راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گسترش بازار پرداخت فین‌تک آفریقایی / افزایش سرمایه 2 میلیون دلاری زازو برای توسعه بازار پرداخت فرامرزی

کسری حسنی / جریان مبالغ وارد شده به کشورهای جنوب صحرای آفریقا در دهه گذشته پس از سال 2020 روند صعودی داشته است. این مبلغ در سال گذشته با بیش از 6 درصد رشد به 45 میلیارد دلار رسید. با همه این موارد همچنان انتقال وجوه به این منطقه بسیار پرهزینه است. بر اساس گزارش بانک جهانی، کشورهای جنوب صحرای آفریقا همچنان گران‌ترین منطقه برای ارسال و دریافت پول هستند. ارسال 200 دلار به این منطقه به طور متوسط حدود 8 درصد هزینه دارد درحالی‌که میانگین جهانی حدود 6 درصد است.

تحلیلگران بانک جهانی معتقدند عاملی که بر این نرخ مؤثر است، شفافیت میان ارائه‌دهندگان خدمات حواله است. طبق این نظر، عدم شفافیت درمورد نرخ‌ها و کارمزدها رقابت در این زمینه را کاهش می‌دهد چراکه مصرف‌کنندگان از خدمات، هزینه‌ها و سرعت سایر شرکت‌ها آگاه نیستند و در نتیجه قادر به مقایسه ارائه‌دهندگان خدمات حواله نیستند. یکی از راه‌های حل این مشکل، ایجاد یک گردآورنده پلتفرم‌های فرامرزی و خدمات وجوه انتقالی است. زازو یک فین‌تک مستقر در بریتانیا و آفریقا که هدفش ارائه گزینه‌های بیشتر به مشتریان است، اعلام کرده است که در یک دور جدید سرمایه‌گذاری ۲ میلیون دلار افزایش سرمایه می‌دهد.

 در ایالات متحده و بریتانیا سیستم‌های مالی به نفع مهاجران، به‌ویژه مهاجران آفریقایی، نیستند. برای بسیاری، انجام برخی فعالیت‌های مالی مانند ایجاد سابقه اعتباری یا ارسال پول به کشور خود می‌تواند دشوار باشد نیجریه با بیش از 17 میلیارد دلار بزرگ‌ترین دریافت‌کننده وجوه ورودی در جنوب صحرای آفریقا است. این کشور دارای یک پایگاه مهاجرتی 800 هزارنفری است که هرساله به کشور خود پول ارسال می‌کنند. عمده این افراد در ایالات متحده و بریتانیا ساکن هستند. کی آکین‌ونمی، مدیرعامل زازو، در مصاحبه‌ای گفت که او و سایر اعضا، این شرکت را در سال ۲۰۱۸ پس از تجربه سوگیری‌های سازمانی مانند آفریقایی‌هایی که در دیاسپورا زندگی می‌کنند، راه‌اندازی کردند.

کی آکین‌ونمی، مدیرعامل زازو گفت: «همه ما این موضوع را تجربه کرده‌ایم. میلیون‌ها آفریقایی مهاجر با دردسرهای ارسال پول و مشکلات مربوط به آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آفریقایی‌ها، چه در ارسال وجوه و چه در تلاش برای گرفتن وام با مشکلاتی مواجه می‌شوند»

زازو در ابتدا برای کمک به کاربران برای جستجوی گزینه‌های مختلف انتقال پول در منطقه خود و مقایسه نرخ‌ها و کارمزدها، به‌عنوان یک ربات چت در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. این ربات کاربران را از نرخ‌های حواله روزانه پلتفرم‌های مختلف از طریق گروه‌های فیس‌بوک و تلگرام مطلع می‌کرد. آکین‌ونمی در این باره گفت: «ما با نگاه به مشتریان معمولی آفریقایی به درک رفتار آنها دست یافتیم و متوجه روند جذابی شدیم. ما متوجه شدیم که آفریقایی‌ها، حتی خود ما عاشق خریدکردن، مقایسه انتخاب‌ها و امتحان گزینه‌های مختلف قبل از تصمیم‌گیری هستیم.»

