راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هشدار رگولاتورهای اروپایی در پی سقوط رمزارزها

کسری حسنی / رگولاتورهای ارشد اوراق بهادار اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کردند که سرمایه‌گذاران رمزارزها باید سقوط اخیر این بازار را به عنوان یک «درس عبرت» در مورد سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پر ریسک در نظر بگیرند و انتظار هر نوع کمک مالی را نداشته باشند. ورنا راس، رئیس سازمان بازار و اوراق بهادار اروپا گفته است که ما پیش‌تر در اوایل سال جاری در مورد ریسک‌هایی که سرمایه‌گذاران خرد در این بازار می‌پذیرند، هشدار داده بودیم.

ارزش بازار جهانی رمزارزها در سال گذشته بیش از 70 درصد کاهش یافته است و راس اعلام کرده که نگران پیامدهای این افت ارزش برای سرمایه‌گذاران کوچک است.

او بیان کرده است: «من فکر می‌کنم سؤال اصلی در اینجا مربوط به زنده ماندن یا نابود شدن برخی از این ارزهاست. امیدوارم برخی از سرمایه‌گذاران این موضوع را درک کنند و حداقل بعدها به این فکر کنند که چه مقدار از پول خود را در این نوع دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

طبق توضیحات راس هیچ چشم‌اندازی برای کمک‌های مالی اروپا به سرمایه‌گذاران غیرمجاز وجود ندارد زیرا هشدارها در مورد خطرات بسیار گسترده بود. در ماه مارس، سازمان بازار و اوراق بهادار اروپا و دیگر رگولاتورهای مالی برجسته اروپا هشدار از دست رفتن تمام سرمایه را به سرمایه‌گذاران داده بودند. این اقدام رگولاتورهای اروپایی شدیداللحن‌تر از اقدامات مشابه سال‌های گذشته بود.

راس دراین‌باره گفته است که همه ما بارها گفته‌ایم که رگولاتوری رمزارزها هنوز تثبیت نشده و کنترلی بر ارائه‌دهندگان مربوطه وجود ندارد. این بازار شامل کلاه‌برداری‌ها و نوسانات بسیاری است. طبق گفته‌های او رگولاتورهای اروپایی از رسانه‌های اجتماعی برای رساندن پیام‌های هشدار خود به مخاطبانی که بیشتر درگیر رمزارز هستند، استفاده کردند.

پیرو قراردادی که در ماه گذاشته در بروکسل انجام گرفت، سازمان بازار و اوراق بهادار اروپا در حال آمادگی برای صدور مجوز برای بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات رمزارزی است. این قرارداد همچنین شامل مسائلی همچون آثار مخرب زیست‌محیطی و حمایت از مصرف‌کنندگان در صورت گم‌شدن والت‌ها است. اجرای این قرارداد از اواسط سال 2023 اجباری می‌شود و دوره اجرایی آن 18 ماه است.

همچنین سازمان بازار و اوراق بهادار اروپا شاهد تحولات دیگری در کالاها و سایر بازارها است چراکه تورم و نرخ‌های بهره افزایش می‌یابند و وخامت محیط اقتصادی به‌شدت بیشتر می‌شود. راس در این خصوص توضیح داده است ما از خطرات واقعی واکنش‌های بازار به تغییر محیط اقتصادی و اقداماتی در جهت اصلاح آن‌ها، آگاه هستیم.

منبع Financial Times
نویسنده / مترجم مترجم: کسری حسنی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.