راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز فناوری اطلاعات/ حل مشکلات امروز کشور وابسته به حضور فعالان حوزه فناوری اطلاعات

رویداد روز ملی فناوری اطلاعات 22 تیر مصادف با زادروز حکیم خوارزمی برگزار شد. علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران پیام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که به این صنعت و رشته توجه ویژه‌ای دارد را قرائت کرد. به عقیده قالیباف سخت است که در عصر حاضر، از اقتصاد، فرهنگ، رفاه، جامعه و سیاست صحبت کنیم و نقش و تأثیر بی‌بدیل فناوری اطلاعات را در آن‌ها نادیده بگیریم. اگر در هر کدام از این بخش‌ها کارآمدی وجود دارد، اصلی‌ترین دلیل آن، کاربست رویکردها و ابزارهای فناوری اطلاعات در حکمرانی است و اگر خلل و نقصانی هست، ردپای کم‌توجهی و غفلت از حضور و به‌کارگیری فناوری اطلاعات را در آن عرصه مشاهده می‌کنیم.

قالیباف در این پیام عنوان کرده است: «امروزه فناوری اطلاعات، به عرصه گسترده‌ای که ساحت‌های مختلفی از شئون زندگی فردی و اجتماعی آحاد جامعه را در بر می‌گیرد تبدیل شده و استفاده از ابزارها و راه‌کارهای فناورانه، جزء لاینفکی از سبک زندگی امروزه جوامع بشری شده و قطعاً با استفاده صحیح از راه‌کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، می‌توان راه طولانی توسعه را کوتاه کرد. چنان‌که بارها به این نکته اشاره کرده‌ام و مجدداً در این فرصت بدان تأکید می‌کنم؛ تحول در حکمرانی و توسعه اصول و مؤلفه‌های آن از جمله «هوشمندسازی»، «شفاف‌سازی»، «مردمی‌سازی» و «کارآمدسازی» برای نیل به «حکمرانی خوب»، پایه ارتقاء و سرعت گرفتن پیشرفت کشور و کلید رشد و توسعهٔ همه‌جانبه است. این همه جز با الکترونیکی شدن دولت و تلاش‌ها، اقدامات و نوآوری‌های فعّالان این حوزه برای نیل به اهداف و پیاده‌سازی خدمات «دولت الکترونیک» حاصل نمی‌شود.»

قالیباف همچنین با اشاره به موضوع امنیت بیان کرده: «حل مشکلات امروز کشور، خصوصاً در عرصه اقتصاد وابسته به فناوری اطلاعات و حضور پای‌کار دانشمندان و فعالان این حوزه است، چرا که این حوزه از فناوری‌های روزگار ما، به‌عنوان عامل تحرک و پیشران سایر حوزه‌ها شناخته می‌شود. اما این موتور قدرتمند هنوز در کشور ما، منشأ ایجاد تحول چشمگیر در بخش تجارت و اقتصاد و کاهش هزینه‌های بخش تولید عمل نکرده و دستیابی به این مهم را در پرتو فضاسازی مناسب برای حضور فعالانه بخش خصوصی و هدایت مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاه‌های کشور با رویکرد کاربردی کردن دستاوردهای علمی-پژوهشی، قابل تحقق می‌دانم، به آن شرط که دولت در جایگاه سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و تثبیت راه‌کارهای حفظ نیروهای کارآمد و متخصص، نقش‌آفرینی کند و فرصت را برای این جامعۀ تخصصی ارزشمند، بیش از پیش فراهم سازد.»

در بخش دیگری از پیام قالیباف آمده‌است: «موضوع بسیار مهم دیگر، بحث امنیت زیرساخت‌ها، سامانه‌ها و پایگاه‌های داده‌ای به عنوان دارائی‌ها و سرمایه‌های ارزشمند کشور است که در ایام اخیر، برخی از آن‌ها مورد هجمه دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته. از این رو، توجه به امن‌سازی زیرساخت‌ها و خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، خصوصاً تسریع در تکمیل و راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» از جمله انتظارات مهم از دستگاه‌های اجرایی کشور، خصوصاً وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان معمار این شبکه و بخش خصوصی به عنوان مجری و تأمین‌کننده زیرساخت‌، خدمات و محتوای آن است.»