به گفته مدیرعامل زازو، این محصول اولیه کمک کرد تا تصورات از پیش تعیین شده مشتریان در هنگام معرفی ارائه‌دهندگان جدید در مورد اینکه کدام سرویس بهترین نرخ را دارد، از بین برود. این محصول اکنون به یک گردآورنده کامل تبدیل شده است و دارای بیش از 17 ارائه‌دهنده خدمات (شرکت‌های انتقال پول) فهرست شده است. این فهرست گزینه‌هایی را برای انتقال پول از کانادا، ایالات متحده و هفت کشور اروپایی، از جمله بریتانیا، فراهم می‌کند و به مشتریان اجازه می‌دهد از سرویس «جستجو و مقایسه» آن استفاده کنند و ارائه‌دهندگانی را پیدا کنند که می‌توانند پول را از این کشورها به آفریقا منتقل کنند. هسته اصلی زازو سلب قدرت از مؤسسات مالی و شرکت‌های انتقال پول است که ذاتاً مغرضانه عمل می‌کنند. این پلتفرم قصد دارد یک دید شفاف را به مشتریان ارائه دهد تا برای اولین‌بار بتوانند همه گزینه‌ها، از جمله نرخ، سرعت و نظرات را در یک مکان ببینند. به گفته مدیرعامل زازو این تجربه برای مشتریان بسیار راحت‌تر و روان‌تر خواهد بود.

پیشنهاد زازو برای مشتریان واضح است. آکین‌ونمی استدلال می‌کند که پلتفرم او مهم‌ترین مشکلات ارائه‌دهندگان خدمات را حل می‌کند: «کاهش مشتری و هزینه‌های بالای جذب مشتری. زازو یک بازار است و واقعیت این است که مشتریان به دنبال چندین نهاد برای ارسال پول هستند. اما این فرصتی برای تمامی ارائه‌دهندگان است تا پیام برند خود را تقویت کنند یا در کنار نرخ‌های مناسب، سایر بخش‌های تجارت خود را تبلیغ کنند.»

اما این کمپانی، از ارائه شمار دقیق کاربران خود اجتناب می‌کند ولی به گفته آنها میزان کاربران در سه‌ماهه اول سال 2022 نسبت به کل 2021، 2.3 برابر رشد کرده است. این کمپانی از سرمایه‌گذاری جدید خود برای حفظ این اعداد، استخدام استعدادهای بیشتر و انجام مقایسه‌های کارآمدتر، استفاده خواهد کرد. این ویژگی‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا تراکنش‌های درون‌برنامه‌ای را انجام دهند. اگرچه این سرویس فقط برای فرستنده‌ها در بریتانیا و گیرندگان در نیجریه و غنا در دسترس است، زازو قصد دارد دسترسی به سایر کشورهای فرستنده و گیرنده را گسترش دهد. همچنین چند محصول در دست ساخت هستند که به چالش‌های مالی مهاجران آفریقایی مانند دسترسی به اعتبار می‌پردازند. به گفته مدیر اجرایی این کمپانی، هدف این پلتفرم ایجاد یک رفاه مالی کاملاً بی‌طرفانه برای مهاجران آفریقایی در سراسر جهان است.

این پلتفرم همچنین از مشارکت سرمایه‌گذارانی چون Launch Africa و Founders Factory Africa، Hoaq Club، ODBA VC، Jonomi Ventures، تینی تمپا، خواننده رپ بریتانیایی، جیسون نجوکو مؤسس و مدیرعامل iROKOtv و بابس اوگاندی، مدیر اجرایی کودا استقبال کرد. زک جورج، یکی از مدیران کمپانی Launch Africa، در مورد اینکه چرا این کمپانی در این شرکت چهار‌ساله سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: «زازو در حال ایجاد یک بازار واقعی برای خدمات مالی است که با حواله‌ها و پرداخت‌ها شروع می‌شود. ما معتقدیم که کسب‌وکار آنها قیمت‌گذاری عادلانه‌تر، شفاف‌تر و جابه‌جایی بین مرزی بهتر پول را در سراسر قاره آفریقا به ارمغان خواهد آورد.»

منبع techcrunch.com
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.