این سکون شده است؟ آیا این اولین‌بار است که بازار رمزارزها با شوک ریزش‌های سنگین مواجه می‌شود؟ خیر، رمزارزها تا امروز بارها این تجربه را تکرار کرده‌اند و احتمالاً یک بار دیگر شاهد تکرار تاریخ هستیم، ولی این بدان معنی نیست که در تکرار تاریخ، اتفاق جدید یا خارج از انتظاری نخواهد افتاد!

آنچه بیشتر از ریزش خود رمزارزها، سکون و بی‌توجهی مردم در دنیا را برای بازار رمزارزها به ارمغان آورده، نداشتن روایت‌های قوی و جدید است. آن چیزی که رمزارزها را برای صحبت‌کردن در محافل، گرم و داغ می‌کرد، دلالی‌کردن آن نبود، بلکه روایت‌های جذاب و داغی بود که پیرامون این صنعت رخ داده بود یا در حال رخ‌دادن بود. حالا رمزارزها مدت‌هاست که دیگر روایت جذاب و هیجان‌انگیز جدیدی رو نکرده‌اند و هرچه هم بوده، روایت‌های سیاه و تاریک بوده است؛ روایت‌هایی که احتمالاً مردم خیلی به نقل یا روایت آنها تمایل ندارند.

احتمالاً بخش دیگری از این روایت‌ها هم به خاطر آرزوهایی بود که مردم در خصوص رمزارزها داشتند؛ آرزوهایی که با جلو آمدن مسیر متوجه شدند رمزارزها غول چراغ‌جادو نیست که هر آرزویی را برای هواخواهانش برآورده کند. به نظر می‌رسد در همین روزها که کسی برای رمزارزها جیغ و هورا نمی‌کشد و بسیاری از کسب‌وکارهای شناخته‌شده در حال رسیدن به نقطه تعادل هستند، کسب‌وکارهای جدیدی زیر پوست این صنعت در حال شکل‌گیری هستند تا روایت‌های جدید بهتری برای این صنعت خلق کنند.

این صنعت بیش از اینکه نیازمند بالا رفتن قیمت‌ها باشند، نیازمند روایت جدید است؛ روایتی واقعی از جنس آینده، نه از جنس آرزوهای محال!

منبع هفته‌نامه کارنگ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.