او به عنوان نماینده مردم و رئیس مجلس شورای اسلامی باور دارد که «فضای مجازی» در حال حاضر به یکی از فضاهای مهم زیست اجتماعی، تعامل فرهنگی و کارآفرینی و اشتغال تبدیل شده است. از این‌رو هرگونه سیاست‌ورزی، مقررات‌گذاری و سامان‌دهی این فضا از سوی حاکمیت بایستی با خواست و اراده قاطبه مردم هم‌سو و هم‌گام باشد تا مصالح همه ذی‌نفعان، توامان تأمین شود. مجلس شورای اسلامی و نمایندگان پرتلاش این دوره نیز، با درک اهمیت این حوزه اثرگذار، آمادگی دارند تا با تصویب قوانین مترقی و رفع موانعی که با اصلاح در قوانین جاری کشور امکان‌پذیر است، زمینه رشد بالنده و دستیابی به قله‌های پیشرفت در این عرصه را فراهم سازند.

در بخش دیگری از پیام آمده است: «مجلس شورای اسلامی با قریب به دو سال بررسی‌های کارشناسی و جلسه با متخصصان و کارآفرینان حوزه دانش‌بنیان، سال گذشته قانون جهش تولید دانش‌بنیان را به تصویب رساند تا با در نظر گرفتن بودجه 11 هزار میلیارد تومانی در سال جاری و با رفع موانع پیش روی خلق و توسعه این کسب‌وکارها، خدمتی تاریخ‌ساز به زیست‌بوم فناوری کشور ارائه شده باشد؛ در این قانون، کمک به استارتاپ‌ها و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و همچنین فراهم کردن زمینه فعالیت نخبگان در کشور به تصویب رسیده است؛ در این قانون، حمایت‌هایی نظیر تسریع در پرداخت تعهدات مالی معوق دستگاه‌های اجرائی به شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی و توسعه فعالیت بانک‌ها در این حوزه، واگذاری دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرائی به شرکت‌های دانش‌بنیان و تخصیص فضای مازاد دستگاه‌های اجرائی به استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، خرید خارج از فرآیند قانون مناقصات محصولات دانش‌بنیان در مواردی که برای اولین بار در کشور ساخته شده‌اند، و همچنین مشوق‌های مالیاتی لازم پیش‌بینی شده است و رسیدگی به اختلافاتِ مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در شعب تخصصی دادگاه‌ها با راهبری قوۀ قضائیه نیز به تصویب رسیده است. با توجه به اهتمام ویژه دولت محترم بر محقق ساختن تمامی بندهای این قانون، امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد دستیابی به اهداف این قانون، در کشور باشیم.»

قالیباف در پایان تاکید کرد: «که من به همه شما فعالان جوان، خلاق و توانمند عرصه فناوری عرض می‌کنم، ما همه توان خود را برای زمینه‌سازی فعالیت مؤثر شما به‌کار گرفته‌ایم و به‌کار خواهیم گرفت، اکنون نوبت شما است که با جدیت و تلاش، همۀ ظرفیت بالای خود را به‌کار گیرید تا بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرده و پیشرفت ایران عزیزمان را شاهد باشیم. ایران قوی را شما جوانان می‌توانید بسازید و وظیف ما مسئولان صرفاً، هموار کردن مسیر فعالیت شما است. ما را نیز در کنار خود ببینید. با یادبود و بزرگ‌داشت دانشمند بزرگ ایرانی، ابوجعفر محمدبن موسی خوارزمی، «روز ملی فناوری اطلاعات» را به دانشمندان، فعالان و کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تبریک می‌گویم و از خداوند متعال برای تمامی شما عزیزان، توفیق خدمت پرثمر و مستمر در راه اعتلای ایران عزیزمان را مسئلت دارم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.